Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 1167 ggr
Fluffpuff365
0

VIKTIGT

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska jag berätta en sak jag glömt skriva här. Kanske någon lär sig av mitt misstag, jag gjorde det definitivt.

En lördagsnatt nu i våras satt jag och kollade på tv.
Helt plötsligt börjar Korven att krampa. Jag blir helt chockad och försöker lugna ner honom. Sen springer jag till telefonen och ringer till djursjukhuset. De säger att jag ska komma in med honom eftersom att kramper på en så ung iller är allvarligt. Jag fixar skjuts till göteborg som ligger 9 mil från vänersborg. Svårt med tanke på att klockan är cirka 12.30 en lördagsnatt. Hursom helst så kommer vi in till djursjukhuset runt halv tre.
De tar blodprov och försöker ta tempen på Korven. Korven skriker som en stucken gris och vill bara upp till mig. Och själv står jag och grinar.
Korven får stanna över natten och jag åker hem ensam. Det har aldrig känts så tomt hemma som det gjorde den natten.

Dagen efter ringer vetrinären och säger att korven är piggare, har inte krampat något mer och är redo att åka hem.
Jag åker de 9 milen och hämtar honom.
Vetrinärerna vet inte vad det var för fel på honom mer än att han hade väldigt lågt blodsocker. Han låg på 2.0 trots att han precis hade ätit innan han började krampa.
De misstänkte insulinom trots hans låga ålder.
Krampar han igen åker du direkt hit, sa de.
Nu hade jag och Korven turen med oss och han har inte krampat mer. Och därmed är misstankarna om insulinom borta än så länge.

MEN det jag lärde mig här är hur SUPER VIKTIGT det är att ha sin iller försäkrad!
Jag mitt pucko, hade inte Korven försäkrad, och fick betala en sjukhusräkning på nära 4000 kr. För en natt.
För en (då) studerande är det mycket pengar att skaffa fram fort.
Så för guds skull FÖRSÄKRA din iller det första du gör när du skaffat en.

Ni kan gärna pracka på hur dålig jag var osv, men jag har redan lärt mig min läxa. Hoppas att fler förstår nu. Jag var nära att förlora Korven men han klarade sig som tur var. Kan inte beskriva hur tacksam jag är och hur jäkla dum jag kände mig efteråt som inte hade försäkrat honom…

Theres
0

Jag har inte försäkrat mina… vad kostar det? Jag har inte direkt några pengar… för jag brukar köra den varianten att punga ut 3000 varje gång jag är hos veterinären =/

golf.ifokus.se

Fluffpuff365
0

500 kr per år via agria :)
Sen kan nog någon annan svara på hur man gör när det gäller fler illrar :S.

Musiken
0

jag har inte riktigt fattat det har med forsakring, varesig nar det galler manniskor, saker eller djur. Vad ar det som hander nar man forsakrar, och vad ar det man far betalt for sig?

Mstar
0

Med illrarna har jag aldrig behövt åka in. Däremot min hund har tandlossning.. Vilket inte alls är bra- rent försäkringsmässigt. Det ersätts inte..

Men hon hade en bröstkörtel som två gånger har svullnat upp. (första gången opererade det bort bara den knölen, som var godartat. andra gången operareade det bort hela högra sidan med bröstkörtlar- och fann att knölen denna gången var elakartad.)

10 000 varje gång. ett halvår emellan.  Många gånger har jag tackat för försäkringen. Som gör att istället för att betala 20 000 betalade vi nånting runt 8000- det är skillnad.

Madde
0

Jag är oerhört lycklig över att ha haft mina illrar försäkrade.

För 2 somrar sen kom jag hem en varm lördag och inser att min iller criss inte reagerar på att matte skakar på godisbruken.
Han är slö och hängig och vägrar äta.

Ringer direkt till strömholm som säger åt mig att komma in. Min första tanke var förstoppning.

Väl inne så gör de ett ultraljud på honom och de hittar inget speciellt. Men de fyller på med vätska under nackskinnet. Sen får vi åka hem men de vill att vi ska komma på återbesök 1 vecka senare och göra ett ultraljud igen.

Jag betalade 1700kr själv. Varav självrisken låg på 600 och sen är det väl 20% på resten av summan som man betalar. Så det hade blivit betydligt mer. Om jag räknat rätt gick det på 6100kr och då är självrisken inräknad.

En vecka senare åker jag in och då kostar ultraljudet 900kr.
-------------------------------------------------------------------

Ett år senare nästa vår så är det dags för nästa iller, min iller benjamin.

