Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 444 ggr
ronja
0

ny annons på blocket

[Luna]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Taget ut anonsen

"En iller bits och nafsar, passar absolut inte till en småbarnsfamilj"

Hmmmmmmm BUUUUUULL SHIT!!!

Ser hon ut att vilja käka upp barnet ;)

TottsiGirl
0

Hmm snacka om att dra alla illrar över en linje.. så som hon skriver låter det ju som om ALLA illrar bits och naffsar.. Nu har inte jag någon vana av 1åringar då jag bara haft äldre omplaceringar men e de inte så att dom kan vara i "trotsåldern" runt 1år?  Hoppas iaf att någon kan ge tjejen ett bra hem….

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

cannaydia
0

ja är hon inte kastrerad kan det vara hormonerna som spelar ett spratt också…

tessa
0

#2: Julius är och var en rackarns busig ett års-kille men ack så ljuvlig, sicken charmör! - herr Jules har aldrig varit bitig eller naffsig så han skulle gråta stora krokodiltårar om han fick se denna annons.. =)

hoppas den "farlige" illern får ett fint hem.

MimmieM
0

2000 för en bitig iller? Man tackar ja.. hmm.. Fast om man ser de så, så är de bra att de skriver ut att de kan ske, så de kanske tänker efter en extra gång innan de köper den.

Carpe Diem

Shelby
0

jag var och hämtade iris för 1, 5 vecka sen, då bet hon mig två gånger. men grejen var att killen som skulle göra sig av med illern ville att den skulle komma till ett hem som hade en annan iller och utrymme (han skulle flytta utomlands) och smsade mig på kvällen, jag åkte och hämtade henne dan efter. Det har funkat jättebra, och jag tror att jag hade tur med henne ochså, liksom med ronja… men då gav jag honom bara en symbolisk summa (300 kr) och jag fick selen.

Faxlin
0

#1: Passar inte för småbarns familjer. Hmm, undrar hur jag kan ha fem stycken då ihop med dottern på 3 år. kanske får omplacera dottern tills hon blivit äldre ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

kitty
0

7#haha.. du kan ju alltid prova att sätta ut en annons på blocket :9

bitig 3åring?

Faxlin
0

#8: *Asg* Ja kanske det. ;-) Undrar hur lång tid det skulle ta innan soc knackade på dörren. hihi
Tre årig tjej lämnas på foder i några år. Ej till illerägare då hon riskerar pussa ihjäl dem. hihi

Audiatur et altera pars

kitty
0

9# haha… dom skulle komma fort som f*n :)

JossanH
0

#5 jag håller med MimmieM, tycker ändå att det är bra att dom skriver så så att dom som har  småbarn kanske väntar med att skaffa en omplacering, eller läser på mer om djuret. Annars kanske det blir "hon biter min son och han är rädd för henne, måste omplacera", "det var visst ingen kanin vi skaffade..".

Det finns även dom illrar som inte alls funkar ihop med barn heller, dom kanske har blivit skrämda och därför är rädda.. det är ju så individuellt. Jag avråder faktiskt barnfamiljer Att skaffa iller tills det att dom vet att ALLA i familjen kan ta hand om illern och hjälpa till att uppfostra den. Sen är det upp till var och en att göra som dom vill.

Det var en snubbe en gång som sa att "titta, det där är ett sånt djur som pappa vill ha". han menade på fullt allvar att bara han skulle ha illern… Men bor man i familj så måste alla ta sitt ansvar!

Sen att ni som har barn ihop med era illrar kan tycka att jag är dum i huvudet som avråder barnfamiljer, men jag tycker faktiskt att det bör tänkas igenom ett antal gånger till innan man skaffar iller när man har småbarn.. har man aldrig haft iller innan är det nog bättre om man kan fokusera på illern och lära känna den ordentligt när man skaffar den, och det är ju inte så lätt med ett litet barn i familjen! Okej om ungarna har blivit 6-7 år, då kan dom också hjälpa till, men småbarn… Nej, då avråder jag!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Japp, nu kommer jag då som har småbarn med mina illrar och säger att jag inte håller med dig. Men vi lever i ett fritt land. Alla får tycka olika, och det är det som är det fina med iFokus, alla får säga att de tycker anorlunda. Bara det att alla inte behöver hålla med alla om allting ;-)
Snurrigt va? hihi

Hur som helst så hör jag till dem som hellre säljer till en barnfamilj än till en utan barn. Nu beror det mycket på familjen ska sägas. Och jag kräver att få träffa hela familjen och alla barnen. Kräver också att barnen handskas med illrarna här hemma innan jag överväger att låta en av mina pluttar flytta. Men anledningen till att jag låter barnfamiljer gå före är:
1. Barnfamiljer har svårare att få tag på en illervalp av en seriös uppfödare, detta eftersom många uppfödare är rädda för att sälja till barnfamiljer.
2. Mina valpar är redan rejält barnvana. Så det blir ingen överraskning för dem att det finns små människor i nya hemmet också.

