Vetegrodds olja
Kan man ge för mkt vetegroddsolja ?
Vad händer om man gör det ?
Mina illrar har fått jätte mjuk päls sen jag började med det…
Ger dom varannan dag, typ, ibland mer ….

Ja! Vetegroddolja innehåller väldigt mycket A-vitamin som i förstora mängder är giftiga. Hos människor har det visat sig att stort intag av A-vitamin ökar risken för cancer bla lungcancer.
A-vitamin är dessutom ett fettlösligt vitamin vilket betyder att det lagras i fettet i kroppen och bryts ner där, detta gör att vitaminet lagras i kroppen till skillnad från de vattenlösliga vitaminerna som inte lagras i kroppen och behlöver tillföras dagligen.
På vetegroddsoljeflaskan står det hur mycket du kan ge varje dag, du får kolla på doseringen för mink. Har för mig att det bara är några få droppar.
vi ger lite varje helg när vi väger dem, det är det ända dem får här hemma.

Oj…
Då blir det mindre av det i fortsättningen…
Men om det står 1 ml för minkar, så kanske några droppar räcker per dag…
Eller kanske lite mer 1 gång i veckan i stället…

Tack förrästen ;)
ja, jag fick höra att några droppar typ två två gånger i veckan. Jag gav nog också mina för mycket i början. Dem tyckte det var så gott ju 
jopp, tänk dig att en tesked är 5 ml, alltså max en femtedels tsk/dag, det blir rätt lite ;)
Jag ger mina några droppar när jag klipper klorna, annars får dom inte dom goda dropparna… elaka matte!! ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Vill du ge något som är bra för pälsen kan du köpa laxolja. Den kan man ge lite mer av och flera gånger i veckan. När mina fick det så fick de ca 1ml varannan dag till varje dag under några veckor. Gjorde underverk med deras tassar också, från att ha varit torra som fnöske blev de lena som en barnarumpa. Kom inte ihåg vilka det var som producerad den. Det är i alla fall ett norskt företag, tror det är Salmopet el. liknande.
När sedan pälsen och tassarna ser bra ut räcker det med att ge dem någon gång i veckan för att bibehålla effekten.

Skulle rekomendera grizzly istället för salmopet, den ska inte ha riktigt bra balans mellan omega tre och omega sex…

#9 Jag har bara erfarenhet av Salmopet det var därför jag föreslog den. Då jag bor på en Ö som inte har allt har jag inte riktigt koll på vad som finns. Har inte gett mina laxolja på ett bra tag heller så jag har inte kollat vad som finns här,
Jättebra att du informerar om att det finns andra märken som kan var bättre. Skall hålla utkik efter grizzly nästa gång jag är förbi djuraffären.
bästa fisk/laxoljan är den som kommer från frifångad fisk eller vad man kalalr det. Alltså inte odlad fisk. Tror biopets omega 3, grizzly, standardts fiskolja mfl är "frifångade".

Jag ger lucifer ca en tesked (vet att det är en del) när jag klipper klorna, så inte speciellt ofta (varannan - var tredje vecka, ibland mer sällan) då han gillar att vässa klorna manuellt på mattan o jag helt enkelt gett upp mina försök att stoppa honom:P

#10 det var inte menat att vara något negativt mot dig, bara trött och svårt med formuleringar=)

#10 Tolkade det inte så heller. Ville bara förklara varför jag har använt salmopet och rekomenderade det. Som jag skrev så har jag inte gett mina på ett tag så det är bara bra att information om att det finns andra typer av laxolja kommer fram.

#14 så bra=) då är det bara jag som misstolkar

#15 Var nog lite trött jag också när jag skrev min förklaring. ;-)

Laxolja är så grymt kladdigt. omöjligt att inte få en fet hinna på händerna som luktat pecka efter man matat illrarna med det. Flaskan blir åxå alldeles grisig. Nä, gillar inte laxolja av den anledningen. *lite bekväm kanske*

#17 Ett tips. Gå till apoteket och be om att få en 1ml spruta, Säg att du har fått medicin av vet. Dra sedan upp den mängd du behöver. Blir inte alls lika kladdigt som när oljan häls ur flaskan.

hej,mina får vetegroddsolja varje morron när dom fär sin kattmjölk (den stunden är helig)men jag blander det upp med hälften solrosolja dom älsker det

grizzlys laxolja finns i pumpflaska… inte kladd där inte=)

#19> Ett tips. Tänk på att kattmjölk kan innehålla/innehåller laktos = dåligt för illermagar speciellt om det är regelbundet. Testa med tex Valios laktosfria kaffegrädde eller vispgrädde (eller mjölk kanske). Den älskar mina illrar, den är helt laktosfri och håller länge. Finns både som vanligt tetra-gräddpack som man klipper upp (ca 1 dl) samt som liten flaska med skruvkork(kanske 2dl).

tack för alla tips :)
NU blir det o handla järnet i helgen, hehehe

Fick tips från hundar.ifokus om laxolja:
Detta företag säljer kallpressad laxolja.
http://www.kronch.se/kronch_laxolja.html src="http://hundar.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Det är på pumpflaska, dosering står på hemsidan. Vad jag förstår så beställer man från nätet. Nån som är smart nog att analysera om detta kan vara en bra olja? och om den är prisvärd? Såg ju inte alltför dyr, vet att typ salmopet är ju rätt svindyr.

Hur många ggr ska man ge de då? 

tacker för tipset,jag ska testa detta har inte varit inne på sidan att jag skrev det andra så jag så först svaret nu. tacker