Kommer hem efter att ha varit på bio i örebro och bodde i lindesberg 5 mil bort. Kommer hem kl 00,00 på natten och märker att alla kommer utom benjamin.

Min dåvarande pojkvän har åkt till jobbet och jag ringer honom storgråtandes att han måste komma hem och vi måste åka in till strömsholm. Min iller benjamin är i vanliga fall en mycket stor iller men inte nu. Han vägde runt 1kg mot vanlig vikt 1,kg.

Han är så dålig att när vi kommer in så tror de att han ska gå bort under natten. Jag ber de göra allt för honom för han är ju försäkrad.

Efter 2 dagar på strömholm får han åka hem då jag inte ville operera honom där. Då han började återhämta sig. 8000kr gick det på allt som allt. Så lite av försäkringen hade jag ju kvar.

Dagen efter är jag nere i borås och ska på styrelsemöte och illerträff men inser att benjamin är fortfarande dålig. Åker in till blå stjärnan i borås och där konstaterar de efter mycket om och men att de tror han har en luftficka i halsen.

Och det kunde man inte göra något åt, utan det krävdes att han då skulle få somna in. Jag ville att de skulle söva honom, och är det så att han inte skulle klara sig skulle han få somna in lugnt och fridfullt.

När vi på något vis åker för och ta farväl så får vi sitta väldigt länge och vänta. Efter ett tag kommer en sköterska ut och säger att det är 3 vetrinärer där (på en lördag).

Vi vänter 1 timme och till slut får vi komma in. Då visar det sig att han hade förstoppning i halsen och de har till slut lyckats putta ner det i magen på honom och vi får åka hem med en tom transportbur. Lite halvt snopet.

Efter 1 1/2 vecka inne på borås blå stjärnan får han äntligen komma hem. Otroligt mager, men vid liv.

Hela kalaset hos veterinärerna gick på 24000kr med bara vetrinärskostnaderna. Medicin och det andra är inte inräknat.

Så jag är otroligt glad att jag hade honom försäkrad och ändå slapp betala 10000kr av den summan. Och tack och lov hade jag sparade pengar.

Så jag säger som er andra.

Försäkra era illrar. 500kr är inte mycket pengar. Inte när det väl gäller. Inte roligt att låta ens iller somna in för att man kanske inte har 4000-5000kr som inte alls hade blivit så dyrt om man hade haft sin iller försäkrad.

Oj nu blev nog detta lite långt. =)))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

kitty
0

när du försäkrar en iller så betalar du först självrisken dvs. en klumpsumma om du msåte till veterinären. Sedan betalar du 20 % av det veterinärbesöket kostar utöver självrisken. Så du betalar 600 + 20 % om du har ditt djur försäkrat. Jag åkte in med Melker akut för han ahde varit dålig i magen. vi åkte in en vardagkväll efter 8. ett besök på 10 minuter kostade 1700 men jag betalade bara 600 + dom där 20 %en . . fortfarande en del pengar, men pengar är inget mot Melker. .

så försäkra era djru, mycket bättre. .  skulle aldrig kunna tänka mig att ha ett djur oförsäkrat. Allt annat i ens liv har föräkringar på sig, varför inte också djuret?

gillar agrias reklamer påTV :)

Madde
0

De har höjt självrisken. Den ligger på 700kr idag.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

TottsiGirl
0

För min del är det självklart att ha mina djur försäkrade. Tanken på att jag skulle behöva avliva min älskling pga att jag inte hade råd att ge dom rätt vård pga att dom va oförsäkrade hade jag nog inte kunnat leva med mig själv. det behöver inte handla om sjukdom Fiona fick spendera en dag hos veterinären förra helgen då hon fick en liten benbit som fastnade i gomen och låste käken så hon intekunde stänga munnen.

Det hela kostade nästan 3400 då hon fick sövas för att biten skulle kunna plockas ut och röntgen för att hitta biten. Jag betalade 1300 kr. Med andra ord har min försäkring redan tjänat in hela sin summa för 3år framöver :O bara av en sådan "liten" sak.. Jag tycker 500-600kr för en försäkring är billigt med tanke på hur mycket hjälp man kan få om olyckan är framme.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

kitty
0

#7 bra att veta :)

skrollan
0

#7 jag såg det när jag fick pappret, men pappa sa att om dem ska ändra sådant ska det stå att dem gjort det och inte bara smyga in med 100 kr dyrare. SURT!