Sedan är det så att det mesta beror inte på hur barnvana illrar du har utan hur djurvänliga barn du har.
Har varit med om barn som inte alls är djurvana och inte alls är snälla mot djur. detta är inte något som kommer automatiskt. Man måste lära barn hur man beter sig med djur. Ofta hjälper djuret till genom att med tänderna visa när något är fel.
Så visst vning ger färdighet. Men jag håller med om att inte alla barnfamiljer passar att ha iller, men de passar oftast inte att ha djur över huvudtaget.

Audiatur et altera pars

nisse
0

#11# min syters kanin bet av tån på den lilla när han va ca 6 mån så kanin ska man inte heller ha då..haha illen blir till det man gör den! dessutom kan alla djur bitas!

MIn son blir 5 nu..han va 3 när vi skaffade nisse.

Faxlin
0

#13: Lägg av, bet kaninen av ungens tå? Saknar barnet en tå nu då eller fick de tillbaka den?
Vad mysko det där kändes att skriva då;-) Men allvarligt, det låter lite ruggigt det där.

Audiatur et altera pars

nisse
0

jodå han saknar halva stotån. ja det är sant.

min mening är att sluta säga till folk vem som får eller inte får skaffa en iller eftersom alla djuk kan och dom bits. även små söta "oskyldiga" kaniner

Faxlin
0

haha, men en kanin som biter kan bita jäkligt hårt. Vet inte vad det sulle vara för djur som är helt oskyldigt.
Sedan anser jag att man som förälder måste hålla koll på sina barn. Man lämnar inte barn och djur ensamma.
Hmm, säger jag vars tre åring blev attackerad fem gånger i går av samma iller. Jaja, det är smällar man får ta. Illern är inne i en test period och jag har sagt åt minstingen att inte gå in ensam i rummet där illern är när hon inte är lös. Ja då går det som det går. ;-)

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#15, jag sa aldrig att jag säger "nej, ni får inte skaffa iller", utan jag avråder men sen så gör dom som dom själva vill i slutändan! hade jag haft ett litet barn hade jag inte skaffat mig en iller som jag inte känner, men skulle jag få barn nu när jag har illrar så skulle jag bara få det att funka! jag känner ju mina djur bäst, även om det skulle bli ett pussel här hemma…

Så kan jag även meddela att min dexter väldigt gärna nafsar/biter barn i fingrarna, det räcker med att dom sticker fram handen så är han där… Han gick bra med barn förut, men nu har han fått en idé om att bita dom. Inget jag kan göra något åt mer än att säga till nyfikna ungar att inte sträcka fram handen till honom.. Han har bitit minst 4 ungar i handen precis som han har bitit 4 vuxna i öronen- det är något han inte kan motstå! men visst en iller blir ofta vad man gör den till, men då bör man nog som barnfamilj skaffa en valp framför en omplacering.

#12 Jag förstår att du gör som du gör Åsa, säljer till barnfamiljer framför andra. Saken är att du har erfarenhet av både iller och barn och iller och barn tillsammans! jag har faktiskt pratat iller med min granne under och han har sina ungar hemma hos sig emellanåt och han funderar på Att skaffa iller. Jag har aldrig sagt att "si och så får du inte göra" utan jag har berättat precis hur det är att ha iller och om han fortfarande har tänkt att skaffa någon vet jag inte.. jag har faktiskt även hjälpt honom med förslag på uppfödare! Men i vanliga fall när det kommer en familj så är det antingen mamman eller oftast pappan som tycker att illrar är coola och därför vill ha en. dom tror att dom mest ska sitta i bur och att pappa kan ta ut de lite när inte barnen är med… Och då avråder jag STARKT!!

Jag står fast vid att om man inte riktigt vet vad illern är för djur kanske man ska vänta ett tag till innan man skaffar en när man har små barn! Visst kan det funka kalasbra men det kan ju även sluta i katastrof! Kan man då göra som dig Åsa och se hur hela familjen fungerar ihop med djuret så är det ju bättre.. jag pratar mest om dom som fortfarande tror att iller går att köpa i djuraffär…Fundersam

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Ja, fast de personerna du pratar om ska inte ha iller, oavsett barn eller inte. Men nu förstår jag hur du menar. ;-)

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#18, nä, det är klart… Finns så mycket idiotiskt folk därute..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Det är ju typ sånt här jag menar: http://www.blocket.se/vi/8548227.htm?ca=15_s Hon kan inte uppfostra illern ordentligt för att hon har en liten dotter och då hellre säljer den…

Sajtvärd på Iller.ifokus

nisse
0

den lilla iller killen på 12 veckor va redan såld.. trist