illrars säkerhet
bur/ inte bur om man bor litet?

Enligt jordbruksverkets riktlinjer så får man inte ha illrar i bur om buren är mindre än 5 kvm.
En iller ska ha 5 kvm yta.
Två illrar ska ha 6 kvm yta.
Tre illrar ska ha 7 kvm yta.. osv.
Jag förstår om det ställer till med problem för dig men så är reglerna.

Men om du har illersäkrat tidigare varför går det då inte att göra det i en etta??
Jag har oxå bur uppställd till mina så dom kan vara där om dom vill men jag har dom aldrig instängda.
Jag tyckte det var jättesvårt att illersäkra i början för dom hittade alltid något hål eller något sätt att ta sig upp där dom inte borde vara men efterhand så har det löst sig. Gnuggar man geniknölarna tillräckligt hårt så märker man att det mesta går att lösa på ett eller annat vis.
Illrar är trots allt inte burdjur!!!

Jag har ingen bur för mina älskningar än så länge och jag har bott i 2 olika lägenheter en så länge (och kommer flytta igen).
Då har du ju varit en del jobb att säkra rummen.
En av lägenheterna fick mina älsklingar en rum för sig och när jag var hemma fick dom springa i hela lägenheten så vi kunde umgås.
Det va dock väldigt lätt illersäkrat då jag inte hade nån möbler direkt utom sängen, databord och tv.
Nu har mina illrar en rum där dom är hela tiden. Det finns inte heller nånting där utom min säng och datorbord.
Om jag skulle flytta till en etta skulle det krävas en del organisation och fixande men det är nog inte omöjligt. Det finns säkert andra som bor i en etta med sina älsklingar eller låter dom leva i hela lägenheten hela tiden.
Jordbruksverkets normer:
1 - 5 illrar 5 kvm
6-10 illrar 10 kvm
hona med valpar 5kvm
hona med valpar i grupphållning 5 kvm
med grupphållning menas 2 honor med valpar eller 1 hona med valpar tillsammans med 1 - 4 andra illrar.
För att slippa gå i svaromål om reglerna ovan, så kan jag direkt säga att jag fått tolkningen via mail från Jordbruksverket och alltså inte tolkat reglerna själv.
När det gäller 2 honor med valpar i grupphållning, så är det något som inte fungerar i praktiken. Detta eftersom honorna stjäl valpar för varandra, vilket resulterar i ständiga och allvarliga bråk mellan honorna.
Att honor med valpar, accepterat hanens/pappans (i vissa fall även andra hanars) närvaro förekommer.
Däremot har jag inte hört, att dom skulle acceptera andra honor när dom har valpar. Kanske finns någon här som haft en hona, som gått i grupphållning med en eller flera andra honor, när hon haft valpar. Det skulle vara intressant att få veta isf.
Jag vet honor som har haft valparna tillsammans och även honor som gått med resten av flocket hela tiden med valparna, men har inte haft så själv.
Blaise accepterar att Burre eller Niima är och hälsar på hos henne och valparna, men hon accepterar inte att Weera kommer i närheten av henne ens om båda är utanför köket (där valparna befinner sig just nu). Embla har jag inte testat med alls eftersom hon inte tycker om valpar (hon gör inget, men hon tycker att dom är läskiga).

Jag har en fråga. Vilket är bäst att följa reglerna och riskera att illern/illrarna skadar sig och i värsta fall dö en plågsam död, eller ha dem i säkert förvar när ingen är hemma och låta dem springa fritt när någon är hemma som kan ha uppsikt över dem?

Jag tycker att om man nu ska ha iller så ska man kunna göra så att ens hem är säker för dom.
Dom är ju inte burdjur, skulle ni ha en katt i bur?

Jag skulle inte kunna jämföra en katt med en iller då dom inte fungerar på samma sätt. En katt har tex inte en illers nyfikenhet och ställer därför allt som oftast inte till lika mycket "trubbel" vare sig för sig själva eller för oss ägare.
Visst, jag håller med om att illrar inte är burdjur! Men ibland så kanske man måste ha dom instängda både på gott och på ont. Ingen av oss här vet hur författaren till denna tråd lever och vad hon har för möjligheter att säkra sin lägenhet. Även om jag själv inte behöver ha mina i bur när jag inte är hemma så tycker jag ändå det är upp till var och en hur man löser "problemet"

