Pepparkaks-spyattack
Igår var jag tydligen elak. Jag satt och smaskade på mjuka pepparkakor, ni vet såna där Skånepepparkakor som man köper. Mums. Stiffler hade just vaknat och kom och tiggde av mig så han fick smaka kanske en kvarts teskedsstor bit. han tyckte det var supergott om mumsade i sig det. Även Leo fick smaka en liten bit, men stiffler åt ändå mest.
En halvtimme senare rusar Stiffler runt och spyr, först peppakaks/uppblött mat-sörja och sen vatten-dreggelspyor. Antar att det var för pepparkakan som inte tåldes i magen. Tyckte dock att en halvtimme var en rätt lång tid efter att reagera på, för normalt sett brukar det ju komma bara några minuter efter om de äter något de inte tålt (typ mandarin hade jag en iller som spydde av).
jaja, han blev iaf bra igen efter att ha spytt upp allt och blev snart hungrig på vanlig illermat.
Men, det jag då undrar om av lite nyfikenhetsskäl, är det någon som vet någon ingrediens i pepparkakor som skulle kunna orsaka spyan? Typ kryddorna… eller kan det vara vetemjölet? Känns som om vetemjölet endast borde ge lös mage… Förstår att pepparkakor inte är så värst nyttigt, men skånepepparkakor är ju mycket mindre kryddiga än vanliga pepparkakor och borde vara rätt "milda" i små mängder.

Ingefära?
golf.ifokus.se

bra gissning… men som sagt, det är ju så extremt små mängder i skånepepparkakor… amn vet aldrig men ingefära är en bra gissning. Kanel skulle kanske åxå vara en bra gissning. Har hört om en "lek" man kan göra som går ut på att man ska försöka svälja en tsk/msh med kanelpulver. Det ska typ vara omöjligt att stoppa in den torra kanelen i munnen och svälja. Har dock inte testat det själv. :-O
Eller pepparn? jag tror starkt på kryddorna! Småbarn blir väl också lätt dåliga i magen av pepparkakor?
nu måste jag köpa kakor! :D

#4 Det är ingen peppar i pepparkakor ;)
golf.ifokus.se

Helt OT, men Thessan och Cicilia, har ni sett att era avatarer (foton) ser rätt lika ut, bara det att Cillas foto är närbild. *ler* Precis samma blick… *flin*
Nä, inte är det väl peppar i pepparkakor? *tänka tänka*

Jag googlade lite. Tydligen finns det ett ämne som heter kumarin som förekommer naturligt i kanel, vilket i sin tur används i pepparkakor. För stora mängder kumarin kan ge upphov till svåra leverskador och för många pepparkakor ger garanterat magont. Om det är så dåligt för våra magar, lär det vara ytterst farligt för illrarnas små magar!

Intressant… dock har jag en känsla av att det handlar om extremt stora mängder pepparkakor både i människomått mätt som i illermått mätt om det ska vara skadligt, annars skulle man inte kunna äta kanel på gröten utan att få ont i magen! :)
#6 Det finns en likhet ;)