Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 629 ggr
Sara
0

Mättat med valpar/omplaceringar?

Det känns som var och varannan uppfödare har valpar de inte får placerat ut samt det tar lång tid att omplacera de illrar som behöver nya hem.

Tror ni det börjar bli mättat med illrar ett tag framöver?

Sara

sarae
0

precis vad jag har gått och klurat på…. många som sitter med valpar kvar… men samtidigt ser man många som skaffat sig valp…

Sarah
0

Svårt som attan har det varit. Det hade jag verkligen inte räknat med. Nu har jag en till två kvar, men jag fick ju oxå en väldigt stor kull. Har även haft känslan att de är extra svårt med viltfärgade. Har haft folk som hört av sig till mig men sen inte varit intresserade för att de inte är pasteller. Men en hemsida är nog ett måste. P som inte ens har valpar i år har haft massa förfrågningar. Hade inte tänkt ta kull nästa år och det blir defenitivt inga på grund av det här. Får se hur det ser ut om två år. Det som gör mig riktig arg är att det finns farmare som år efter år blir anmälda, får tillsägelser, men ändå får alla illrar sålda.

Fluffpuff365
0

#2 anledningen till att de får alla sina sålda är ju på grund av att de säljer till vem som helst =(

Sara
0

# 3 Och att de kostar mindre att köpa..

Sara

Sarah
0

Är det verkligen så? Det är inte så att det har ramlat in folk till mig som jag sagt nej till. De fem jag nu har är i princip de fem som varit intresserade. Några mer har hört av sig men de har sagt nej pga färg eller hybridblod. En till hade bokat en men ändrade sig av andra orsaker. Jag har inte sagt nej till någon ännu. Skulle dock sålt till de jag har även om det fanns massa att välja på då de är superbra hem allihop.

Jag tror att det har att göra med priset.

sarae
0

#2 visst är det rättvist? eller hur det nu var …suck….själv hade jag enorm tur… trots att jag hade räknat med att få behålla de flesta av mina valpar, fick jag många förfrågningar.

Kan fortfarande inte fatta hur det kan vara så poulärt med pasteler…trodde det var förra årets "modefärg". Själv fattar jag inte tjlusningen..viltfärgat ska det vara ;)

I danmark och Norge har uppfödarna milslånga vaplistor, och hur mycket folk som helst står utan valp, har själv fått en del förfrågningar därifrån. Det måste ha att göra med att de inte har "storskaliga uppfödningar" på samma vis som vi, fast illrar finns iofs i djuraffärer där….

Sara
0

Jag tror de lite annorlunda färgerna är populära.. Silver, pastell osv. Även angoror verkar dra publik.

Personligen tycker jag en mörk viltfärgad är vackrast även om Bus som är nån blandning mellan fläcklig viltfärgad/pastell/silvertomte verkar gå hem hos domare.

Sara

cannaydia
0

som jag sagt många gånger tidigare uppfödare ska räkna med att behålla hela kullen om de föderupp, man ska inte räkna med att få alla sålda. Då har man inte rätt tankar att födaupp -för att få sälja. om jag får stå med hela kullen eller delar av en kull gör mig inget, de annonseras isf tills rätt hem hittar alt. stannar hos mig, som valpar gjort ifrån nästan alla kullar jag föttupp båda planerat och inte. man fäster sig när de stannat hemma ett tag…

som omplacerare har det dok varit otroligt trögt denna vår att få ut omplaceringar, tror det beror på ganska många kullar ifrån förra året. och att man inte får ut dem i nya hem pga de skaffar valpar ist för omplacerings iller som kanske kräver lika mycket/mer än en valp o ändå har 1år eller mer på nacken…

Sarah
0

#6 Inte ett dugg rättvist ;) Du har en inavlad kull silverangoror som var oplanerad. Jag har en välplanerad kull som är riktigt fin ;)

