blaze, panda och tomte?!
Jag skulle kort och gott vilja fråga om någon har lust att rent konkret förklara och beskriva teckningarna: blaze, panda och tomte. Jag har nämligen märkt att jag är en mästare på att röra ihop olika begrepp och börjar jag då fundera på vilket som egentligen är vilket, så blir det bara ännu rörigare 
- så om någon känner sig manad att bara skriva några rader som kanske kan reda ut begreppen lite (för en snurrepanna som mig), så vore jag mycket tacksam.. =)
Mvh Tessan
Blaze - Illern har som en "bläs" mellan öronen och ner i nacken.
Panda - Iller med ljust ansikte och endast mörka ringar runt ögonen. Istället för den mask som de flesta illrar har.
Tomte - Iller med vit fläck på bröstkorgen och fyra vita tassar… Skall se om jag kan hitta ngn bra sida att länka till…
Tusen tack! Förstår inte varför jag har så svårt för namnen och rör till det, hur svårt kan det vara liksom! =)
förresten - när jag ändå startat en tråd om detta.. =)
kan en iller ha mer än en teckning så att säga?

Du är inte ensam om att röra ihop begreppen. Kanske skulle man skriva en artikel om detta med färger och teckningar så att man kan se och jämföra lite.
Vad tror ni om det? Skulle det vara något av intresse för er?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja den kan ju ha en blandning av två teckningar. Om man nu har otur.
Audiatur et altera pars
Åsa: En artikel om detta vore jätteintressant att läsa om! Tycker jag i alla fall.. =)
"om man har otur", skriver du Åsa.. - Själv vet jag väldigt lite om detta med teckningar, men är tomte också en "negativ" teckning såsom jag förstått att blaze är/kan vara? Varför i sådana fall? Är det "dubbel effekt" av två teckningar jämfört med en?
Nu är jag riktigt jobbig 
JAAA! Åsa, skriv en artikel i ämnet snälla!

haha, ja då får jag sätta mig och göra det.
Både blaze och panda teckningar kan ge döva/blinda illrar. Det finns hörsägen om att de nya tomtarna med höga strumpor också ska kunna ge dessa symptomer. Men detta är ej verifierade uppgifter och inget jag går på än i alla fall.
Men om man tänker sig att man får en iller som har både blaze och panda teckning är det inte så bra då båda dessa kan ge döva/blinda illrar. Men jag skulle inte tycka det var bra med tomte och panda ihop heller, eller tomte/blaze eller liknande.
Audiatur et altera pars
om man har en iller som är vit i ansiktet och under hakan, har en brun mask, ben och tassar är svarta och övriga kroppen är brun/svart.
Vad är det för teckning?

Går det vita ner på halsen under hakan, eller är det bara under själva hakan den är vit?
Audiatur et altera pars

Det där är en vanlig klassisk (snygg) viltfärgad (brun) iller. Utan teckning.
Audiatur et altera pars
finns dte några ovanlig teckning?
#8 Åsa, en iller kan bara vara blaze eller panda. En panda är helt vit på huvudet. En blaze kan däremot utvecklas till en panda efter några fällningar. Både blaze och panda illrar har 99,9% osymetriska strumpor och vita fläckar på kroppen (vanligast under magen och på svansen).
Amor vincit omnia
Okej! bra att veta.
Men då Åsa måste vi ändra hennes anmälan till iller yran. där står hon med som Tomte, du kan väll ändra anmälan, du vet ju vad som ska stå, hon står med som Göran.

haha Okej, då fixar jag det. hihi
Audiatur et altera pars
lite pinsamt, i ett års tid har vi trott att hon var en tomte

Det är inte lätt att veta om ingen lär en ju. Men nu vet ni i alla fall. 
Audiatur et altera pars
Ja, bättre sent en aldrig
#17 En skojig förklaring på tomte:
Tänk dig att tomten är ute och pulsar i snön med sitt långa vita skägg. Hur ser du illern framför dig? Jo, snö på benen och ett fastvuxet lösskägg under hakan!
Amor vincit omnia
hahahahah. Det va en bra förklaring.
Men vad är en Harlequin?
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Samma sak, men jag vet inte vart det namnet kommer från. Vet också att de i tyskland kallar tomtarna för pandatecknade så det kan bli lite rörigt =)
Amor vincit omnia
Men Harlequin och Panda är inte samma sak. Ev. att "H" och Bläs kan vara det.
Susanne 
Nej det är ju det som gör att det blir lite rörigt =)
Amor vincit omnia
I mitt album finns en bild på Nuinia. Hon var Harlequin och tomte. Bilden är inte den bästa och jag kan tyvärr inget göra åt det då min dator pajjade och alla bilder förstördes men kanske att ni kan se något…
Susanne 