Jag tycker illrarna förtjänar frihet lika mycket som katterna gör. Visst är dom nyfikna men det är därför man säkrar sitt hem bästa möjliga sätt.
Om jag skulle inte ha möjligheten säkra mitt hem och skulle vara tvungen att ha illern i buren längre tider (4-8 timmar när man jobbar t.ex.) skulle jag inte ha iller överhuvud taget.
Men det är mitt åsikt om saken. I Finland t.ex är det väldigt vanligt att folk har sina illrar i buren i nätterna och när dom är inte hemma då det inte finns samma lag som här.
Men alla vet säker själv om sina illrar är lyckliga eller inte. Om dom gillar buren och inte har någon problem att vara där inne så tar dom väl ingen skada. Men mina skulle inte klara av att bo i en bur.
#5 Har inte hört om någon tidigare, som vetat om/haft honor tillsammans, utan att det blivit problem. Därför var intressant att läsa det du skrev, även om du inte har dom så själv.

Ammi läs mitt Honor med valpar.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag vet mycket väl jordbruksverkets regler men vad är säkrast egentligen, skulle jag ha dem lösa jämnt skulle de vara fara för deras liv… Ni kanske tror jag ha de i buren jämnt men tro mig de springer lösa en hel del…
Som sagt var skulle egentligen vilja finna en annan lösning men bostadsbristen är stor och om nån är villig att ge mig ett antal slantar så kan jag gärna hyra större: det var inte mitt fel att jag skulle behöva flytta annars hade knappast varken jag eller illrarna levat idag… TRO MIG SÅNA EX FINNS

Jag tror dig Tanja. Jag säger som så att om dina pälsar får vara ute mycket så tror jag inte de tar skada av att sova i buren när du är borta. Jag skulle nog också ta det säkra före det osäkra. Du vet bäst själv hur dina pälsar mår.
Och vilka förutsettningar du har för att göra så de mår bra. Om de sover i buren instängda eller öppen kan liksom inte spela så stor roll om de tycker om buren bara. För oftast sover de små pälsarna när man är borta ju.
Gör det som fungerar för dig och dina pälsar, så kan jag önska att du vinner pengar till inköp av en stooor lägenhet någon dag.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Max har ju mitt rum som en "bur" på 9 kvm och det duger inte för honom. Han står och krafsar på dörren ändå. Jag skulle vilja köpa en grind eller en nätdörr eller något så att han kunde få se vad som händer utanför dörren. Någon som vet var man kan skaffa något sådant? Tipsa mig gärna… Skulle bli så glad…

Jeg har mine i bur om natten og når jeg er på jobb, men det er fordi jeg tidligere ikke har hatt mulighet til å ha dem løse uten tilsyn, og nå er jeg ikke helt ferdig med rommet deres. De liker buret og har ingen problemer med å være der, så jeg lar dem få ha det på rommet. Eneste jeg har igjen nå er å sikre buret slik at de ikke kan klatre på det og skade seg når de prøver å komme ned igjen.
Når man ikke har andre løsninger, er bur en grei løsning når man ikke kan holde øye med dem. Mine er løse når jeg er hjemme, likevel sover de mye av tiden, og gjerne i buret siden det står åpent. Men selvfølgelig bør de jo være minst mulig i bur og mest mulig fritt. Når jeg en gang får eget hus, skal dyra få eget rom med uteplass/hage/balkong. Er en god stund til, men har store planer. :D
Plexi glas e alltid en favorit #14…det har jag haft till mina pälsar när vi bodde hos mitt ex. antingen så spikar du fast något som liknar lister vid dörr kanterna, så att du sedan kan skjuta ner en bit plexiglas. Eller istället för att spika vilket du kankse inte vill kan du ta en bit plexiglas och sätta två rätt smala träbitar på tvärsan, så att du kan kila fast plexiglaset i dörrkarmen. Nätdörr e inget jag rekomenderar eftersom han lätt kommer kunna klättra över…
Plexiglas kan man köpa lite varstanns…billigast tror jag e på typ COOp Forum har jag för mig….

Jag har tänkt på en sak…angående detta tjafs om att man inte få ha illern instängd i bur om den inte är tillräckligt stor osv. Det tycker jag är bra men då undrara ja bara varför i hela friden jaktillrar får sitta i så pass trånga burara att de knapt kan vända sig??? Verkar ju helt sinnesjukt!!??
det får de egentligen inte göra enligt lag så vitt jag vet

nä hä…men de struntar väll i det då?? jag såg på jakt och fiske prg för ett halvår sedan eller nått. Den videon fanns på illersverige förrut också. men ialf.- där bodde illrarna i värsta mini burarna.. och de var ju inte direkt tama eftersom de bar dem i nacken!!
om man ser sådant e det bara att höra av sig till djurskyddsmyndigheten ( eller djurens rätt) så kan de skicka en inspektör… det har jag gjort :)

oki..ja då vet ja det!! Det ska ja verkligen göra om ja ser nått mer sådant!!