Sarah
0

#8 Visst kan man räkna med att stå kvar med valpar. Men, skulle jag ha kvar alla valpar så skulle det vara slutet för min uppfödning. De mål och planer jag har skulle inte bli av. Jag tycker att det är en självklarhet att behålla några för att föra sin uppfödning framåt däremot. Tror att jag kommer ha kvar tre till fyra stycken och det är helt ok. Men det var inte ok med tio. Det beror även på hur man lever. Kan man ha illrarna i eget boende utomhus i stall så är det en annan sak. Men jag vill inte ha dem så,  jag vill ha dem med mig. Min kille skulle dra om vi stog med femton illrar som förstörde huset ;)

sarae
0

#9 haha exakt.. jag håller med dig! jag kan inte heller förstå. Jag hade mycket förfrågningar, särskilt frå utlandet. Dina valpar är helt underbara! hade jag inte satsat på importer så :P

Sarah
0

Jag satsar på att låna importer istället ;)

Telefonkontakt
0

När jag är ute med Sigge så träffar jag på folk som jättegärna vill ha iller, de har läst på en del och vet vad de ger sig in på, men de vet inte vart man hittar uppfödare.. Jag själv hade jättesvårt med att hitta någonstans vart man kunde köpa iller, så det blev ju en blocketanons. Jag förstår faktiskt inte varför fler uppfödare inte marknadsför sig på blocket. Visst så kan man få extremt många förfrågningar från sånna som knapt vet vad det är för djur, men det finns många "vettiga" där ute som inte hittar uppfödarna, tyvärr…

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Sara
0

Tycker gott man kan använda de annonssiter som finns. Kolla bara på hur många av oss "illerkunniga" som kollar där.

Att man sedan får plocka ut dem som verkar vettiga är en annan sak..

Sara

Sara
0

Någon kanske borde öppna en site enbart för djurannonser.. Eller det kanske redan finns?

Sara

KerstinL
0

Jag skulle ta alla om jag bara hade plats och pengar!!! Inte för att jag har nåt habegär men… GE MIG ALLA NU!!!!!!!!! Flört  I mitt nästa liv ska jag bli miljonär med obegränsat med pengar och resurser, så det så!! ; )  *viskar: kom lilla Nieth, kom…*

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Sarah
0

Kerstin, som jag sagt till andra. Neith kan få flytta mot avbetalning ;)

Enda anledningen till att jag inte anonserat på blocket är lathet. Jag har bara inte kommit mig för.

Pirjo
0

Håller med #8 om att som uppfödare måste man ända från början räkna med att kanske inte få alla sina valpar sålda. Som tur är så har inte jag själv drabbats i år pga en medvetet liten kull.

Och faktiskt så har vi inte "storskaliga uppfödningar" längre i Sverige, det finns nog fler i både Danmark och Norge, men (och nu lär det bli liv i luckan!) ingen annanstans har jag hört att man heller stenhårt hamrat in budskapet "Lita inte på din uppfödare" om hemuppfödarna…tacka f*n att folk då hellre köper från sk farmare.

Det har alltid funnits plats för både farmare och hemuppfödare, men det har nu  dykt upp fler och fler "engångare", dvs folk som tar en kull o har ingen tanke på att "bli" uppfödare på riktigt, och ofta dumpar dessa  priset på hemuppfödda valpar. Dessa "engångare" har ofta inte heller samma krav på köpare som en "riktig" uppfödare har.  Det tråkiga är att när priset på hemuppfödda illrar sjunker så sjunker också statusen på illrar (tyvärr är pengar det enda folk förstår när det gäller djur) 

Kullarna kommer också tidigare och tidigare varje år, vilket gör att dom vars kullar kommer vid en mera"naturlig" tid på året och vars honor alltså har en mer hälsosam hormoncykel, redan från början förlorat en del av köparna.

Sarah
0

#18 Det har jag också tänkt på. Att de kommer tidigt. Mina illrar har det mörkt och kallt i källaren (men kan komma upp i huset som de vill, dock väljer de oftast källaren) och dessutom alltid tillgång till att vara ute som de vill. Av den anledningen blev jag riktigt förvånad att hon kom in i löp så tidigt. Men mina bytte päls och Cathy kom i löp så fort det började bli lite lite ljusare på dagarna. Vad tror du det beror på att de komme rigång tidigare och tidigare?

VAd menar du med medvetet liten kull?