Vad otroligt glad jag blir över alla bilder som ni ger mig tillåtelse att använda. Såå snällt av er.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Argh, jäkla iFokus och inte fungera med Firefox! Men nu är jag här i Explorer. :)
I Sverige använder vi oss inte så mycket utav benämningarna blaze, panda och harlequin. De är heller inte godkända (enligt svensk standard) teckningar på en iller. Tomte är däremot det.
En blaze är en iller som har en vit rand på huvudet, ner mot nacken. Den kan vara bred, smal, kort och lång. Susannes Nuinia var en blaze. Blaze uppstår ofta i kombination med tomte.
Panda är en iller som är helt vit på huvudet, även runt ögonen. Och då helt vit.
Tomte är en iller med vit haklapp och vitt på tassarna. På bilderna på Raya så ser jag inte om hon har vitt på baktassarna också. Har hon det så är hon en "heltomte". Bara det att hon har lite för lite vitt på varje tass.
Harlequin använder man ytterst sällan här. Det brukar man kalla en iller som har vita fläckar här och var. Illern till höger på bilden som trollvalpen la ut skulle man kunna kalla för en harlequin. Han har en kraftig blaze, men den är ganska "fläckig" och oregelbunden. Jag skulle gissa på att han har vita fläckar i mag-regionen också, stämmer det?
Och nej, det är inte bara dövhet som kan följa med de här "fancy" teckningarna, utan även problem med inre organ. Fel på hjärta, lungor och annat. Väldigt skrämmande!
Hah! Det gick. :) När jag ska skriva i text här i rutan där jag skriver nu, så syntes inte markeraren i rutan, inte ens när jag klickade i rutan. Men det var tydligen bara att skriva på. Perfekt. :)

Så roligt att se dig här i alla fall. 
Audiatur et altera pars
Vad har Nanna för tekning är det någon som kan hjälpa mej med det?

Efter vad jag kan se på korten så är Nanna en vanlig viltfärgad tomte med den vanliga sk, tvättbjörnsmasken. Lite liten mask men ändock den vanligaste teckningen på iller.
Audiatur et altera pars
Oki tackar tackar
Hejsan!!!!
Laban som är till VÄNSTER på mitt foto är en Harlequin tomte, han har förutom sin ljus fläck uppe på huvudet, även fläckar på knäna bak samt på magen.
Lilleman som är till HÖGER på fotot är numera en silver tomte. Han var från början en Multi Color och hade 5 olika färger sig, nu har han grått/silver och vitt i pälsen. Men som liten och upp till han var ca 1½ år så var hans päls vit, svart, brun, ljus beige och guldbrun.
Fotot på Lillemans mage är taget innan han blev kastrerad, här syns lite av hans färger. Synd att han inte ser likadan ut nu som då, har tagit foto på hur han ser ut nu. Så dom fotona kommer snart upp i albumet.
Trollet.
#31 Vad är det med den här sidan som inte fungerar i Firefox? Det brukar jäklas ibland men här har jag inte haft nåt problem ännu…
Det som inte "fungerade" var att markören (den som blinkar när man kan skriva text i en testruta som den här) inte syntes. Så jag trodde inte att det gick att skriva. Men det gjorde det. :) Det var bara att skriva på.
#31 38
Harlequin är en väldigt vanlig teckning i Dk, Hugo som jag har räknas som HQ enligt dansk standard. HQ benämmningen omfattar: Knätoffsar, vita svanstippar och vita stickelhår på den befintliga färgen. Till 95 % så är illrarna även osymmetriska tomtar, och har en början på blaize eller fullt tecknad blaize.
Med andra ord en riktig riskteckning med tydliga varnings signaler!
Jag postar lite bilder som beskriver vad som är vad! Så att alla kan hänga med på vad vi pratar om! : )
Första bilden är Hugos Blaize. Den är väldigt liten och är ingen "hel blaize" Men oavsett storlek så är det en blaize teckning.
En bild på Hugo där man tydligt kan se en typisk osymmetrisk tomte.
Alla bilderna här är postade för att visa vad som är vad. Alla dessa tecken är absolut inget man ska eftersträva när man avlar. Och det finns ingenting i dessa teckningar som på något sätt är häftiga. Man vet idag att dessa teckningar har tydliga samband med fysiska defekter.
Om någon behöver fler bilder så är det bara att säga till!

hihi coola färger :D

Ingen som har en panda?
rikki här inne på forumet har Snuffe (xanxavier) som är en panda ;)

