klä djur :(
Varför ska vi klä djur?
Dom tycker ju inte äns om att vi klär på dom saker,.. okaay en vinterjacka är oxay..
det här har vi ett bevis på det..
http://www.youtube.com/watch?v=Pt5eXc6RwEU&NR=1 src="http://www.hundar.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Precis som med manniskor sa tycker djur om olika saker. Personligen tycker jag att de flesta djuren ser lite smaroliga ut med klader, men jag litar pa att agarna inte anvander klader pa ett djur om det inte tycker om det. Och min farmors hund t.ex. vagrar ga ut om hon inte far ha sin troja pa sig. Sa man kan inte dra alla over en kam.
// Amanda

jag drar inte alla över en kam jag frågar?
Beror på kläder och kläder fyller de ett syfte som tex häst/hundtäcken gör så visst.
Vad det gäller kläder till smådjur som bara skall vara söta är jag kluven,visst kan det vara gulligt men där är det ju mest för vårt eget behov att klä djuren,inte djurens behov av kläder.
Kläder skadar iofs inte djuren men när det nått en viss gräns tycker jag det är ganska fånigt, bla var det en tant på tv med en massa småhundar som inte kunde gå ut utan sina prinsessklänningar,håruppsättningar mm,det känns inte riktigt friskt. Djur är djur och inga barn.
#3: De är djur och inga dockor menar du väl? 
#4 Jo det med,fast barn gillar ju att klä ut sig =)
Fast givetvis är det inga dockor och inga barn heller =)

Jag är emot att man klär djur, om det inte fyller ett syfte vill säga. Tex ett täcke eller en tröja för att skydda djuret mot värme eller kyla. eller när räddningshundra som har ruinsök får små skor på sig för att skydda tassarna. Men då skall djuren bara ha detta på sig när det fyller syftet dvs när de är utomhus eller jobbar.
Alla experter som jag har hört som jobbar med hundar är ense om att det inte är bra att klä ut en hund och använda hunden som en accessoar. När en hund får kläder på sig döljs mycket av hundens kroppspråk. Detta leder till att andra hundar har svårt att avläsa den påklädda hundens kroppsspråk vilket i sin tur kan leda till missförstånd och onödiga slagsmål uppstår.
Detta tror jag inte bara gäller hundar utan andra djurarter också.

haha vilken grym film
Viva Chihuahuas!! 
Haha! Gillar filmen :').
Jo jag är själv emot att klä på djur, om det inte har något syfte, som t.ex häst/hund täcke osv. Vi har en jacka som Jack (jack russel) brukar få ha på sig under vintern och så.
Men något jag tycker är löjligt är SKOR för djur. Dom har ju lixom tassar med trampdynor, det är deras skor ju!
Min syrras kompis har en Chihuahua, en chihuahua som hatar mig för den delen, HAHAHA! Den hunden har ett litet hundtäcke för kalla kvällar. Och det tycker jag är helt ok.
Sen så tycker jag att man ändå måste låta djuret få behålla sin värdighet! Jag menar… En klänning till en han-hund? HAHAHA, förlåt, men seriöst, djur behöver nog sin värdighet också!

jag hoppar in i denna tråden lite :) min hund cazzie har kläder det har hon haft sen hon var valp. inget hon har dagligen verkligen inte men nån gång då och då. hon har keps och hon har en vinterjacka. sen har hon massa andra småsaker också. det jag vill komma till är det att cazzie är en domenant och bestämd dam och skulle ALDRIG gå ut med det om hon misstyckte. hon kanske inte hoppar av glädje men hon är stolt som få när hon går igenom stan med sin keps på sommaren å jacka på vintern.svanser står som en flaggstång :) jag skulle heller ALDRIG tvinga henne en dag att ha på sig nått av detta om hon inte ville. så min vovve är då och då en klädd hund men också en mycket stolt hund

När min hund va valp, (det va vinter då) så vägrade hon att gå på snön, köpte ett par skor till henne och då gick det jätte bra, hon använder oxå ett hund täcke/jacka på vinter tid då hon är en väldigt liten hund, men när hon hade blivit ett år och hon skulle uppleva sin andra vinter så behövdes inte skorna längre, då gick det bra för henne att gå på snön utan skor, men tack å lov att skorna fanns, en valp måste ju bli rumsren hehe
men när det regnar så har hon en "regn jacka/täcke", och på vinter tid en varmare variant och det verkar hon uppskatta

Min pojkväns ena hund behöver man bara visa hans stickade tröjja och då hoppar han efter den och sätter man sig på huk så försöker han klä på sig själv.
Jag tycker de flesta djur som har päls inte behöver täcken och kläder. En häst som är rakad eller rids mkt (blir svettig med tjock päls) behöver naturligtvis ha täcke. Nakenhundar oxå..
Börjar man klä på djuren så sätter de ingen tjock päls och så är cirkeln sluten för då fryser de naturligtvis utan täcken/kläder.
Sen kan jag tycka att det är otroligt sött med en liten scarves eller liknande på både hundar och illrar. Men det tror jag inte heller de har nått emot.
Sara

Men att ha på kläder på hunden är helt okay, men det bror på hur man klär hunden..
Jobbarkläder för att skydda hunden reflexvästar är också andra saker som är bra,, vinterjackor som tex. nakenhunden behöver ju kläder men då behöver man ju inte klä ut den till någon liten Barbie det räcker ju om men har en jacka åt en på vintern för skor det klarar den sej utan.. min moster har haft naken hundar hur mycket som hälst och vi är dom som får det kallast i Sverige men långa promenader blir det ju inte..
Men när man ska bara dom i en väska jaa som valp är väll Oktay om man är i stor stan.. men då satt jag och funderade om man ändå ska bara runt på hunden vad är det då för ide att ha hund?? den har 4 ben att gå med.. Skulle det vara så att vi var tvungen att bära hunden skulle den födas utan ben.. Ja eller nå liknande..
men det jag tycker är okay
Är vinterjacka regnjacka /kläder som hund behöver när dom jobbar/ Reflextväst eller så att man har ett koppel halsband som syns flytväst är ju ingen kläder det är ju ett nödvändigt sak manhar när man åker båt eller när man är vi en älv och fiskar eller nå liknande.
Just det djuren är född med päls för olika klimaten dom.. naken hunden behöve ingen päls för att det var vart där den tillverkades eller vad jag ska kalla det.. men rakar man inte den på länge länge länge så får den lite lite hår..
//Liinda
fryser djuret och du måste gå ut med det när det är kallt då tycker jag kläder är tillåtet. Men absolut inte annars. drar mig ännu för att ha kläder på min hund som skakar när det är vinter då han är så tunnpälsig.
hade kläder påmin ena iller hona i vintras några ggr. men jag tycker hon har bra päls. tycker hon kan få en chans att vänja sig eller endast vara uta många men korta tider istället för kläder.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jag tycker också arr djuret kan få en strumpa eller liknande om det fryser på vintern, skrollan skakar bara hon ser ut genom fönstret, så vi testade med strumpa, men hon ville inte det, så hon sprang igång sig istället. Men det var jobbigt i början innan hon fick upp värmen.