irriterat öga
Lia har fått ett irriterat öga, för typ en timma sen så var hon helt normal och nu så halv blundar hon med ena ögat eller blundar helt med ena ögat, har förstökt kolla om hon har fått nått i ögat men ser inget. kan de vara nått farligt eller kan de bara vara nått skräp?

har ni provat skölja ögat lite?

Är det alltså båda ögonen som strular? Du kan koka en koksalt-lösning. Koka upp en skvätt vatten, häll i lite salt. Det ska vara så pass salt att det smakar som en tår. men inte för salt. Se till att allt salt löst sig och låt sedan blandningen svalna i rumstemp. när den är rumstempererad kan du testa att skölja ögonen, eller ta en tuss och FÖRSIKTIGT badda runt ögat. Se upp bara så du in´te trycker på ögat. kanske har illern fått något damm i ögat?
Om det bara är ett öga är kanske risken större att illerns kadat ögat, tex fåt något vasst/ett tryck på ögat. Själv har jag lyckats skada min Stifflers öga när vi tvättat öronen och illern ryckt bort huvudet ur mitt grepp och skakat på det. på något sätt jag han fått mitt finger elelr en tops i ögat, så snabbt att jag inte ens sett att han fått det. Följden har blivit ett öga som tåras extremt mycket och som han vägrar titta längre studner med. När han tittat har tårarna runnit. Har åkt till veterinären och de sprutar in en salva i ögat och lyser med en lampa. Tyvärr har det i vårt fall visat sig att Stiffler fått en skada på hornhinnan som synts på detta prov. Vi har därefter fått en salva att lägga in i ögat (i typ en vecka) och efter det har han blivit bra på kanske 3-4 dagar. MEN det bör behandlas, annars är risken att han blir blind. Ju fortfare du handlar, destå bättre. Så om du tycker det ser misstänkt ut, åk till veterinären IDAG!!!
Ett tips till är att OM du får sån där salva, så står det att man ska spruta in det med pipen. men i vårt fall har det varit omöjligt då risken då är att man petar ut ögat med pipen. åtminstone min iller är så pass oberäknelig och vet precis vad för otäcjkt som är på g. Jag har tvättat händerna ordenligt och tagit det på fingerspetsen istället. Försökt få det att komma så lite i kontakt med mitt finger som möjligt… Lycka till!
okej tack, det började som sagt igår kväll, nu idag kisar hon fortfarande med ena ögat så vi ska gå till vetrinären nu och se vad dom säger där.
var hos vetrinären i morse fick ögondropp vetrinären sa att de var en lite infekterat.
btw. min bästa kompis tyckte så synd om Lia när hon studsar om kring med ett öga stängt att hon förlät att Lia hade bajsat i hennes hall för nån dag sedan.

haha, kul med kompisen.
Som sagt, var extremt försiktig för illersprattel när du ska ha i salvan, oavsett om du använder tubens spets eller fungret. Underlättar om man är två, den ena håller illern i nackskinnet och håller huvudet still, alternativt distraherar den med något gott samtidigt.
jaa de var inte lätt att droppa ner vätskan i ögat, Lia virider sig och tjorvar. man vill ju inte hålla i henne förhårt så man gör illa henne häller.

#6> Inte gör ni illa henne heller. Håll henne i nackskinnet, det gör inte ont. De flesta illrar/djur blir rätt avlsappnade då, antar att det beror på att deras mammor flyttat dem så som valpar. Jag brukar hålla ett grepp i nackskinnet och lägga illern lite på sidan i mitt knä, då kan deninte heller sprattla SÅ mycket med benen mot golvet/mitt knä.
Men men, jag rekommenderar ändå att ni håller något illern kan slicka på framför nosen på den under behandlinge, typ vetegroddsolja/laxolja eller vitaminer på tub (typ för iller eller för katter). Eller en klick laktosfri grädde… inte för mycket av det goda bara…hehehe…