Kan tala om att de illrarna som var med på jakt och fiske plus de andra han har är hur goa som helst. Tog upp alla utom en eller två och de älskade att mysa i famnen. Dessutom så tar han upp dem och "plockar" med dem som han sa varje gång han är ute och matar dem. Det enda jag inte vågade göra var att sticka ner nosen till dem, men det är inte många illrar jag vågar det med även om ägaren säger att de är ansiktssäkra.
5 kvm det är mycket… med tanke på att det ändå är JORDBRUKSVERKETS regler… när det gäller smådjur som mus och råtta så har de bara några ynka cm som maxmått…
jag som trodde den här buren skulle duga

Japp men det gäller ju också att illern inte ska vara i den buren jämt. Tänk om man skulle vara tvungen att släpa med sig en bur på fem kvadrat när man ska på utställning. ;-)
Audiatur et altera pars
Jadu, vad ska man med en iller till om den sitter i bur hela tiden?
Finns inga andra mått? Den tillfälliga buren som man låser in illern i en stund per dag för att kunna pyssla med annat, hur stor får/ska den vara?

Där finns det inga bestämmelser. Du får gå efter sunt förnuft och ge den så stor plats som möjligt. ;-)
Audiatur et altera pars
oki, vad bra… såg hur polisen kom med handbojjor o bar bort mig för mitt inre…
mitt lilla badrum lär inte vara 5 kvm…

haha, du har lika livlig fantasi som mig ju. ;-)
Audiatur et altera pars
hihi… hemskt… vem ska då mata djuren?
Bur kan vara ett alternativ, men inget jag förespråkar. Det kanske är bra att ha illern i bur när den är utan tillsyn i början i en ny lägenhet- sen så kommer du märka att det är helt illersäkrat och då kan den kanske vara lös jämt??
Det är också väldigt bra med plexiglas som sarae skrev om. du som bor i en etta kan kanske skärma av en bit av rummet i plexi (finns tydligen något liknande plexi men som är betydligt billigare). Borra bara ett par hål i varje skiva och stripa ihop dom så det blir som en hage.
jag har en kompis som bor i en etta med 4 illrar. Hon har ett litet, litet kök som hon har satt en grind för, för en av hennes illrar gick upp på lådhandtagen och upp på diskbänken.. Hon har dator, TV, akvarium, soffa, säng.. ja, typ allt plus 4 illrar. och det funkar jättebra!
Hoppas det löser sig för dig!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Men självklart förespråkar vi inte burar till illrarna. Men som ett kryp in tycker jag bur är suveränt. Att ha en bur uppställd känns super hos oss, lätt att fästa hängmattor och sådant. ;-)
Audiatur et altera pars
#31, nä, jag vet, men med tanke på att JAG skrev att det kunde vara ett alternativ ville jag ta det säkra för det osäkra och skriva att inte JAG förespråkar det!! Och jag tycker också att det är jätte bra att ha en bur uppställd- Kan vara till stor nytta om någon iller blivit hängig och man vill se så att den går på lådan som den ska. Bara att ta till buren då! Men oj, vilket dåligt samvete jag får då när alla dom andra får vara utanför buren…
Sajtvärd på Iller.ifokus

#32: Förstod det så jag ville också understryka att ingen förespråkar bur djur här inne ;-)
Så nu har vi nog gjort ett bra jobb du och jag att understryka detta. ;-)
Ja, visst får man dåligt samvete om någon måste vara i buren. Men man kan ju inte förklara varför för dem heller.
Audiatur et altera pars

Sajtvärd på Iller.ifokus

#22 jag skulle jätta gärna veta hur stora de burarna var som de bodde i?? De var ju knappast 5 kvm!!??

