utväxt av päls
Jag tog ju bort 2 små hudtumörer på Dexter för några månader sedan och då rakades han på 2 olika ställen. Det var dels över v.framben och dels på ryggen. Det har tagit tid för pälsen att växa ut men nu ser man knappt att det varit rakat på frambenet men på ryggen ser det ut som att endast täckhåren växt ut och en liten tuss av underull på ett ställe. Ska försöka ta kort så ni får se. vad kan detta bero på?
man känner klar skillnad i pälsen också då detta ställe är fullt med strävare hår (täckhår).
Sajtvärd på Iller.ifokus
hmm, är det ingen som vet eller sitter alla o glor på fotboll kanske??
Sajtvärd på Iller.ifokus

De kanske opererade bort hårsäckarna också? :S
golf.ifokus.se
#5 men skulle nog ändå kalla täckhår för hår också faktiskt ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ja, men säg (långsökt) att underullens hårsäckar sitter på en annan nivå än täckhåren, och just bara underullshårsäckarna försvann med operationen, men inte täckhårshårsäckarna 
golf.ifokus.se
men saken är ju att de lämnar honom inte med ett öppet sår som får bilda skorpa och sedan läka av sig själv. De rakar en stor bit runt den lilla "knappen" som ska tas bort. skär bort den och syr igen såret- alltså är det enda de gör med huden som är där nu, att de rakar den och det borde knappast ge den här effekten tycker jag.
Sajtvärd på Iller.ifokus

*Tänker*
Han kanske fällde under tiden som operationen var så han egentligen inte ska gå nytt hår förrän nästa fällning? Men det ändå har växt ut lite… för han frös? Jag har ingen aning faktiskt :P
Men när Epona kastrerades i December så gick hon med magen bar efter det tills hon fällde sin vinterpäls och fick sommarpäls (vilket hon håller på med nu, och man kan fortfarande se en ruta på magen där det är rakat… iallafall kunde man det i Landskrona den 10 maj).
golf.ifokus.se
han hade fällt klart. han har fått sin päls på frambenet och fått päls på den nya kala fläcken men skillnaden är att han inte har underull där utan endast täckhår. Det är det som förundrar mig, inte det faktum att han har fått ny päls… Jag förstår inte hur täckhåren på den rakade delen kan vara likalångt som den övriga pälsen men bara en enda liten tuss av underull…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hmmm… Det som kommer i mina tankar är att det kan vara pga att han, som thessan skrev, inte sätter ordentlig päls förren till hösten utan det kommer bara lite grann.
Sen så gör ju binjuretumörer att det i vissa fall bara kommer underull eller täckhår men eftersom pälsen är bra överallt annars så känns det väääldigt långsökt.
Jag gissar på att pälsen kommer tillbaka till hösten.
Sara
Jag tycker det är så underligt att det växer olika på dessa ställen. Binjurarna borde det inte vara än då han tog bort sin sjuka binjure i vintras… men man blir lite orolig…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Är pälsen bra på resten av kroppen så tycker jag det vore långsökt med binjurarna.
Funny var inne på ultraljud och blodprov för några veckor sedan och pälsen har växt bra tillbaka på benet där blodprovet togs men inte nått på magen.
Har ingen aning varför men så har det varit på alla mina djur som rakats på ben och mage.
Sara

Varför jag inte har svarat är för att jag är ingen veterinär.:-)
Men om man ger en teori så är det att tumörerna gör att hår produktionerna inte är det samma längre. Att det finns förändringar i hans värden som gör att han inte har samma päls produktion överallt.
Eller så är det så att det blir bra till vinterbytet.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars