Söva iller..
Med tanke på att Phoenix nu måste kastreras (för husfridens skull..) så har jag börjat fundera lite på sövningen..
När jag kastrerade Chade så fick han en spruta. Nu när jag ringde runt lite här i östersund, så ville de flesta inte göra något sådant, då de behövde sövas med gas, vilket bara djursjukhuset gjorde.
Vad har ni för erfarenheter och åsikter, är det skillnad i säkerhet eller något annat?
Paulina
ingen?
Paulina

Jag har aldrig fått det svaret. Kastrerade Nemo och Beldin för ett par månader sedan och de sövdes med spruta.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

De sövs mycket lättare med gas. Jag vill inte använda spruta till mina.
Gas är ett bättre alternativ då det är lättare att ta dem ur narkosen, de återhämtar sig mycket snabbare. Söver man med spruta så måste de få en uppvakningsspruta och ja, det är inte alsl en lika snäll metod att söva på helt enkelt.
#3 Varför inte spruta? Ren nyfikenhet..
Jag har kunnat klura mig fram till varför gas kan ses som ett bättre aöternativ, just för att ingen uppvakningsspruta behövs. Men att söva med gas är väl inte det enklaste heller? Speciellt på ett sånt litet djur som en iller?
Paulina

#5 se #4, de sövs ju med gasmask så det är nog inga problem. Vill inte ha spruta då det ses som tyngre och därmed mer riskfull.
Mina har alltid sövts med spruta bara, både killarna och tjejerna. De får alltid först en spruta som de slappnar av av, sen får de en annan spruta som nog är som en slags bedövning där veterniären ska skär upp. Om det sen är i pungen hos hanarna eller i buken hos tikarna, och jag har aldrig haft problem med svår väckta illrar efteråt. De är för det mesta pigga och vakna inom ca 1 timmas tid efter operationerna, Tiffanie var den sista som kastrerades för ca 14 dagar sedan. Hon var vaken och pigg efter bara ca 30 minuter, då var hon och åt, drack och var på toa. Sen lekte hon en liten stund med sina barnbarn som då var ca 3½ vecka gammla. Sen efter det la hon sig och sov ett par timmar innan hon sen var uppe och strosade runt igen. Så problem har jag aldrig haft efter någon av de 9-10 illar som jag har fått kastrerat med denna metoden. Vet sen inte hur andra har fått gjort sina illrars kasterationer, för hur veterinären gör är nog ganska så olika skulle jag tro.
en iller som sövs med gas vaknar mycket snabbare, i stort sett börjar de pigga på sig när narkosen tas av. på samma vis som att de somnar inom några sekunde efter man har satt på den. precis som med oss människor. Jag tycker att det känns som ett säkrare alternativ av just den anledningen. Sedan vet jag att med smådjur (tex gnagare) kan det vara rent utsagt livsfarligt att söva med spruta, många djur vaknar aldrig upp. Därför vill inte jag riskera något med iller, och väljer alltid gas om det är möjligt.
oj, jag fick inte ens förfrågan vad vi ville ha! surt!
Jag sövde Dexter med spruta här hos den lokala veterinären. Jag visste att det var mer riskfyllt men hade inget alternativ som fanns på så här nära håll. Jag litar på min veterinär men skulle mycket hellre se att de sövde med gas (en liten klinik så det kommer de inte börja göra).
Min veterinär har själv sagt att det är mycket lättare att reglera hur hårt de ska sova när de sövs med gas och kan därför lättare tas ur narkosen om något skulle gå fel.
Visst vet jag om massor med illrar sm sövts med spruta utan problem men det är ändå en mer vänlig och snällare metod att söva med gas.
Det vi är ute efter är ju att minimera risken.
Sajtvärd på Iller.ifokus