Efterlysning!!! Stulna illrar!!
Min hane försvann för snart två veckor sedan och nu i går min hona!!!
Nån har gått in o stulit dom!
Jag har dom i ett eget illerhus på gården så nån har gått in o tagit dom!
Hanen är en stor viltfärgad kille och honan en pastell hona som precis hade fått ungar för en vecka sen.
Honan ett år gammal o hanen 1½år.
Dom har försvunnit från Hummelsta / Enköping.
Om någon har någon info om dessa två så är jag tacksam .
Ring mej 070-7774008 cilla

Jag brukar låsa på natten till mitt illerhus!
golf.ifokus.se
Nej va obehagligt! Hur går det för valparna nu?
kika på blocket och andra annonssajter, ifall något skulle dyka upp där.
Är de chipmärkta?

Usch vad hemskt. har du polisanmält det? Sätt ut lappar och be om information som kan få dem tillbaka till dig. Tog de valparna med? Annars hur klarar sig valparna för dig nu?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Valparna är döda tyvärr .
Ja jag ska ringa polisen nu .
Jag är mest rädd att några ungar har dom i nån lekstuga nånstanns.
Man får inte låsa in djur pga brandrisken.
Dom delar hus med hönor o kaniner .
Vi bor på landet så vi låser ju inte ens dörren här :(
Lappar är utsatta ,, jag ska ta en bunt o sätta upp på skolor oxå.
Jag har en hona kvar som var uppe i huset pga att hon ska ha smått snart o hon har nu inga kompisar kvar alls *snyft*
Nån stal mina bebisar !! Hur kan man göra så ?

Fy fanken vad hemskt… låter som om det kan vara några kids, men man vet ju aldrig. Dela ut lappar med foton på till omgivningen, så kanske de hittas.
Varför skulle man inte få låsa in djur och i vilken bemärkelse gäller det? Man låser ju in hundar och katter och andra djur i hus/lägenheter…
FY FAN! Hur kan man bara göra nåt så GRÄSLIGT?! Nu blir jag riktigt förbannad! Om jag fick tag i den som gjorde det så skulle jag inte kunna behärska mig. Hoppas ni får tag i dom som gjorde det och att dom får lida ordentligt!

#4 klart man får låsa in djur. brandkåren tar sig in ändå.

Vad hemskt att valparna dog också. Men för hoppningsvis så får du snart din illrar tillbaka i alla fall. Och det är det viktigaste trotts allt.
Audiatur et altera pars
skriv historien till tidningen. då kan du få mer hjälp. Stor sak speciellt att bebbarna dog
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#9 japp gå till media, TV helst *s'
Finns det någon som helst konflikt med ngn kompis/ex/grannar som kan ligga bakom det här försvinnandet? Någon som har åsikter ang dem?
Jag har faktiskt bara tidigare hört talas om två andra försvinnande. Ena var en räddningaktion på karolinska (djurförsök) där många valpar räddades ifrån djurförsök.
Det andra var en skola där dem snodde 2 illrar.
Jag tror att det i flesta fall är en person som har ngn känslomässig inblandning i ngt sånt här.
Hoppas att ni finner dem snabbt och att dem är vid god hälsa. Viktigt att få tag i honan eftersom hon har förlorat sina valpar och har mjölk.

Man får inte låsa till stall .
Det är skillnad på ställen där människor bor tydligen.
Därav anledningen att inga stall är låsta.
Jag har varit ute o letat efter dom men utan resultat .
Jag hoppas att det inte är några barn som har dom i nån låda nånstanns bara *gråter*
O jag som hade tänkt att ha flera illrar som en stor härlig flock , nu vet jag inte om jag får tillbaka mina bebisar .
Jag skaffar nog flera ändå :( som det var tänkt från början .
Ska sätta dit ett kodlås och ge polis o brandkår koden till låset .
Detta får inte hända igen !
Om nån vill mej illa varför ger dom sej på mina bebisar då?
Om ni hör nåt så hojta !

