Iller iFokus

Iller

Etikettlänkar
Läst 742 ggr
zickan
0

fattig matte

suck… jag och min kompis flipprade ut lite efer begravningen i dag så shoppade loss på 4 zoo affärer i sthlm. Haninge zoo, crt haninge, Länna zoo och Bromma zoo.

Nu har jag duo ferret, ferret complete och anf ferret samt lite olika kattmats provpåsar. Iller godis och leksaker.

Har ni samma problem som jag?.. åh röd lapp måste kolla in, åh kolla rea, åh kolla denna, åh den vill jag ha, åh jag kan kanske ha råd med den också..
Suck. Hamnade sist på bromma zoo. Den borde zickan förbjudas med stort F. Herregud vad schyssa saker de har.. Massa roliga bäddar och leksaker.. suck

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jenahbella
0

haha jag ska handla inför min första valp nästa helg :D kommer nog inte kunna äta i slutet av nästa månad.. :P hihi

Fruttisen
0

#1 Investera inte i allt för dyra saker bara! Jag gjorde det misstaget…köpte alla finfina grejjer, leksaker å dylikt…sånt kollar inte ens mina åt. Det som du tror är minst åtråvärt är tvärtom för illrar :)

Sara
0

Jag reagerar oxå på reor.. Får nästan ångest om jag inte kikar in i affärer med rea, tänk om man missar nått superbilligt som man verkligen vill ha. Skrikandes

Sara

Satmaran
0

#1 Ja ta det lugnt, dyra pipsar göms bara under soffan och glöms sen bort totalt. Prassligt papper i en kartong kan vara busroligt och att kidnappa blöta strumpor från tvättmaskinen är en kul sport, speciellt om matte jagar efter ;)

Stotte
0

Köpte leksaker för 500:- förra helgen = Många små leksaker. Ellie har inte ens lagt ett öga på dom =)

Jenahbella
0

#4 haha nee sant, golvmoppar e kul me :D märkte jag då när jag va illervakt ^^
jag tänkte mer på allt man behöver, transportbur, bajslådor, sovplats osv. :)
har ju ingenting än så länge..

nån som har tips på sånna där saker man behöver fast kanske inte tänker på?
e nog bäst jag skriver en inköpslista så jag inte glömmer allt för mkt ^^

Theres
0

Bajslådor köper du iallafall bäst och billigast på IKEA :P

golf.ifokus.se

Jenahbella
0

#7 okej :) tack för tipset, då blir de en sväng dit me då :D

Sara
0

# 8 De billiga heter Trofast och finns på barnavdelningen. Det är inte de "riktiga" lådorna på djuravdelningen som menas.

Sara

Jenahbella
0

#9 ah okej :)

hur mkt ska man lägga ner på en transportbur då? :O
å hur stor ska den vara?

Faxlin
0

När det gäller transportburar kan man göra riktiga fynd genom tradera eller Blocket. Om man inte bara måste ha nya. Fast det finns nya där med så klart.
Det viktigaste med en transportbur är att kolla så att plasten i reseburen inte är för mjuk. Då kan illrarna få lös gallret genom att trycka in huvudet mellan gallret och buren. Sedan får man kolla upp hur många illrar man skja ha i den. Vad vill man få plats med i reseburen? Skja den vara för långa reos eller kjorta resor och så vidare. Jag tyckejr att storleken hänger myckjet på hur lång tid de blir sittande i dem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jenahbella
0

#11 jaa jag tänkte att de kanske är bäst att lägga ut lite mer pengar å köpa en ordentlig.. (måste ha en nu när jag ska hämta min första lilla valp) Kanske ska man iväg i sommar eller nåt å då e de ju bra att ha en ordentlig :)
hittade en i grizzlybutiken i norrköping..
den e stabil men tygaktig.. med plastbotten som man kan ta ur och lite bra fack på utsidan som man kan ha saker i :)
den va fin oxå :D
annars så hittar ja bara alla dessa "plastboxar" och jag tycker dom e så tråkiga :(

Faxlin
0

#12: de plastiga är inte lika snygga och häftiga. Men de är de som är mest pålitliga. De andra brukar de lyckas komma på hur de ska ta sig ur efter ett tag. Speciellt om man reser långt så de blir uttråkade.

Audiatur et altera pars

Jenahbella
0

#13 okej hum.. jaa jag får väl prata me personalen där då.. de viktiga e ju att den fungerar till de man ska ha den till ^^ inte att den e häftig :P

Sara
0

De där tygaktiga kan öppnas av en del illrar så de är inga jag skulle rekomendera för längre resor.

Då är en stadig hård tansport bättre och även säkrare.

