Freja,mitt problem barn?
Så förvirrad jag är nu.
Var hos veterinären idag för att ge Freja en p-spruta för att hon går inte ur brunsten själv (hon är kastrerad men man misstänker att veterinären har "glömt"nåt kvar) o kommer till en veterinär som inte vill ge iller p-spruta. har med en pärm där hon visar att detta ska man inte ge iller.
Vad gör man då?
sen ser hon att Freja har tappat päls på ryggen (en kal fläck) o säjer att hon tror att det är nåt med binjurarna. Denna veterinär är från USA o har erfarenhet av illrar (har själv haft 2). Pratade om att hon hade velat ta ett blodprov för att se om det verkligen är nåt med binjurarna men säjer att hon inte vet om man kan analysera det i Sverige, hon har försökt att ta reda på detta men dom säjer bara till henne att det finns inte i Sverige. Hon vet ett ställe i USA men det lär väl bli dyrt om hon ens får skicka det.
Sen pratar hon om att öppna henne igen för att se om dom kan kastrera henne ordentligt men att det tyckte hon att jag skulle ringa antingen Göteborg. Jönköping eller Uppsala om.Ok tack för hjälpen tänkte jag. Hon trodde dom var bättre på att kolla binjurarna också. Det blir ju lätt, närmaste för oss är Jönköping 11mil trorjag hm…
Sen läser jag på Illersverige om en annan iller som har binjureproblem som gör precis som Freja men jag har då trott att det är brunst. o nån annanstans läser jag att dom kan ha svullen vulva av binjureproblem.
Hallå gissa om jag blir förvirrad. är det så att det inte är att hon går i brunst utan hon har haft binjure problem hela tiden???
Nu vet jag helt plötsligt inte vad jag ska göra.
Är det nån som vet om man kan analysera sånna blodprov i Sverige?
Förlåt det låånga o förvirrade inlägget men har lite svårt med tankarna, skulle ju bara ge henne en p-spruta o nu har jag kanske en svårt sjuk iller
Cecilia

Men lilla vän, vad jag lider med dig. Ska hjälpa dig så gott jag kan för att kolla upp detta.
Kram på dig, du vet att du kan ringa om det är något.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jeg vet att i Norge må man sende en slik prøve til usa eller England. husker ikke helt hvem av stedene det er.
Trine

Jo, jag tror att man måste skicka provet till USA. Fick samma info när jag skulle kolla upp min Eddie, att det inte finns någonstans i Sverige där man har möjlighet till detta.
Hoppas att allt går bra i alla fall!
Håller tummarna att allt går bra.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Det måste ju vara jättedyrt att skicka till USA. Konstigt att man inte kan göra sånt i Sverige. Undrar var i USA dom skickar det. Hade jag vetat det så kanske veterinären i Slöinge kan ta provet åt mig så blir det inte så långt att åka.

Testa att ringa till SVA, de måste veta vart du kan sända provet. Eller ännu hellre ring och prata med Torkel Falk, han är den bästa du kan hitta i Sverige. ;-)
Audiatur et altera pars
Var finns Torkel Falk nånstans?
Han finns i skåne. =) Fråga mig inte vart riktigt. Men åsa vet nog lite mer. Försökte ringa honom förut men numret jag fått var gammalt. Men tyvärr var han på semester då jag behövde ha tag på honom. =) Nu är criss frisk igen så allt är lugnt. =)

Japp, Torkel Falk finns i Skåne. ;-)
Kolla inne i artikeln om veterinärlistan så ser du honom där. ;-)
Audiatur et altera pars
#9: Åsa är det de numrena som du gav mig förut då när vi skulle ringa honom. För i så fall stämmer inte de längre.
Om de är nya så är det superbra. =)

Madde, ska kolla upp detta på en gång;-)
Audiatur et altera pars
#11: Inte fel och kolla upp så det stämmer tills att någon behöver behöver hans nummer. =)

Nu ska rätt nummer finnas där. Jag har inte fått tag på honom i dag. Men kommer fortsätta. ;-)
Audiatur et altera pars
#13: Kanon. =)