KerstinL
0

#17 Nu har Kent nästan sagt ja!! Han sa att jag fick köpa om jag såg till att Fatboy blev kastrerad först… får ta en sväng på malmskillnadsgatan tror jag.. hihi… ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

sarae
0

#18 med "storskaliga uppfödningar" så menade jag farmare.. men jag försökte att låta bli att trampa någon på tårna, genom att uttrycka mig så.. men uppenbarligen misslyckades jag ;) Vi har betydligt fler sk. farmare som säljer till privatpersoner i sverige än i danmark och norge. Däremot har de fler större uppfödningar som inriktar sig på att sälja till djuraffärer m.m Men ändå så råder det "valpbrist" där. Något vi inte ser här.

Jag var helt inställd på att behålla större delen av min kull.. och som några kanske mäkte så annonserade jag inte heller ut dem överdrivet mycket.Jag hade bara enorm tur. När jag i framtiden planerar att bedriva planerad avel är det för min egen skull, inte för att få sålt dem som främsta mål, det är en konsekvens.

men har det verkligen funnits så otroligt många "farmarvalpar" till salu från år till år? Tycker att det har ökat explosionsartat de senaste 2 åren.. men det kasnke bara är för att det blivit lättare att marknadsföra sig"?. *poängterar att jag bara är nyfiken, inte ute efter att bråka med någon.*

Sarah
0

Men hur realistiskt är det att fortsätta med uppfödning om valparna inte blir sålda? Att föda upp är ett samarbete. Visst kan jag behålla en kull, men två kullar, det är en omöjlighet ;)

Sarah
0

Kestin, det låter ju super!

Theres
0

Jag tror det är priset. Jag har råd med en farmarvalp, men jag har inte råd med en från en hemuppfödning. Så enkelt är det.

För mig är det endast själva summan för valpen som kostar. Resten betalar inte jag så länge jag inte har jobb… jag har sponsorer ;) men de ger mig icke pengar till en valp.

golf.ifokus.se

Sarah
0

Men, hur har du då råd om det händer något?

Sarah
0

AH, du ändrade ditt inlägg ;)

Theres
0

#25 Mamma köper mat. Om det händer något så har jag ju som sagt sponsorer: mamma, pappa, mormor, farmor =)

golf.ifokus.se

Theres
0

Ja :P Fast senast det "hände något" så hittade jag nån peng liggandes i mitt rum, så det hade jag minsann råd med själv =)

golf.ifokus.se

Pirjo
0

#19 En del av förklaringen kan ligga i klimatet, tror jag. Vi hade ju en väldigt varm och ljus vinter först, sen kom våren och det blev ännu varmare och ljusare. Många honors hormoncykel rubbas och dom går igång "för tidigt". Många tror jag inte heller tänker på att hormoncykeln så enkelt kan rubbas eller så vet dom helt enkelt inte det. Och en del välkomnar nog bara en tidig valpkull med tanke på att det är enklare att hitta valpköpare. Och det är ju också så att om hormoncykeln en gång har rubbats så kan det i vissa fall också vara rätt svrt att få den på rätt köl igen, i värsta fall så kan alltså löpningen gå igång tidigare och tidigare för varje år.

Medvetet liten kull är precis vad det låter som, vi ville inte ha en stor kull i år utan gjorde  vårt bästa för att bara få högst en normalstor kull. Nu hade vi tur och allt fungerade bättre än vi hoppats och alltså blev resultatet en liten kull.

Sarah
0

Men hur gör man det? Kanske låter dum, men jag ville verkligen ha en liten kull. Av den anledningen så passade det mig väldigt bra att vi inte kunde ha hannen och honan ihop speciellt länge. Trodde att kullen skulle bli ganska liten pga det, men det blev tio st ändå ;)

Självklart tror jag på den varma vintern, men jag tänkte om du hade några funderingar runt hur man har dem och om det skulle vara annorlunda nu än för några få år sedan. Själv vill jag verkligen inte ha tidiga kullar för risken att honan går i löp igen.

Pirjo
0

#21 Dom senaste åren tycker jag inte det har funnits "otroligt" mycket farmarvalpar. Tidigare har det funnits betydligt fler sk farmare och dom har haft betydligt fler valpar til salu, se bara på "Gotlandsåren". Och innan dom åren har funnits betydligt mer möjligheter att hitta en valp från farmare och jaktilleruppfödare än numera.

