Hund, Katt & Iller?
Jag har själv 2 katter och en hund. Dom leker med varandra utan problem,
katterna fanns hos mig först men var ändå unga när hunden kom, så hunden kan vara lite "bråkig och valpig" med dom,men då hoppas dom bara undan. Eftersom mina djur alltid löst alla "problem" själva har jag aldrig ens tänkt på problem, Tror inte heller mina djur kommer vara något problem vid eventuellt illermöte heller.
förräns nu, ska jag leta efter en vuxen iller? Ska jag ta en valp? En valp borde va lättast men då jag själv aldrig haft iller vill jag helst ha en som är någorlunda rumsren pga inte katterna ska börja vänja sig vid flera lådor. Och just för att vovven har fetisch på att äta ur kattlådan (fråga inte ens..) då e de skönt o kunna stänga till någorlunda så hunden inte kommer in, men om illern måste ha många lådor blir de nog väldigt svårt o få allt o gåihop i längden..
Så mitt dilemma är lite luddigt, en vuxen rumren iller med hund & kattvana? nog svårt o hitta.. dessutom måste de ju vara på illerns villkor med. Någon som förstår vart jag vill komma och kan ge mig lite tips på hur jag ska göra med allt?
Mvh Mikaela
Tänk på bara att om du tar en iller som omplacering och den kanske var bitfri och rumsren i sitt tidigare hem kanske inte alls är det hemma hos dig. Så det där kan man aldrig veta. Då tror jag det är bättre med en valp för att den ska vänja sig vid hunden och katterna.
Jag har katt och iller ihop. Katten och min första iller kom i princip samtoidigt till familjen. Efter ca ett år skaffade vi en till iller, och han tycker katten är ett roligt obejekt. Suck. Dem kan hålla sams, men han tycker det är kul att naffsa henne i rumpan ibland.
Men Schess (katten) kan ge en rejäl smäll hon också ;)

Och man behöver egentligen inte ha massa toalådor.. Man får maddrassera med filtar, kuddar och puffar i alla hörn som illern väljer. och torka till förbannelse… Hemma hos min mor har han bara två ställen han får använda. han vill ha ett tredje på övervåningen (radhus) men brorsan vill inte ha nåon toalett i sitt rum, så där stänger vi oftast dörren, eller vaktar om han är där, så man kan säga till när han börjar backa upp mot garderoberna, och bära ner honom till rätt ställe.

Nu kommer jag med en dum fråga.
Om man har iller o katt…använder de samma lådor då?
Eller har de egna?

Mina har olika lådor…
Finns ju vuxna omplaceringar som kanske är vana vid hundar, jag hade turen när jag fick piff, en gamling på 6 år som va hund van.
www.blueberryhedgehogs.com

Jag tycker det låter riskabelt Att skaffa iller med katter och hund. risken är stor att det itne går och då har du säkert en skadad/död iller att ansvara för. Vill bara varna dig för att det inte är självklart att det funkar. Många hundar reagerar instinktivt på illrar och får fram sin undangömda jaktinstinkt som få ägare tror deras hundar har… Har sett den på 100tals hundar när jag träffat dem med mina illrar.
Sen är det lite naivt att tro att det ska funka med få lådor, då de flesta illrar knappt ens använder lådor till 100%. Vissa vägrar gå på låda öht och vill kanske gå på tidning istället (mina), andra sätter sig 5 cm framför lådan. Och de flesta illrar vill ha en låda i varje hörn, då de är lata. Åtminstone en låda/rum vill de ha… *ler* illrar är speciella och lyssnar inte alltid på uppfostran hur många år man en jobbar med dem.
Ledsen om jag låter neggo, men jag har själv haft iller sen 2000 och har haft hundar som försökt döda mina illrar många ggr! Jag skulle inte våga riskera mina illrars liv…
Och ja, ni alla som kommer skiva inlägg nu om att de visst går med vissa hundar. Grattis. Jag vet att det går med vissa, men inte med alla… :)
Mycket hänger ju på också vissa raser, vissa hundar är ju framavlade för ren jakt och har då jaktinstinkter som kommer fram pga en illers dels speciella lukt och detta är inte en bra kombination, för dom #7 säger så kan de funka med vissa men inte med alla.
Sedan finns de även illrar som inte tycker om hundar eller illrar som gillar hundar men som leker med dom på samma sätt som med oss när dom biter etc och en hund kan inte rätta en iller som vi människor gör. och detta kan sluta illa för båda parter.
har själv vart i sitsen där iller gillar hund men bitigt såpass hårt vid lek att ja hade rena blodbadet hemma pga skador på hunden, och i slutendan rädda hundar som inte vågade leka vara i närheten av illrarna mer som var spralligare och ville leka som dom brukade.
Jag har själv en hund kvar och en katt, båda vana vid illrar och jag vet att dom inte skulle skada en iller, men de e bara för átt ja känner mina djur så väl och har den tiliten till dom och litar på dom.

