Fästinginvasion!
Hej!
Igår kväll smet min Pysen, och vi hittade honom imorse under en av våra kaninburar. Han har alltså varit ute en hel natt. Det var en otrolig lättnad när vi fick tag på honom. Saken är den att när jag nyss tittade lite närmre på honom så upptäckte jag att han är helt full av fästingar av olika sorter, de flesta är en millimeter i diameter och beiga, överallt på svansen, runt det ena ögat, runt munnen och på hakan, mellan tårna osv. Jag fick bort en (en sådan som människor brukar ha) som var större och mörkare än de andra, men jag vågar mig inte på de andra. Vi badade honom och schamponerade honom för att få bort eventuella fästingar som kröp i pälsen.
Tror ni att det kan vara farligt att låta de vara, tills de blir lite större och jag kan se de bättre, eller tycker i att jag ska försöka ta bort dem nu? Kan de vara farliga för honom?
Och så undar jag över ifall man kan ta ett speciellt fästingmedel som finns för katter, som man kletar i nacken på dem två ggr per säsong, på illrar också? Vad tror ni?
Tacksam för snabba svar!
Erica.

Du ska ta bort dem snarast. Dessto längre de sitter dessto större är risken att han blir sjuk.
Använd en fästingplockare. Om du använder en sådan med snara kan du lätt ta bort även de minsta fästingarna utan att riskera att huvudet är kvar.
De skiljer sig väldigt i färg beroende i vilken ålder de är.
Hoppas du fr bort dem alla.
Nej jag skulle inte använda fästingmedlet som är till hund och katt på illern.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tror ni stronghold fungerar?
Frontline då? Det skadade ju inte illrarnarna (mer en eventuella frysskador i öronen) så det borde ju inte vara farligt?
Sara

#1 Tack
#2 Stronghold? Frontline?

#2: Klart att frontline och stronghold kan hjälpa. Men om man läser på om de olika biverkningarna så anser jag personligen att de löper mindre risk att bli sjuka om man tar bort fästingarna på en gång. Klart om man vet att man ska ut i väldigt mycket i skog och ängar med bra ställen för fästingar så kan man ha på lite. Men var noga med att höra med en veterinär om lämplig dos.
Audiatur et altera pars

Är det medel som man tar i förväg då, Frontline och Stronghold?
Och hur farligt är t ex borelia för illrar?

Borelia är farlig för alla, oavsett det är djur eller människor.
Och ja Frontline och Stronghold är båda medel du har på i förväg.
Audiatur et altera pars
OM jag nu ska flytta så funderar jag på att använda nått sånt medel på illrarna. Men ska naturligtvis kolla med veterinär först.
Sara

Vi fick tillslut lämna honom till veterinären så att de kunde söva honom och plocka bort alla fästingar. Inte en chans att jag hade kunnat plocka bort alla så pass i närtid att det inte hade utgjort ngn fara för honom, så det var bäst att lämna in honom. Jag hade själv plockat bort 187 stycken. Veterinärerna tog bort runt 700 stycken. 700! Och han har fortfarande kvar, som jag får plocka bort, för de hade redan sövt honom två ggr och kunde inte en gång till. Men de tog fästingarna som satt på komplicerade ställen, så det blir nog lättare för mig att ta bort de sista.
De hade aldrig sätt ngt liknande. Han fick ju alla under en natt, så han måste ha lagt sig ngnstans där en fästinghona precis lagt ägg eller ngt. Jag kan inte tänka mig ngn annan förklaring.
En enorm lättnad iaf, att de flesta är borta, och att han mår bra.
Men gud så många fästingar han hade. Förstår att ni fick åka in med honom och söva honom.
Helt sjukt att han lyckats få runt 900 färstingar på en natt.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ja, jag trodde inte mina ögon. Men som sagt är de flesta borta nu :)

helt sjukt. HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELT SJUKT. har aldrig hört något så fasansfullt. Snacka om guinnes rekordbok på fästingar. *rys*
Fy!
Sara

Han har också gått ner i vikt, men har fått samma mat som vanligt och han äter varje dag och så där, som vanligt tycker jag men jag har ju inget att jämföra med. Han är ju fullvuxen hane och väger endast 1,3 kg, vilket jag kan tycka är för lite. Finns det ngt speciellt man kan ge honom för att han ska gå upp i vikt?
Tack på förhand.
Några av mina hanar här hemma väger runt 1000g så han är inte jätteliten.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
haha, jag som tyckte groggie hade fått mycket efter ett dygn på rymmen i januari, tror det var 58 stycken han hade fast det var bara runt öronen :O

En skvätt laktosfri grädde (typ valio) varje morgon skadar inte. DU kan ge ca en matsked/dag utan att han blir dålig i magen.
Men de tär ju troligt att han precis som de flesta andr aillrar har gått ner inför sommaren. Min ena hane har på typ 2 v gått ner från kanske 1600-1700g till 1300 g. hela den pluffsiga magen har försvunnigt och han ser faktisk rätt pigg ut, mycket smidigare. Men visst är det ovant och ibland tycker man nästna han ser lite benig ut… hehehe, bara för att man är van vid en vinterfet iller. eller hur?

#16 Jo, det är klart :) Men han verkar ändå vara lite för benig, men jag ska testa med grädden.
Tack för tipsen!
#16 groggie och också gått ner ifrån ca 1600 ner till 1300, hans fina mage hänger nu mera, han har bara fett som hänger, måste motionera honom så han får upp sina muskler :)

Helt sjukt vad många fästingar. Och på en enda natt. Förstår verkligen att ni inte kunde ta bort alla dem själv.
Vad skönt att han har ansvarsfulla ägare som tog honom till veterinären.
Audiatur et altera pars
Han kanske gått där det går mkt rådjur, dom har ju tusentals fästingar. Skönt att han är av med dom nu iaf! :)
Oj jisses!!! stackaren!
Ludde hade faktiskt inte en enda fästing efter sina nästan 48 timmar på vift. Men visserligen, han luktar så läskigt att om jag hade vart fästing så hade jag kutat all världens väg!

Är det nån som har använt Marshalls flea and tick scampoo' för illrar? Finns att betälla på zoobutiqen. Det är kanke bättre om den är till för iller?

#21> *asgarv*
Stackars kille!!!
Jag har 2 pojkar här hemma som inte är några biffar, väger båda runt 1150gram :) Fullt normalt tycker jag!
Inte för att skrämma upp dig.. Men var det 700st skulle jag hålla koll så det inte blir komplikationer.
För ett antal år sen var det en illerhona som var på rymmen som kom in i ett katthem o födde sina valpar. Den honan dog senare på grund av att hon hade haft så mycket fästingar. Nu kommer jag inte i håg antalet men det var under 700st i alla fall.

#25 Oj då, jo jag har hållit koll på honom, och han har som sagt varit hos veterinären, men han verkar må bra, beter sig precis som vanligt. Vad jag tycker är konstigt är att veterinärerna inte gav honom ngt efteråt, fast det finns kanske inget man kan ge efter att de har fått fästingarna, bara förebyggande?