Någon bättre "marknadsföring" än att dessa farmare och deras uppfödningar tagits upp på diverse forum osv har dom nog aldrig fått (en hel del illerintresserade hade nog annars aldrig ens hittat farmarna), men den "marknadsföringen" har ju inte skett av dom själva.

Ang Norge o Danmark så tror jag inte riktigt på det där, att köpa direkt från farmare är ju där mer accepterat. Inte nog med det, i dom länderna har det sedan länge också varit lättare att importera illrar från andra länder. Att folk därifrån vill köpa iler från Sverige har nog inte med det att göra, inte enligt dom som tagit kontakt med mig i alla fall.

sarae
0

#31 ja visst har farmarna fått bra reklam ;) jag var visserligen inte särskilt aktiv på internet och forum förräns för knappt 2 år sedan, så det kan ju vara därför jag inte märkt av det lika mycket.

Enligt alla dem jag har kontakt med i både danmark och norge har de inte alls samma lätttillgänglighet på illrar som här,. vare sig det är farm eller inte. Många i dk vänder sig tex till skånska farmare för att få en iller. Och detta är inte folk som gör det pga att de efterssöker friskare individer. de vill ha iller punkt slut.visst är det accepterat i dk att köpa iller från farm, men det är inte lika lätt som här. Vi har fler farmar som inriktat sig just på att sälja iller som husdjur.

Pirjo
0

Jag kan tänka mig att uppfödare i Norge och Danmark t ex köper annanstans ifrån av precis samma orsaker som svenskarna också försöker köpa från utlandet, avelsbasen är för liten. Och från Danmark är det ju lätt och "billigt" att åka över til Sverige och köpa härifrån plus att dom flesta då också har kontakter här i landet som kan peka dom åt rätt håll. I Norge har du ju t ex farmbuddyilder som säljer illrar som sällskapsdjur. Däremot så blir ju kostnaderna helt annorlunda, både för uppfödare och privatpersoner, att köpa en iller från Sverige, även om dom köper från hemuppfödare (och ännu lägre blir det då om man köper från farmare).Så att norrmän och danskar köperhärifrån tror jag har mer att göra med priset än att det skulle vara svårare att få tag på en iller därifrån. I Danmark är det nog också det att farmare är försiktigare med att ta emot privatpersoner som dom inte känner pga en del "aktivister"…som jag faktiskt vet att dom haft problem med.

Infinity
0

Nå tråkker jeg kansje på noen tær,men det får bare væreSkrattandeJeg for min del vil aldri impotere fra hverken Danmark eller Sverige hvis de ikke har utenlansdke dyr da jeg mener at disse to landene ikke har noe særlig bedre linjer enn oss.Når vi snakker om pris for min del kan jeg godt betale 5000 kr eller mer for en frisk ilder jeg vet kan leve lenge:-)

Farmbuddy her i norge stemmer at selger ildere som kjæledyr,men de tar også 3500 kr for en valp akkurat som oss oppdrettere.Så valper fra farmbuddy er ikke noe billigere selv om de kommer fra farm her.Så vidt jeg vet er dette kun den eneste farmen som selger valper/ildere her i norge.Det er sant som sarae sier at vi i norge klarer faktisk ikke dekke opp etterspørslen på valper i år fra mennesker som gjerne vil ha ilder selv med farmen sin hjelp(eller hva jeg skal kalle det).

Pirjo
0

Nåja, jag pratade ju inte heller om att vi skulle ha bättre illrar på något sätt, eller hur? Var nånstans har jag sagt att det skulle vara billigare att köpa från farmbuddy?????

Och en uppfödare, var h*n än bor, är nog beredd att betala ganska mycket pengar för att köpa ett avelsdjur. Men jag vet också att det t o m i år har kommit folk från både Danmark o Norge som köpt upp illrar i Sverige och det dom angett som anledning har varit priset. Och tidigare har  både uppfödare och privatpersoner från t ex Holland köpt upp illrar i Sverige och det för att dom här kunnat hitta den typen av illrar som dom letat efter.