Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 495 ggr
camillaalnebring
0

illerlukt

Hej alla!

Jag har tänkt på en sak. Har era illrar någonsin fått en fästing?        För det har inte mina och jag är ute och går med mina mycket i skog och mark. Dom brukar även följa med till stallet.

Alltså så borde man uppfinna illerlukt på flaska! Det kanske inte luktar gott men tänk om det funkar!

Qviq
0

Mina har haft fästingar, och vet även om flera andra som haft det…:D

"Chaos is a friend of mine."

camillaalnebring
0

Jaha attans jag som tyckte det var en bra ide hahaha

Mina kanske luktar extra illa hahaha

JossanH
0

låter som en bra idé men redan i år har mina haft 2 sittande fästingar och ett par krypandes.. :/
med tanke på att jag under 5 års tid bara haft fästingar som satt sig på illrarna 2 ggr tidigare så är det nog ett "bra" fästingår i år…

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

groggie hade, tor det var 52 (?) fästingar när han vart på rymmen i ett dygn i januari. Myttepytte små som precis satt sig för at suga blod. Tur var vi på kastrering när dem upptäcktes så vi kunde plocka lugnt när han var sövd.

[LiisaDagger]
0

Fästingar suger på illrar oxå ja… Hittade en i Stinas päls häromdagen. Uääähhhhh!!!

Faxlin
0

Ja i år ska det bli rena explosionen då det gäller fästingar. Så att vara ute i skogen och på ängarna nu med pälsarna är inte skojigt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skrollan
0

#6 gaaah vad hemskt. Jag fick mina två första förra året, en under vardera tutte. Men tog sprutan/sprutorna förra året så hoppas det bloir bra i alla fall =)

AlbaStiffler
0

Alba fick en fästing i tassen förr. Den syntes aldrig mellan tårna då den själv såg ut som en tå. En dag såg jag att honhade 6 tår och då först såg jag den… då var den stor och äcklig… stackars Alba fick säkert gå med den i en vecka kan jag tro.

I övrigt har jag bara plockat krypande fästingar. Fästingborttagare från apoteket rekommenderas. Vi har en pennliknande vit sak, men en grön fiskeline-liknande snara som man tar bort fästingen med, den är superbra även på små djur.

Faxlin
0

#8: den fästing plockaren har jag med. Helt suverän. Och inga problem att få ut huvudet heller även om det är en mini fästing.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

:-D