Om någon vill dig illa så kan det vara just därför de ger sig på dina bebisar. För att det är något som du blir ledsen av.
Jag skulle garanterat ha låst. När vi hade en stöld våg av hästar så låste vi stallet här hemma. Om det börjar brinna kommer brandkåren in ändå. De hugger upp dörren i värsta fall. Så den biten är det lungt.
Håller tummarna för att du får dina bebisar tillbaka.
Audiatur et altera pars
Men fy! :O vilket jävla sätt.

#12 du får lov att låsa stall jo. har du ringt och kollat med brandkåren? de kommer in ändå som jag skrev tidigare. de slår sig in med sina yxor.
beklagar dock att ngn tagit dina djur,

Uppdaterar !
Polisen ringde just !
En av mina illrar har hittats 3km härifrån på andra sidan skogen .
Vet inte vilken ännu.
*glad*
Ska hämta vid 6tiden i eftermiddag .
Ska ge den tanten som tagit hand om min iller en saftig hittelön :)
#16 hade den rymt alltså ? eller….
Skönt!
Det är inte så att illern kan ha smitit?
Sara
…eller att nån släppte ut den?

Jag tror att han smitit från dom som tog han dock ,,o sen hämtade dom honan ist :(
Det är för långt o svår terräng för att han skulle ta sej dit på egen hand så tjuvarna bor nog däromkring.

Vad har polisen sagt ?
Fan va bra att dom hittade ena i varje fall !
Dog valparna pga att dom tog mamman ?

Det finns ingen möjlighet att dom kan rymma ut därifrån ,, inte ens möss tar sej ut .
Ne polisen ringde bara glatt o medelade tel nr till tanten .
Ja :(
#22 -Run forest run 

Sjukt !
Va det dig jag skjutsade upp en jätte söt vit iller till.
Du hämtade den hos mig i Bromma.
Körde upp från Skåne med henne…
Undrar hur fan människor tänker när dom gör så !
Hoppas snuten tar dom så du får adressen till dom….
#24 Finns betydligt sjukare människor som dödar hamstrar med pinnar och lägger upp det på internet….

Fy fan om man skulle fått tag på en sån där….
Lovar !
#26 ..mm… men dom verkar vara dom på spåren…
http://www.dagbladet.nu/artikel.php?id=386973&avdelning_1=101&sokdatum=

Hoppas verkligen dom tar dom. sen berättar för föräldrarna o dom får stryk !
Det finns få saker som jag inte klarar av, men djurplågeri är en av dom. Jag får alltid tårar i ögonen av att se eller höra om djur som far illa!

mmm, jag med !
rättsystemet borde vara så att det man utsatt andra för djur som människor ska man själv bli utsatt för…. f*cking medeltidslagar
hang em high!

Man får äta dem, man får ligga med dem… varför inte slå dem? det är sjukt, men djur ses som en vara och inte som individer.

Usch jag får rysningar och mår rent ut sagt illa när jag hör och läser om djurmisshandel.
Men det är bara att inse något är sjukt med världen och lagarna om det är tillåtet att slå och ha sex med djur.
En gång i tiden var det förbjudet att ha sex med djur. Men då de upphävde förbudet att ha sex med människor av samma kön så försvann även förbudet om att ha sex med djur. Vore det rätt skulle den lagen ha blivit en egen då.
Audiatur et altera pars

Ja du levererade två illerhonor som var vit o oran´ge till mej ,,tror det var du iaf.
Min hane är hemma igen men väldigt trött o medtagen.
Han hade hittat en hund i en hundgård han hade gått in o lagt sej hos.
Han kan inte ha gått så där långt ,, nån måste ha tagit honom.