Vad är multicolor? Och vad har den för kända defekter?
Enomia
#49 läs #31
multicolor innefattar man i riskteckningarna. Bild på #38
"Och nej, det är inte bara dövhet som kan följa med de här "fancy" teckningarna, utan även problem med inre organ. Fel på hjärta, lungor och annat. Väldigt skrämmande!"
#49 en multicolor kan betecknas olika i olika länder.. Det är i regel en iller som inte direkt går att sätta i någon annan "kategori" utan den har så mycket fläckar och färger att den varken är det ena eller det andra.
Den har alltså samma hälsoproblem som de andra illrarna med vita oregelbundna fläckar för alla härstammar från samma mutation som kan ha variabelt uttryck så som panda, blaze, tomtaeeller multicolor.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#50 och #51, tack för svar!

Misstänker man bara att dessa är riskteckningar eller finns det vetenskapliga studier som stödjer dessa misstankar? Vi vet att det inte forskas speciellt intensivt på iller…. men går åsikterna isär i denna fråga eller är det allmänt accepterat att dessa teckningar är behäftade med risker?
Eftersom vi vill föda upp så sunda och friska illrar som möjligt vill vi inte riskera något.
Enomia
#53 det är bevisat att illrarna föds döva i större utsträckning om de har vita markeringar i nacke eller på huvudet. det vita utvecklas redan på fostret och denna mutation påverkar inte endast färg utan har även betydelse för utveckling av nerver och sånt. det finns massa bra information på illersverige.se men jag sitter på jobbet nu och har tyvärr inte tid att länka. kanske någon annan vill hjälpa!!??
Sajtvärd på Iller.ifokus
#53 jag vet inte om det finns forskning på just iller gällande detta, synd att MarieB inte är kvar…
Det är iaf allmänt känt och accepterat att dessa teckningar är behäftade med risker. Iaf som jag uppfattad det. Men det finns ju fortfarande många som avlar på rikteckningar.
Jag hårddrar det (som många andra) och kallar alla teckningar utom de som bara har viltfärgat bakåt i stammen, för risktecknade. Problemet blir bara då att man sållar bort 99% av sveriges tamillrar..

#53: Just när det gäller blaze, panda och multicolor så finns det amerikanska studier som visar att dessa inte är bra. De har gett stora porblem och jag vet att många av de franska uppfödarna som säljer dessa färger har det står med på hemsidan deras att risken för att valparna är döva är stora. Bara det gör att jag blir nervös av dem i alla fall.
Sedan hård drar jag inte lika hårt som Robinsnel, men det beror på att vi alla tror och tycker olika.
Audiatur et altera pars
http://www.rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=528
här kommer länken till illersveriges forum och den gamla tråden från 2004. Marie har skrivit lite om dipegmenteringar/vita fläckar här och det finns mycket intressant att läsa.
Sajtvärd på Iller.ifokus
puttar jag med
#53: blaze, panda och multicollor ser de flesta uppfödare som riskteckningar idag. För några år sedan var uppfattningen som med tomtar idag. De flesta accepterade inte att allt tydde på att de hade ökade hälsoriske. Hade de inte i så stor omfattning blivit dövfödda vilket är något som alltid upptäcks då kullarna fötts så tror jag inte de hade accepterats som riskteckningar idag heller.
Det är fortfarande inte alla som ser tomtar som risktecknade. Jag tror det är en teckning som tar längre tid att få klassad som riskteckning eftersom hjärtfel och andra defekter de har högre risker för inte är lika lätta att påvisa som dövhet.
Ett stort problem tror jag är att det inte alltid är så lätt att vara objektiv då man har en jättesöt iller(risktecknad). Det är naturligt att man vill göra den man älskar så högt odödlig. Har man tagit kull på risktecknad iller utan att synliga defekter funnits i kullen så ökar tron på att det ska fungera lika bra nästa gång och ännu en gång. Problemen kanske först visar sig efter flera generationer och då bär en väl spridd linje på samma genetiska defekter som fortsätter sin spridning genom nya uppfödare..

shit vad svårt! MAAHAW! man moste inte kunna detta som iller ägare va
haha, snart kanske jag blir med iller :) vi får väll se.
ha det bäst
#61 nä, verkligen inte hehe
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kan säga at tjagblev väldigt förvirrad av att läsa frågan när jag precis suttit inne på ridsport.ifokus…..
vaddå panda o tomte!? *fnitter*
Me nnu fattar ajg j usammanhanget :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HHAA, får sitta och plugga iller teckningar och färger ngn dag i veckan :P

Men alltså vadå? är det ofta fel på tomtar?:O