vaccination!
Okej! Nu försöker jag igen! Har inte kunnat skriva något tidigare, all text lixom försvinner!
Det är nu dags för Cinkajous 1 års vaccination, och jag tänkte åka till upplands väsby veterinärmottagning, eftersom jag åkte dit när han hade skabb, och de var väldigt bra där!
Men har 2 frågor!
1. Ungefär hur mycket kostar den vaccinationen?
Jag har sparat ihop pengar så det är inga problem, men kan vara bra och veta!
2. Tänkte samtidigt medans man är där om dom kunde kolla skabb, för säkerhets skull!
På deras hemsida står det att man inte behöver boka tid om man bara ska vaccinera djuret, utan bara att komma under öppet tiderna. Men om jag vill att de ska kolla skabb också, bör jag boka tid då? :)
Det var nog bara det :)

Du bör nog boka tid för att slippa vänta oavsett. i värsta fall får du sitta i kö… Så jag föreslår att du bokar… eller fråga när du ringer. :)
Har din iller skitiga öron ofta och mycket? När de gör skabbprovet, be dem kolla efter svamp åxå, även detta kan ge öronklegg.
#1 okej! Då gör jag det :).
Tjaa… det var mycket värre förut, då han hade skabb. Nu är det inte lika mycket, men det känns ändå som att jag rengör öronen ofta… Då ska jag be dom kolla det!
Vilket leder till nästa fråga :'), smittar svamp?

Har du behandlat för skabb någon gång? Och visste du att han hade skabb då eller anade du det?
Nej, svamp smittar nog inte.

Boka tid! Nu på sommaren brukar det vara mkt folk/djur där nere…de flesta djurungar föds ju på våren/sommaren och många som behöver vaccination vid den här årstiden :)
#3 Ja det har jag, det var någon gång i mars tror jag, då var jag säker på att han hade skabb. Men nu kliar han sig inte längre. :)

#5 Illrar behöver tyvärr inte klia sig för att ha skabb =/ Är tydligen väldigt individuellt ifall de är kliiga och sen beror det ju på hur mkt skabbdjur dom har på sig. Det sa vetten nu senaste när vi var där i förra veckan.
Jag brukar alltid boka på min veterinärstations även om dom har dropin för då kan ja samtidigt dubbelkolla så att det finns vaccinhemma för just iller oxå..
Ska du kolla skabb samtidigt så skulle ja nog definitivt boka tid,. Jag betalar 310kr för en vaccination men bpde det och priset för skabbkoll varierar ju nått enormt.
Tänk bara på det att om du gör rent hans öron för ofta så ökar du även produktionen av vax. Men det kan ju även vara som albastiffler säger någon form av svamp oxå om det inte är skabb..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Hmm, okej, då är det nog bäst att be dom kolla både skabb och svamp!
Är det ofta att rengöra öronen ungefär varannan vecka? :/
Då ska jag ringa tidigt imorrn, för det är kanske för sent att ringa nu? De stänger 18:00 på fredagar :/.

Varannan vartredje vecka gör nog jag ren öronen… kanske rent av en gång i månaden, det beror helt på iller. Min ena iller kräver typ 10 tops per öra då, och min andra kräver 1-2 per öra, knappt ens det.
En sak min veterinär sa som var rätt intressant var att inte använda öron-rensmedel längre på min iller som hade svamp. Vissa djur kunde vara känliga för det. Istället skulle jag använda saltvatten, gärna ljummet så är det skönare för illern. Samma sak gäller för tops, man bör försöka undvika att använda tops så mycket som möjligt eftersom de är så vassa att de kan ge små små sprickor i huden i örat. Där får svamp och bakterier fäste. Då rä det bättre att blöta en bomullstops och ta så mycket man kommer åt. Det verkar dessutom vara mindre retsamt för illern som sprattlar mindre.

#9 Nu förstår jag inte riktigt. Man ska intea använda tops för att det ger rispor, men man ska använda bomullstops istället? *förvirrad* Trodde alla tops vara bomullstops.

#10> haha, jag skrev fe´l, menade bomullstuss inte bomullstops… haha, förstår att du fattade noll… Såna där sminkborttagnings-bomulstussar är bra, för de är lite "fastare" och inte så luddiga…
#11 Jahaa! Då förstår jag! Sånna har jag jämt hemma (hej jag har jämt ett antal lager smink på mig *fniss*). Ska tänka på det nästa gång jag rensar hans öron :)

hehe…
Har fått tid kl 12:00 imorgon, då blir det vaccinering och öronkoll :D!
Allt går så snabbt och smidigt där!
Det roliga är när man ska förklara namnet Cinkajou i telefon :'D, haha!