Vad bra att han har kommit hem!!
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
vad läskigt! Men jag har lärt mig att dem kan gå långt när dem är på rymmen, tro mig! Skönt att killen är tillbaka i alla fall!
nä, fy f'n alltså. är kanske en av mina värsta mardrömmar… Mina djur i fel händer… :(
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hur går det? =(

*Uppdaterar*
Ja hanen är hemma nu men han mår inte riktigt bra , han har fått en smäll mot baken så han släpar benet efterr sej :(
Honan hittade vi död i gårkväll *gråter*
Som om inte detta var nog så har nån varit o brutit nacken på min vackra kockin höna Kato *snyft*
Vad ät det för människa som gör detta ????
Jag börjar blir riktigt rädd då min hundvalp uppvisade en skada på sitt ena frmben för nån dag sen o en av katterna ser ut som att nån skjutit på den med luftgevär !!!
Sök genast veterinär på en gång!!! Till alla djuren som behöver det!!!
Det här verkar inte riktigt klokt - Ta in ALLA djuren och ring polisen. Om jag var du så skulle jag ta in alla djuren eller sitta ute och vaka.
Herregud vad hemskt!!!! 

ja fyy så hemskt, en våg av olyckor har drabbat digg..
Tröstande kramar

Usch vad hemskt. Det verkar helt klart som om någon har ett horn i sidan till dig och vill skada dina djur. Gör omedelbart en polisanmälan. Och ja jag skulle ha plockat in alla djuren.
Audiatur et altera pars
Säger som #40 ta med alla djuren in till veterinären. Kan man inte även obdicera honoan och se om hon dött naturligt eller om något hänt henne som en människa tillfogat henne. Ring även polisen och se om du kan vaka över djuren,verkar ju någon som kommer systematiskt.
Låter som det är några skitungar som håller på…tyvärr inte så ovanligt
Blir så ledsen att folk kan göra så med djur.

Låter ju förjävligt. Se till att dokumentera alla olyckor med foton ifall ni hittar den skyldige.
Usch!
Vart hittade ni honan?
Sara

byter ut denna text mot arga, garderobsförpassade ord*
Carpe Diem

Men herregud! Tänker på dig, det här var verkligen hemskt!
blir bara förbannad då jag läser om vad som hänt,,, hoppas dom får tag på dom skyldiga till detta alltså… *kram*
fruktansvärt.. jag är helt m¨llös över ondskan i allt detta..
Vår granne sköt en gång luftgevär efter vår katt, så det förekommer. Men att så många av dina djur blir utsatta, jag förstår inte. Hur är människor funtade?!
Paulina

veterinär är så klart inblandad i alla djurens skador .
Nacken är helt uppenbart bruten.
Polisanmälan gjord.
Illern återfanns på gården i trasor så nåt djur eller elak människa kan ha gått åt henne .
Hanen kan vara överkörd-trampad på-slagen på eller dyl ….
Katten är en fighter o går på pencilin för infektions risken nu ,
Glömmde i all uppstådelse att skriva om min lilla sons ponny jag fann i hagen i går eftermiddag med inslaget öga :(
Vet vet inte än hur illa det är ,, svullnaden måste gå ner först .
Jag börjar fundera på om nån psykiskt sjuk människa har kommit lös då vi aldeles nyligen fått nya grannar (några veckor sen )

Någon verkar INTE gilla er!?
Vaka över alla djuren säger jag bara. Dem du inte kan stänga in hemma får du fixa ngn som vaktar! Man har inte råd att förlora dem.
jag förstår inte hur man kan skada djur på det viset som vi människor gör. Jag förstår att det känns hemskt, har du familj som kan hjälpa dig? stötta dig?
Var lite mer exakt bor du? bra att veta för folk som bor i närheten och också har djur.

vart jag bor står i mitt första inlägg .
Ja numera åker vi inte från gården alla på en gång .
jag försöker fånga in stallkatterna o låsa in dom oxå ,, har två inne nu ,, tre kvar .
men jag vet inte hur jag löser det med hästarna dock.

