Burfråga
Ja, jag vet… faaaaaaan, vilken dum fråga… iller ska inte sitta i bur, iller ska inte sitta i bur, iller ska inte sitta i bur… (ville även hitta en bättre rubrik till denna tråd, men men…)
åh, jag VEEEET!!!!!!!
Men… *snyft* jag måste. Likväl som jag stänger in honom i ett rum kan jag ju lika gärna stänga in honom i en bur - när jag vill vara säker på att han inte kan äta upp någon av gnagarna.
Att stänga in i rum funkar ju inte. Alla vet ju att en stängd dörr bara gör en iller med intresserad. Krafs krafs krafs krafs…
Så vad jag undrar är alltså, vad har ni för burar, hur ser de ut, hur inreder ni dem, hur rengör ni dem, hur hittar ni dem etc? För jag har ju sett att flera har burar trots att illrar inte ska sitta i bur…
Jag har faktiskt begagnat några olika råttburar och testat och Benziller dog inte… han la sig i en hängmatta och sov… En av hans kryp-in är ju hans transportbur för den stod för trygghet i början och jag ville att han skulle ha en bra känsla inför sin transportbur… men där är han ju inte instängd utom när vi åker iväg…

Nej, illern ska inte sittai bur. Att de skulle bli mindre stressad av att sitta i bur tror jag inte heller. Risken är bara större att deras tänder går av när de skakar galler för att komma ut.
Jag har bur uppställd hemma med hängmattor i men de är öppna.
Nu har jag dessutom tjejerna i stora kaninburar, ja instängda för att de ska valpa. Och då vill jag veta vart de gör detta och att allt är säkert för dem. Men det är som sagt undantaget som bekräftar regeln.
Mina burar är alltså, två kaninburar modell stora och så en hög bur som är inköpt genom en illerbutik som är nerlagd nu. Men den går att beställas genom STIFs Lokalgrupp Skåne. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Kaninburar, en- eller två-plans. Sedan finns det större burar, det vi brukar kalla utställningsburar.
Är inte riktigt säker på vilka som kan tänkas sälja utställnings/lekburar numer. Hör dig för med Amhs illertorg (länkar), om ingen annan här inne vet var man kan köpa dom.
Ammi

Mine har hatt bur til nå, men nå har jeg flyttet og de skal få eget rom. Buret kommer til å stå fremme uansett slik at de kan gå og sove der om de vil i tillegg til at maten deres kommer til å være der. Merlin har nemlig en stygg uvane: å dra matskål og vannskål utover hele gulvet før han er ferdig… Så de skålene henger fast på buret. Det jeg har er ca 70cm bredt x 50cm dypt x 120cm høyt og har 3 etasjer i tillegg til bunnen. I tillegg har jeg et kaninbur som jeg skal bruke når Arinya får valper.

Mina har sin egen rum, med en port i vägen. Med krafsandet får man bara leva, dock det är bara Hapsis som krafsar oftast, Moon tycks hitta alltid på nåt annat bus :D
Jag har iaf blivit van med krafsandet så det stör inte mig.
jag vill se FOTON… 
precis som åsa säger blir det inte mindre stressade av att sitta i bur..snarare tvärt om, Stitch går inte ens att ha i transport bur, han får total panik. kraffsar och biter så nästan tändern går av på honom… går det inte att lösa på något annat sätt? kanske plexiglas vid dörren, då kan de åtminstonne se ut, brukar krafsa mindre då, dessutom låter det inte lika mycket 

skakande galler låter fruktansvärt.
Okej Grodan ska gräva fram lite kort. hihi
Audiatur et altera pars
Jag har mina i bur då de är stressigt här hemma med ungar som springer in och ut. Men OFTAST!! är dom lösa inne med oss så som de ska vara :) Menjag kan inte kräva av mina 4 åringar att dom ska hålla koll på illrar varje gång dom går in och ut så detta är en bra lösning för oss. Vi har stor bur med både inne och ute del. ena utedelen är under tak och med väggar å 3 sidor och bara galler fram. sen andra är helt öppen omman säger så.
Galler runt hela bara. tak golv och väggar. dom har även ett isolerat hus då buren är i garaget. Men osm sagt dom är mer inne än i buren.

hehe, tror Grodan vill se kort. hihi
Audiatur et altera pars
Ja då e de bara för mig att rora fram de då :) eller ta nya. Håll ut Grodan de kommer foto under dagen på min bur.

Vi hade en stor kaninbur som stod öppen när vi hade Tiara. Nu funderar vi på att inhägna ett hörn i rummet där Lea kan vara när vi städar eller så.
AH, Ronja! Det där liknar något! Vad är det för bur?

