Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 435 ggr
tokage
0

Vatten!

Tänkte bara kolla… Det här med vatten igen.

Nu är det ju så varmt så jag har gjort iordning barummet så att Cinkajou har fri tillgång dit förutom under natten. Där har jag en liten badbalja åt honom så han kan svalka sig när det är varmt.

Är det ok eller blir han uttorkad? Det är helt vanligt vatten, inget annat i :)

Fruttisen
0

Mina plaskar i badrummet mest varje dag, plus att dom har en badbalja på balkongen…tycker inte dom är uttorkad på något sätt :)

skrollan
0

Det är perfekt, då kan han plaska när han vill :)

AlbaStiffler
0

Tror inte du behöver oroa dig. Om du märker att din iller blir ovanligt trött och slö, tex efter den utsats för mycket värme (promenad i solen tex) eller om den legat och vilat i solen eller hög värme så kan du nypa den i nackskinnet och kolla om skinnet åker tillbaka snabbt eller trögt. Åker det trögt kan den alltså ha druckit för lite och kan vara uttorkad.

Bara din iller konstant har tillgång till vatten så kommer den klara det bra själv. Plaskbaljan på dagen är mest som underhållning och den gör i regel att din iller luras att dricka lite extra. :)

Har du testat plasklekar, dvs slänga i roliga saker/mat som den kan fiska upp? Brukar uppskattas! :)

Faxlin
0

Du behöver nog inte vara orolig så länge han inte badar väldigt mycket. Men håll koll på hans skinn och päls så ärdet lungt. Trotts allt är värmen farligare än vatten.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

tokage
0

okej vad bra!

Jo igår slängde jag i några godisar i vattnet, det var rätt roande och se hur han försökte nå godisen utan att ramla i själv :'), men han är så nyfiken på badbaljan! :')