Sara

Faxlin
0

#14: Exakjt. det är inte häftigheten man ska gå på utan säkerheten. Atlas burarna har bra plast och är en av de med bra plast i.

Audiatur et altera pars

Jenahbella
0

okej :) ska kolla efter de då :D tack för tipsen :D

Sara
0

Haha.. Ditt svar kom upp innan jag fick iväg skickat mitt.. Men men, det är bättre med 2 svar än inget alls.

För en iller så behöver du ingen stor transport men det kan vara bra om du kan få plats med en liten låda i. Serien Trofast har en storlek för 9:- som kan räcka för transporten.

Sara

Faxlin
0

#18: Håller med dig där. Klart det är bättre med fler svar än inget svar.

Audiatur et altera pars

Jenahbella
0

hehe jaa jag e snabb som en iller ;)
jaa men de e bra att ni berättar :D
de e svårt att veta allt när man e "ny" :)
går de bra att ha vattenflaska i buren?
ska man ha de hemma me när man har valp eller dricker de hellre ur skål då? :O

Sara
0

De badar gärna i skålen så har du skål får du räkna med att det är blött lite överallt runt omkring.

Vattenflaska går utmärkt att sätta i burar som har galler och det finns även matskålar som man kan hänga där.

Sara

Faxlin
0

#20: Det brukar vara bäst med en flaska i en resebur, den skvalpar inte ur. Men de flesta flaskor läcker och är inte speciellt bra. Jag har bara hittat en flaska som är riktigt bra under mina år med djur. Ska kika upp vad den heter. Den är genomskinlig och har rött lock.
Hemma brukar jag köra med skål då det känns som om det är lättare för dem att få i sig tillräckligt med vatten då. Så jag har både skålar och dessutom vattenfontäner hemma. Och jag går mer och mer över på vattenfontäner då jag tycker det är suveränt.

Audiatur et altera pars

Jenahbella
0

okej :) skål hemma å flaska i buren då :)

#22 jaa kolla gärna upp va den hette :)

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser den ut. Den heter Sippy.

Audiatur et altera pars

Sara
0

Hmm.. Ser tom enkel ut att rengöra.

Sara

Faxlin
0

sara har du inte testat dessa? De är super lätta att rengöra. Och då menar jag allt är lätt. De är lätta att fykka på. Och man ställer enkelt in hur lätt/snabbt vattnet flödar.

Audiatur et altera pars

Sara
0

Nä, har bara sådana där runda flaskor.. Men jag ska kolla upp vart de finns.

Sara

Jenahbella
0

okej ska skriva ut bilden å ta me den till djuraffären :D eller iaf skriva upp namnet på den :) *tack tack*

Faxlin
0

Klarsferrets har dem. Vi har en enda djuraffär här i Gävle området som säljer dem. Så inte alla har dem. Men de kanske tar hem om man frågar. Hade dessa även förrut när jag hade kaniner. De är suveräna :-)

Audiatur et altera pars

Jenahbella
0

okej härligt :D hoppas ja hittar dom då :)

Theres
0

#24 Hade en sån till mina möss för 9 år sedan (en liten), och min syrra hade till sin hamster (större flaska)… borde ligga i garaget nånstans och skräpa ;) Fast har för mig att de är lite söndergnagda Fundersam

golf.ifokus.se

Faxlin
0

#31: Du har inte testat dem till illrarna alltså? De är klart bäst. Stälelr man in munstycket rätt behöver man inte ha en massa vatten i buren som far omkring när man är ute och reser.

Audiatur et altera pars

zickan
0

jag har ett par sådana vattenflaskor. tycker de går sönder så fort. aldrig testat på iller dock, kanske håller längre när de inte används till gnagare

Faxlin
0

#33: Mina har hållit i flera flera år. Dock så har ungarna lyckats ha sönder två stycken då de tappat dem i betong golvet.

Audiatur et altera pars

Musiken
0

Uh, jag tycker inte om sippy! Vi har en till Pudding men den lacker ju som ett niagrafall :(

TottsiGirl
0

Ja har sippy hemma helt urbra..

#35 Man kan skruva på munstycket och reglera hur lätt vattnet ska rinna ut.. kanske kan du ändra på inställningen och slippa att den läcker? Finns en liten plastbit med i förpackningen som gör det lätt att skruva på det gängade munstycket.. :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Faxlin
0

#35: Det är första gången jag hör måste jag säga. Den är underbar. Antingen behöver du ställa om flödet på den eller så är det något fel på den och då bör du reklamera den.

Audiatur et altera pars

zickan
0

haha.. hu. fick just skatteåterbäringen på 1900. hu. jag gjorde givetvis av md 1200 på zoosajten.