Det konstiga är att jag har en väldigt bra relation med mina grannar .
Dom enda som jag är lite i luven på är hyresvärdarna.

Vi är 6 personer här så det e lugnt ….
svårt att sova dock.

Ge mig adressen efter ni hittat dom….

Men så jävla hemskt… Först illrarna, sen fortsätter jag och läser om alla dina andra djur…
Skulle detta hända mig skulle jag gå till Clas Ohlson och köpa ett par övervakningskameror >< Kosta vad det kosta vill… Dom ska fan inte få fortsätta som dom gör..
Hoppas det inte händer något mer och att ni får reda på vem/vilka det är!

faan vad hämska människor du måste göra nå åt det.. sätt kod lås över allt det är värdt det. men tänk på at buta en gågn i månaden för dom akns ek kollar me d kikare och sen koden :( e

Säger som #57, köp kameror! Är tusen gånger lättare att fälla någon för brott om man har mer bevis än "jag såg x slå djuren"

Va är det för jävla sjuk/störd människa som går nått sånt här mot okyldiga djur… Har polisen luskat fram vem det kan vara än? Annars få ni vell turas om att vakta djuren på kvällen.
Hade gjort allt för att skydda mina älsklingar… Men kan inte polisen hjälpa till med nått sånt?

Beklagar verkligen sorgen som denna något har åstakommit, ordet något eftersom helt klart kan det inte vara någon fullt fungerande människa eller djur. Även synd att jag inte bor högre upp, hade gärna ställt upp som nattvakt, ja e nattuggla…. Tyvärr så kan alla vi inte få dina älskade vänner tillbaka men som du märker så har du många bakom dig…. Sänder många kramar o tankar till er däruppe…..
Kan det inte vara hyresvärden som vill att ni ska flytta?
Sara

Helt OT, men är det bara jag som inte kan klicka på Orcides presentation. även om ingen presentation är skapad så ska väl sidan dyka upp. Nu får jag bara någto null-reception-error. Har vart så flera dagar. :)

Polisen prioterar inte sånt här även om jag tycker att hela armen ska vakta mina djur 24/7 :s
Jag håller på o dra in min agrannar som hjälp o informerar alla jag möter om detta .
Jo det kan vara hyresvärden ,, vi är redan vräkta o håller på o packa , flyttar om en månad men den känns äckligt lång nu .
Mina illrar verkar sakna sin lilla kompis:(
Usch, det är hemskt! Vad f*n ska dem hemska människorna ge sig på era djur för, så fegt!!! Hoppas verkligen att det löser sig för er, sjukt att man ska behöva sitta och vakta på sina djur! Har ni fått in alla katterna nu då?
Får man fråga hur ni bor? Har ni en gård ni ska sälja eftersom illrar och katter lever ute?
fy faan. helt ofattbart! har du hört av dig till lokoltidningen?? kan ju vara bra o se om det finns nån som sett något genom att uppmärkssamma det.. kan inte annat än hoppas att jäklen som gjorde det åker fast, och det ordentligt

Finner inga ord som räcker till hur sjuk störd dom är! Blir arg, lessen och mordisk i tanken..vill bara tortera dom som gjort detta och tortera dom rejält men sakta och lääänge. Kan inte med djurmisshandlare eller allt som vissa kan göra med djur
Beklagar sorgen för tösen din och hoppas dina andra bäbisar blir återställda. Du har vell den blivande illermamman i "säkert förvar"? så inte dom får tag i henne också.
Hoppas ni får tag i dom snart så dom kan få sitt straff och inte kommer undan med allt dom gjort.
Håller tummar och tassar för er!
Jag har ingen förståelse för människor som gör så här. Jag skulle nog inte kunna nöja mig med att anmäla dem om jag visste vem det var.
Sara

uppdaterar med lite glada nyheter (för oss iaf)
Idag kom våran döda illerhona hem!!!!!
Det var inte hon som blivit dödad tydligen utan nån annan iller eller möjligtvis en mink.
Hon kikade ut ur ett litet hål i stallväggen , lite tunn men vid god vigör.
Stackars den iller/mink som fick sätta livet till men jag är lycklig att det inte var min bebis iaf .
Ja jag bor på en gård som vi hyr , en hästgård .
#69 hur kan man inte se skillnad???? iller och mink är ju som natt och dag….