#35: Lagen om 5 kvadrat är rätt ny och de som fött upp illrar till pälsindustrin har sluppit dessa bestämelser. Men nu är det tack och lov ändrat, men fortfarande är det många som får dispans. Lika med minkuppfödarna.
Audiatur et altera pars

Hm…de är typiskt! Varför kan de aldrig av lika lagar för alla???!!
#35, tror det var vanliga minkburar och dom ligger väl på under kvadratmetern… dom har galler som väggar, tak och golv för att det ska gå lätt att ta bort all avföring som trillar rakt igenom golvet. Sen så har dom en liten, liten bolåda med typ halm i. Den har väggar och golv av trä, men taket är av galler. När minkarna får mat får dom en gegga som läggs på taket så att dom får slicka i sig födan där igenom. Vatten brukar vara som en liten skål eller "ränna" som går utanför buren. När det ska bytas vatten så sätter ägaren på en kran så att det rinner ner vatten i deras "skålar". Det är nog det roligaste minkarna har… Har sett minkar som legat på rygg med tassarna ut genom gallret för att komma åt vattnet som rinner över i "skålen".
Tycker faktiskt synd om illrarna som bor så, för även om någon plockar med dom någon gång om dagen så är det ändå på tok för dålig stimulans på ett helt dygn.. Och sen om vissa tas med ut på jakt ibland tycker inte jag höjer standarden när dom bor som dom gör… Då skulle nog illrarna uppskatta mer att få komma ut ett par timmar om dagen i en ordentlig utebur än att få komma ut någon gång i veckan/månaden och gå löst på jakt…
Men det här är ju bara vad jag personligen tycker.. Vet att det finns många här som tycker att "burillrarna" är bra illrar och därför försvarar denna form av uppfödning, men jag kan bara inte göra det även om jag tycker att farmarna föder upp fina illrar… Om dom nu måste hållas i bur borde det vara stora burar så dom har möjlighet att röra på sig- tänk på att dom endast kan gå lite där inne för det finns ingen plats för annan motion- ja, skulle väl vara stereotypiska beteenden då….
Sajtvärd på Iller.ifokus

Håller med dig till ett hundra procent Jossan. Jag kan inte heller stå bakom denna typ av uppfödning. Fy sjutton för bur uppfödda stackrare. Sedan får illrarna se hur fina och trevliga ut som helst.
Audiatur et altera pars
Jag kan väl inte heller påstå att jag tycker att det är rätt att föda upp illrar under de omständigheter som många farmare gör. Än å andra sidan, skulle jag bli tvungen att välja köper jag hellre en iller från en "farmare" än från en av alla dessa jag_har_en_iller_som_är_söt_därför_tar_jag_en_kull typerna som finns där ute. Farmarna har iaf många gånger koll på vad de har för djur och vad djuren har för stam.
#40 Ligger något i vad du säger! Helt klart!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Håller faktiskt med till en viss del. På ett sätt tycker jag inte att man ska stödja farmerna som håller illrarna i små burar. Om ingen köper kommer inte heller farmarna finnas kvar.
Men jag har haft kontakt med en som hävdade att hans iller var ett sådant bra avelsmaterial. Han hade blivit pappa till en kull valpar. Men när jag frågade om stamtavlan så var svaret "det finns inga som helst papper på den här illern, han är ovaccinerad och ochippad. Men valparna är jättefina"
Är inte alla valpar fina?
#42 Absolut… Det är det som är lite skumt när det gäller farmarillrar.. Ofta har dom som äger djuren allt uppe i huvudet och inget nerskrivet och vet vilka dom har parat med.. så dom som köper valparna sen och har tänkt att använda dom till avel kan ju lätt råka illa ut pga inavel eller så.. för dom har inga papper alls på släktingar eller sjukdomar i släkten..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Fast det är väl så att jag börjar fundera hur mycket som får plats i deras hjärna jämfört med en annans hjärna. Jag menar, hur många kullar och kombinationer de kan hålla i huvdet innen hjärnan släpper viss information eller blandar ihop.
Okej, jag har ett uselt minne men även om man jämför med de som har ett bra sådant så borde farmarnas hjärnor vara en vetenskaplig sensation som kan hålla all den informationen uppe i huvudet.
Jaja, jag kör nog med mina papper och sattsar på så säkra kort jag bara kan för att få iller släktet vidare mot ökad ålder, ingen canser och inga hjärtfel. Ja det är i alla fall mitt mål med min avel.
Synd att det kullkastas mycket av dessa marknads/ farmade valpar som poppar upp och får små kullar hit och dit.
Audiatur et altera pars
Jo, precis, det lär ju blandas om däruppe lite ibland och det kan leda till katastrof ju! Sen om dom parar kusiner eller inte är väl en annan sak…
Då behövs det ju bara hållas isär vilka som är syskon och föräldrar…
Det finns säkert dom som har stenkoll på sina djur, men jag tycker att det är viktigt att köparen får med sig ett papper på den info som finns.. Är det en oseriös jag-tar-en-kull-för-att.dom-är-söta så lär ju inte dom ta och kontakta uppfödaren för att få info om släkten.. Då är det bättre att do redan har den info som finns!
Sajtvärd på Iller.ifokus