Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 585 ggr
tokage
0

Öronproblem!

Jo nu är det så att jag var hos veterinären idag med Cinkajou och vaccinerade honom :).

Eftersom jag ska vara illervakt under helgen så bad jag dom kolla hans öron också så att han inte har något som kan smitta den andra illern!

Veterinären tyckte att han hade mycket svart sekret i öronen, men hon kollade efter både svamp och skabb, och hittade inget!

Hon skrev ut stronghold ändå, och sa att om det svarta inte minskar efter behandlingen så ska jag komma tillbaka, de ska då söva Cinkajou och kolla så att han inte har öroninflammation eller liknande!

USH! Nu blev jag lite rädd. Tänk om min lille Cinka har andra öronproblem! Jag har letat efter fakta om öroninflammationer och infektioner osv. Men får inte fram något annat än skabb :/.

Någon här som har erfarenheter av andra öronproblem än skabb?
Jag vill gärna veta så mycket så möjligt, han har idag fått sin första dos stronghold, och jag håller tummarna att det hjälper!

Han mår bra i övrigt! Pigg och glad, leker som en iller gör, äter och dricker bra! Men ändå blir man lite orolig!

elinn
0

Hur ofta brukar du rensa hans öron? Ju mer man är där och pillar ju snabbare kommer vaxet tillbaka och så brukar det bli mer och mer hela tiden.

Hoppas det inte är någotallvarligt med hans öron.

tokage
0

Jag brukar rensa hans öron ungefär varannan vecka, han tycker det är så obehagligt så jag försöker att inte göra något i onödan :/

Sara
0

Varannan vecka är ganska ofta. Jag rensar mina illrars öron kanske max varannan månad och då bara om det verkligen är jätteskitigt.

Sara

tokage
0

#3 Oj! Är det?! Då borde jag nog dra ner lite. Jag tyckte att hans öron var så skititga så det har blivit varannan vecka, men då kanske det är jag som har rengjort för ofta, haha, en ond cirkel :')

Sara
0

Så länge det bara är vanligt smuts så kan de vara skitiga enl mig. Skrattande

Sara

JossanH
0

jag rensar också väldigt sällan och bara på dom som har något synligt vax. När jag rensade oftare så fick de massor med vax. Många veterinärer tror att illrarna har skabb fast att det bara rör sig om stor mängd med vax.
Skulle han ha öroninflamation kan det bli mycket allvarligt!
Nettans ena iller höll på att dö och infektionen vandrade vidare. Vet inte om han fick hörselskador och/eller synskador pga det. Men den illern blev riktigt dålig- akut!
Du borde märkt något av det om han hade inflamation.
Det är nog bara vanligt vax ska du se.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tokage
0

#6 Oj! Ja det låter som att det bara är mycket vax! Cinkajou mår ju bra så! Ska rengöra mer sällan så :D!