Det vi fann dött var sönderslitet i samma färger som vår hona och det var mörkt .
Så det kan ju tyvärr vara någon annans iller oxå .
Nja jag tänkte nog snarare om det var nåt ungdjur från minkfarmen som hade samma färg men mest troligt är nog iller tam eller vild .
Vi var ju säkra på att det var vår illerhona som var död men den var så illa tilltygad att det blev ju inte så att vi tittade på den så mkt närmare heller .
Chocken var för stor då .

#69 Åhh va skönt att det inte va hon iaf. Men hoppas dom åker fast snart.
"Illern återfanns på gården i trasor ".
Kan ju vara lite svårt att se skillnad om djuret är lemlästat…
#71 oki, som du skrev (#50) så var nacken bryten…trodde hela kroppen var intakt…
Missade det tidigare inlägget om att det var hönan det gällde…*sry*
#50 Illern återfanns på gården i trasor så nåt djur eller elak människa kan ha gått åt henne
#39 Som om inte detta var nog så har nån varit o brutit nacken på min vackra kockin höna Kato *snyft*
#74 så det var inte illern, utan deras kockin höna kato.
#76 läs 75

Hästens öga är inslaget men ni har inte åkt till veterinären?????
ah, vi skrev visst samtidigt.

Oj vilken tur att honan hittade hem. Hur många dagar klarade hon sig själv? Grattis! :-)
Får man fråga varför ni blivit vräkta, lite personligt kanske så svara bara om du vill?

#78 Vi har god kontakt med vet han kommer hit om en stünd .
Det är nämligen så att han inte kan undersöka ögat förens svullnaden har gått ner lite .
vi har gett medicin i ögat sen det hände så i dag kan han undersöka alla djuren åt mej igen.
#80 honan var ute sen söndags så ca 3 dygn.
Hon bodde i ett litet hål i stallväggen , hon hade inte en enda fästing på sej så hon har nog hållit sej där .
Dom ska starta behandlingshem här därför så får vi flytta.

#81> Vad duktig hon var då som hittade en sån bra håla… :)
oj vilken lättnad! grattis! smart iller du har iallafall…

idag har vet kollat på min hane o han hittar inget benbrott men han kan bli lite sned när han går i framtiden .
det bryr ju inte jag mej om huvudsaken är ju att han inte har ont iaf .
ögat på ponnyn är bättre nu när vet har behandlat det i dag o hon verkar inte få bestående men av detta .
Hundvalpen är oxå ordinerad vila då han kan ha en liten spricka i tassen .
Hur man nu lyckas få en hundvalp att vila :s
Tack för att ni alla har brytt er om mej när jag har varit så ledsen .

Orcide…
Jag har bilder på dina illrar från när dom va små :)
Jätte söt den vita :)
#12 Sen när får man inte låsa stall? Vi gör det, alla hästar skulle försvinna annars.

Ge mig adressen när du fått tag på dom som har gjort såhär! As taggad på att slå in deras ögon och allt nu! med glädje!

Hanen verkar inte bry sej så mkt att han är lite sned i bakkärran ,, han äter o lägger på sej hull.
Han är mager ännu dock.
Jag vet inte om detta kan hänga i hop men i fredags varnade dom på skolan här att en pedofil har försökt locka in barn i bilen med hjälp av godis!
Jag är så glad att jag flyttar härifrån!

Fast jag hade oxå köpt kameror och satt upp!