Det är bara en vanlig smådjur/fågelbur.. modell större.. tror jag betalade 900:- för den.. nu så här i efterhand kan jag önska att jag köpt en ihopfällbar eller en smidigare modell.. eller med andra luckor, eftersom det tog ungefär 5 min innan de lärde sig att öppna dem.. de få ggr som de blir instängda är ju bara när jag städar, så då får jag låsa med extra hakar… sedan tänkte jag ju inte ha de tillhörande matskålarna i buren som är fästa på sidorna.. men plockar man bort dem, så blir det ju hål som de kryper igenom.. så man får även illersäkra en bur i vissa fall 

hmm, och jag har ju fortfarande inte fotat min bur. ;-)
Visst är man duktig. hihi
Audiatur et altera pars
finns det hopfällbara illerburar?
kollade på blocket och hittade mest bara kaninburar… de ser inte alls direkt illervänliga ut… och inte rymningssäkra heller, om man vill låsa in djuret, med sina konstiga luckor på taket…
funderar även på denna, men den kräver lite byggnation - vilket är svårt då jag i princip varken äger en brädbit eller en hantverkare

Jag har en hundbur till ted en sån som man har i bilen till hunden.. Dom går att fälla ihop och blir då väldigt små och bra..
Jag har mest buren när vi e ute och reser och hälsar på mina föräldrar så min bur står inte uppe jämt så då tycker ja de e e extra praktiskt att den går att fälla ihop!
Jag vet dock att vissa mindre illerhonor kan lirka sig igenom gallret i vissa av dessa burarna dock är det inga problem med ted som är lite för rund om baken.. :P
Jula har en bra bur för 600 tror jag den kostar, http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=433578369&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-778201&dept_id=SE-796 själv köpte ja min begagnad från blocket..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Her er bilde av buret til mine små. Arinya ser rett i kameraet, Speedy henger litt ut av teltet som henger i taket… Kjøpte buret av noen venner av meg. Det er Arinya som har samlet alle fleeceballene i buret, det er vel en 11-12 stykker inni der nå. Øverst til venstre er iglooen hennes der hun gjemmer godbiter og små tøy-leker.
Ett tips som jag fått av en kompis; Om illern gräver så kan man köpa plast på Ikea (det finns på köksavdelningen och man kan klippa hur stora bitar man vill ha, är även billigt) som man sedan sätter fast på dörren. Då låter det inte alls lika mycket när dom gräver på den!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Weazel det såg ut att vara en stor och bra bur!

#23 Det er stort nok til mine tre. Det er stengt kun når jeg er på jobb og om natten siden jeg ikke er ferdig med rommet deres ennå. Jeg er veldig fornøyd med buret, tror det egentlig er et chinchillabur. Nederst til høyre har jeg satt inn en liten hjørne-hylle, de andre hyllene fulgte med buret og passet fint til å lage halve etasjer. Under hjørnehyllen ligger Merlin og sover. Mine liker buret godt og sover gjerne der selv når det står åpent.
Kan du kolla vad det är för bur, Weazel? Märke, fabrikat? så jag kan kolla upp den lite närmare…

Skal se om jeg ser noe navn på det, ellers kan jeg lete litt i produktkatalogene på jobb og se om jeg finner det der.

Jag har ingen bur till Max utan han får vara på mitt rum istället, men jag undrar om någon vet vart man kan köpa en grind som man kan sätta in istället för att stänga dörren, så att Max kan se ut.

Ta en titt på denne siden:
http://www.ferretstore.com/rb-04996.html
Jeg vet ikke om noen tilsvarende i Norge, kanskje noen har det i Sverige?

tack

#26 Jeg har sjekket alle katalogene på varer som vi har på klinikken, men kunne ikke finne det buret jeg har i noen av dem. Evt får du ta kontakt med en dyrebutikk og spørre om å få se i deres kataloger om du kan finne det der.
Weazel, kan du mäta din bur? Samt kolla om det finns något varumärke någonstans, så man vet vilken tillverkare det är?
Jag har letat och letat och letat, men hittar då aldrig en bur som jag vill ha…
(utom din bur då… hihi)

Høyde: 102 cm
Bredde: 99 cm
Dybde: 52 cm
Jeg fant ikke noe produksjonsmerke, men fant et merke fra butikken det ble kjøpt. Skal se om jeg ikke får tak i zoo-butikken og høre med dem om de vet.
En stor bur! Det gillas! Jag har inte sett några burar med de måtten på zooaffärerna häromkring!
Gah, vad snällt av dig! Tusen tack! 
men den är inte 5 kvm… 

Men Grodan ska du ha illern i bur hela tiden?
Audiatur et altera pars
nej

Okej men då kan du strunta i de fem kvadraten .hihi
Audiatur et altera pars
ja, men det är så svårt att hitta en bra bur. och det förvånar mig att illerburar som säljs inte är 5 kvm