Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 298 ggr
gameover
0

typ.. hjälp?

nu är det nästan så att jag måste gå med gasmask!

Sen typ några dagar tillbaka har pojken här våldtagit sina gosedjur, och då tänkte jag väl, ah, men det är liksom inget, han luktade inget och kollade ifall något hade växt mer än vanligt.. hm, ja, men nej det hade det inte :P eller iof lukade han lite mysko efter våldtäckten om jag minns rätt, eller så är det kanske bara något jag inbildar mig, men när jag höll i honom så luktade han likadant fast 10000000000000x värre, det kom bara sådär och blev starkare och starka till jag tills slut tog ut honom på balkongen eftersom man inte kunde andas i rummet.

Kan han ha blivit rädd? för jag hade honom i famnen och inget plötsligt hände, varken ljud elle rörelser :\ Tror knappast att det är att det är brunst för han är ju waaay för liten, men jag blev ändå orolig eftersom han våldtar mina(hans) gosedjur hm.. rätt ofta faktiskt. :\ Jag får hoppas att lukten försvinner, men vad händer om det inte gör det? eller vad ska jag göra då? :\ 

det här kanske är jättevanligt men et är min första iller och jag blir ju orolig om något nytt händer, så jag måste ju fråga. Och så får ni ursäkta om jag satte tråden på fel kategori, hade svårt att placera den rätt.

gameover
0

bleh, jag hoppas att han blev skrämd av något så att lukten försvinner, gick ut och luktade lite men det stank som fan då med

Guteillern
0

gameover: Tycker nog det är rätt tråd.

Vet inte hur gammal grabben är, men det finns några vanliga orsaker, till att dom stinker.

• Han kan ha blivit rädd och då tömt analsäckarna, det är en försvarsmekanism i det vilda.
  • Analkörtlarna kan vara tilltäppta eller infekterade. Det kan vara lite svårt att känna själv. Bäst är att låta veterinären eller någon med erfarenhet av analkörtlar kolla. Att tömma analsäckarna, överlåter jag med glatt hjärta åt min veterinär, om det skulle behövas. Helst stannar jag inte i rummet, pga lukten. *S*
  • Det sista jag kommer på nu, tror jag inte är aktuellt för din kille…han är nog för ung ännu. Det är att han gått i brunst. Lätt att kolla, bara att känna efter om kulorna trillat ner. Om hanen är tidig i brunst, bör man vänta tills hanen väger minst 1 kg, innan man kastrerar honom.

/Ammi

Velsan
0

fnns ju förbrunst med :P vet att pirjos valpar börjat tidigt, men de lär ju inte lukta gammal raggsocka då liksom.

gameover
0

ja, rädd.. men det hände ju inget, han låg bara där och började lukta typ.. gamml tonfisk elle rnågot xD Alltså inget hastigt ellr något hände för att han skulle ha blivit så rädd, han kanske drömde eller något.

Han har fått vara ute på balkongen ett tag, men han luktar fortfarande, inte lika starkt, men fortfarande väldigt mycket, när han komme rför nära så klarar jag inte riktigt av hans lukt ;__;

Brunst tror jag faktiskt inte att det är, eller hur ung brukar dom vara när dom komme ri förtidig brunst? Han är ju bara tre månader :\

Guteillern
0

#4 Prova att badda honom i baken med ljummet vatten. Det kan dämpa doften. Det yngsta brunstiga hane, jag haft kontakt med, var 5-6 månader.

Visst kan han ha drömt något otäck och tömt analsäckarna. Då bör doften minska, när du baddar av rumpan på honom.

gameover
0

sprang iväg och gjorde, det har minska men uuuh så det luktar, och händerna, det är typ tjugonde gången jag skrubbar händerna :P

Jaja, jag hoppas att lukten försvinner snart, tack för rådet (:

emoflickan
0

Mina grabbar blev brunstiga strax innan dom blev FYRA månader förra året, så allt är möjligt ;) fick stå ut i över 2 månader med lukten o deras beteende heh.

JossanH
0

Det finns även de illrar som alltid måste fisa lite när dom har det mysigt.. Min Dexter släppte den äckligaste någonsin när han låg och myste i min famn på en utställning. har lagt märke till att han gärna gör det när han ligger i famnen och ibland när han myser med dom andra illrarna. Tar man ut någon av dom andra och ska pussa på så kan dexter ha varit där och fisit på dom andra!! Är dom lite infekterade, analsäckarna, så luktar det mycket värre än bara en liten vanlig illerfis.

Sajtvärd på Iller.ifokus

gameover
0

#7 OOJ, vad tidigt!

Men uuh, idag så fick han till det riktigt ordentligt, tvåå gånger tillochmed! första var det inte så starkt så jag gick och baddade baken på honom, vilket hjälpte extremt, men sen så la jag honom ¨på sängen och så började det liksom fräta, och jag tänkte badda honom igen men när jag kom närmre höll jag på att spy! det är sååå hemskt! Snacka om att jag aldrig tänker ha en brunstig hane om dom kommer att lukta så illa xD Tror aldrig att jag komemr att vänja mig, så ni som har avelshanar, gud vad ni .. ni borde få pris eller något!

Men när det är en infektion, kan det komm aut något eller?

För han luktar inte ofta, sen sist jag skrev det hör inlägget luktade han bara just nu, men efter älgvåldtäckten som han forfarande sysslar med (  aldrig hört han poppa så mycket by the way:')  ) så luktar han, men lite då bara-vilket jag redan har sagt-

Men var brukar det vara för symptomer när det är en infektion?