Sara
0

# 7 Det måste börja gälla när det är ett nytt försäkringsår? För jag har inte hört nått.

Sara

tokage
0

Oj! Låter inte kul det! Som tur är så försäkrade jag Cinkajou ungefär en vecka efter att jag hade fått honom. Med tanke på vilken stuntman han är så känns det säkert att ha honom försäkrad! :)

JossanH
0

#0 jag skulle verkligen åka och göra ett nytt blodsockerprov! Illrar kan fu insulinom vid väldigt låg ålder och hålla det "gömt" länge utan att man direkt märker av det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

chei
0

Ja, det är väldigt viktigt med försäkring på djur. Mina illrar har som tur är klarat sig, men hundvalpen som vi var tuvgna att avliva för en vecka sen skulle allt ha kostat 10000 kr för. Och då överlevde inte ens hunden. Nu får vi "bara" beltala 3600….

Så helt klart försäkring!

AlbaStiffler
0

Självklart måste man ha försäkrat. Enda anlednignen till att man inte behöver ha försäkrat är om man råkar ha typ 20 000 på ett konto som man inte gråter över om de försvinner.

Mina illerförsälkringar har alltid lönat sig, det är den försäkringen som man kan vara övertygad om ett den förr eller senare lönar sig, surt nog.

Nä, är man mogen nog att skaffa en iller tycker jag man är mogen nog att se till att ens iller är försäkrad, så bakläxa till alla er som inte har era illrar försärkade. Hur klarar ni av den dagen ni måste åka akut till veterinären? Ett akutbesök går sällan på mindre än 10 000 kr, då det oftast är allvarligt och kräver tex rönten.

#0> Bra skriven tråd. Har du förresten gjort någon uppföljning på din illers blodsockervärden? Jag tycker du genast ska göra det. Ligger det i minsta riskzoon så är det nog insulinom ändå och då bör du börja behandling redan nu. Om du väntar och ser om han får ett till anfall så kan du ha otur att din iller får det, och då kan den även dö.

Om illern får anfall ska du gnugga något sött i tandköttet, tex flytande honung eller sockervatten. när illern piggnar till ger du inget mer socker och ÅKER AKUT till veterinären precis som du gjorde förr. Det är mycket viktigt  om du vill ha en levande iller!!! Det finns förresten massor med insulinomtrådar, läs på det lönar sig nog. har själv haft en insulinomsjuk iller…

Fluffpuff365
0

#13 Jag sa till dem att ta ett blodprov samtidigt som Korven kastrerades och han låg bra till.  :)

Det måste vart något konstigt just då, för han har inte vart slö eller något liknande efter det.

AlbaStiffler
0

Men vad bra att det var bra då med… Om jag vore du skulle jag vara lite exdtra vaksam och ta fler blodprov på honom. kanske om ett halvår igen… Med gamla illrar (över 4 år ) brukar man ju rekommendera ett årligt blodprov. kanske är detta något för dig att komma ihåg och köra på redan nu, dvs en gång per år?! Bara en tanke, om det nu är något i göringen är det bättre att upptäcka det så fort som möjligt.

När förra blodprovet togs, hade illern ätit nyligen eller hade den fastat säg 2-4 h? En sak till att tänka på om det nu skulle vara så att din iller har problem med blodsockret är att se till att den har ett bra illerfoder, samt att den alltid har tillgång till det. Om man märker att inte illern ätit på länge (tex om ni är bortresta och iller är stressad, då kan de råka fasta lite för länge), så kan du föröka uppmuntra den till att äta (mata den tex). bara så att du inte låter den fasta längre än 4 h max.

Nu tror jag inte du behöver vara nojig, men det kan vara något att tänka på. och se till att du alltid har lite flytande honung i skafferiet ifall han får nytt anfall! :-)

Fluffpuff365
0

Andra gången är jag faktiskt inte helt säker på att han hade ätit precis innan men då vi åkte in till djursjukhuset hade han gjort det.

Det är klart att det inte har släppt det som hände då och jag är ganska nojig för det ändå. Men tack för rådet :) Ska kolla blodsockret lite oftare. Korven åker ju ändå in för att kolla att allt är bra lite då och då så då kan vi ju ta blodsockerprov på samma gång :)

Han äter vitalin och har tillgång till det och vatten, dygnet runt. Och jag hör hur han knaprar lite då och då. Och så länge han är pigg och är som vanligt oroar jag mig inte så. Men skulle det nu hända något liknande igen så är det nog insulinom. Den dagen den sorgen ungefär. Vi tar en dag i taget och hoppas att insulinom inte kommer till Korven :)