Orolig över Gonzo..
Gonzo har börjat få tunnare och tunnare päls, han har nästintill helt kal svans, är ag misstänkte binjuretumör från början så jag har tagit blodprov samt även ultraljudat honom… men allt ser helt normalt ut! Vad kan det vara?? Kan det vara hudproblem, eksem?? Jag ser ju ingen ohyra, ser dock "blackheads" på hans rygg samt svans….. snälla någon.. jag blir tokig. Han väger helt normalt enligt veterinären och han är superpigg i övrigt, han är 4 år gammal. Vad kan denna tunna päls/kala fläckar bero på om det inte är binjuretumör?

Är det länge sedan du kollade honom? Många gånger kan det vara lättare att se förändringar under våren och sommaren då kroppen producerar mer hormoner. Har hört talas om någon som gjorde en hormonplatta på sin iller under hösten och den visade inget, på våren/sommaren gjorde de om testet som då visade på binjureproblem.
En annan metod för att kontrollera om han har problem med binjurarna är att öppna honom. Även om inget har synts på ultraljud eller prover kan binjuren vara förändrad.

Jag kollade honom för tre veckor sedan, och det var då jag tog ultraljudet… hur går det till när man öppnar upp en iller? Under narkos antar jag?
Ibland syns det inget på ultraljudet men det kan ändå vara binjuresjukdom.
Vart var du? Jag åker till Blå stjärnan i Göteborg med mina och just nu behandlas en med Lupron mot just binjuretumör även om det inte syntes på ultraljud. Kan starkt rekomendera dem när det gäller iller.
Sara

#3 Jepp det är under narkos. har aldrig gjort det själv på någon av mina. Kanske någon som har opererat sin iller kan förklara hur de går till.
I stora drag så söver de illern, öppnar upp och kollar hur organen ser ut. Är ena binjuren förstorad så tas den bort. Jag vet inte om det går att ta bort bara den delen som är förändrad. Sedan har jag för mig att en del skickas på analys, men jag är inte helt hundra.
Kanske någon med egen erfarenhet kan förklara mer ingående.

ring Blå stjärnan (även jag skulle rekommendera de i Göteborg, har varit där själv och dom är duktiga) o fråga.
Jag har nummer till 2 veterinärer där som är väldigt duktiga och som verkar ha hjälpt många ( fann väldigt mycket kort och tack osv på väggen där, från bla illerägare) om du vill, och om jag får lov att lägga ut sånt på forumet…?

#5 så om dom nu ser att den är förstorad, och tas bort, är det bra sedan?
#6 det borde man väl få göra? Varför inte lxm?
jag opererade dexter för misstänkt binjuresjukdom i vintras. Enda tecken jag sett på honom var glesare och lite mattare päls och förlorad muskelmassa över ryggen.
Jag tog honom till Roslagstull i sthlm där han sövdes och öppnades. Allt som såg onormalt ut tog borts och allt skickades på analys. Nu väntar jag och hoppas att han ska hålla sig frisk ett år eller mer men funderar på att göra ett ultraljud snart för att se om allt fortfarande ser bra ut. ofta kommer problemen tillbaka och har man otur så blir den friska binjuren hyperaktiv efter den sjuka tagits bort. Några utav mina vänner (som har låtit opererat ganska många illrar för binjuresjukdom) har upptäckt bättre resultat när de öppnats under hösten/vintern när hormonerna är lite lugnare i kroppen…
Sajtvärd på Iller.ifokus

så illern kan bli frisk efter att man har opererat den pga av binjureproblem?

#6: Klart man får lägga ut nummer här. Det är bara bra om vi kan dela med oss av erfarenheter.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Positiva saker får man väl lägga ut? Som till veterinärer och företag och liknande?
Sara

#10 tänkte bara att det är personliga uppgifter osv, fast å andra sidan är det ju visitkort, så det är ju inte direkt hemligt;).
I såna fall skulle jag rekommendera Bo Runsten (031-653515) eller Annica Westlund (031-653521), de verkar veta vad de gör och kan säkert hjälpa dig, om inte annat så iaf med råd=)
# 12 Annika finns inte kvar i Göteborg längre, hon har öppnat eget. Däremot finns Jenny Persson åter i Göteborg efter mammaledigheten.
Sara
#12 Nu blir ja bara lite nyfiken var har Annika öppnat eget någonstans i närheten?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
I Ale, www.aleveterinaren.se
Sara