#8: Har hänt att hundar som ägaren tror är iller säker inte är det helt plötsligt och oprovocerat hugger. Så säker ska man aldrig vara.
Jag släppte aldrig mina hundar ensam med mina illrar. Men gjrde det med kompisens dunder säkra hunda. Hon hade levt i flera år med iller. Och så från klarblå himmel fick vi avliva henne efter ett hugg den 1 januari i år.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#9 de kan jag tänka mig har hänt i många fall, men finns de minsta tivel så e de ju klart att man inte ska ha dom ihop, men jag har inte minsta tvivel när de gäller min hund, absolut inte, skulle aldrig göra en fluga förnär liksom. Och under en period på över 6 månader då ja hade iller och hund ihop ensama hemma tillsammans och aldrig hänt något då dom kom så bra överens så tänker jag inte säga att de inte går heller. För jag vet själv att de går…

#10: Ja visst kan det gå. Men det kan lika gärna gå åt fanders efter flera år då det har fungerat.
Audiatur et altera pars
#11 jo visst finns den risken också, men ser den inte här dock.
Håller starkt fast vid det också. men de kan ju bero på att ja haft div andra djur lösa i lägenheten tillsammans med hunden innan och aldrig nått hänt, och även när man bodde hemma och uppvuxen med hundar och div djur i olika storlekar och aldrig råkat ut för nått i hemmet.

Det är samma situation för min del, min hund är bara drygt ett halvår, det är dessutom en bullmastiff med minimal jaktlust, en av få raser som faktiskt är föga intresserad av vilt, mer än av ren nyfikenhet.
Mina katter väger drygt 2 kg styck, så dom är inte direkt stora, att det skulle bli problem därför har jag riktigt svårt o tro, anser inte att de skulle vara mer normalt för en hund att bita ihjäl en iller än en katt.
Så frågan återstår om man isåfall borde satsa på en relativt hundvan iller eller helt o hållet köpa en illervalp, har fortfarande problem med lådorna,
Har ni som har katt & iller samma låda???

Jag har ju både katter och iller. De har olika lådor och katterna är rädda för illrarna ;) Eller det blir bättre och bättre, men illrarna bestämmer.
Jag har katt och iller. Katten hade räffat Malte & Greta (illrar) innan men aldrig velat hälsa på dem och illrarna har varit måttligt intresserad.
Min egen Fluffmimmi däremot kastade sig gladeligen på katten som blev mycket konfunderad över vad hon var för kryp.
Nu ett år senare är de bästa kompisar,busar ihop,äter ihop ich delar låda,min gamle katt på 7 år har verkligen levt upp och blivit jättebusig sedan Mimmi kom,bla tror han att han är iller och kryper under mattorna och har sig. Så här funkar det kanon.
Med just katt tror jag det är troligare att illern faktikt lyckas bita katten illa än tvätom såvida det inte är en katt med stark jaktinstinkt (min egen är soffpotatis)
Viktigt är även att både katten och illern har chans att komma undan varandra om det blir bråk.

#13> Jag skulle vilja hävda att det för de flesta hundar är rätt stor skillnad på hur de reagerar på kattdoft mot illerdoft. Jag har säkert 100 ggr fått hundar efter mig som vädrat ordentligt i luften när jag gått förbi (utan att jag luktat direkt mycket iller) även utan att jag haft illrarna med mig. Har aldrig sett en hund sniffa så efter en kattägare. hehe
Vissa hundar ser man riktigt hur det glimrar till i ögonen på när de känner illerdoften ute på gatan. De vet inte vad det är, men de reagerar instinktivt på att det är något de ska jaga och säkert 20 ggr har deras hussar fått släpa hem hundarna efter de gått förbi mig (även utan illrar). Hussarna själva har vart förvånade över sina hundars beteende då de enligt husse "inte har jaktinstinkt och tex bor med kanin/katt/marsvin hemma som de inte bryr sig i".

#16: Håller med dig där. Jag har också haft samma erfarenheter. Till och med där husse/matte funderat vad det varit med hunden för de har aldrig sett ett sådant beteende på dem förrut.
Audiatur et altera pars

Är de lättare att en iller passar med en katt än en hund? De verkar så efter att ha läst de som har stått här. Har funderat länge på att skaffa en iller men är ändå orolig hur de ska gå för jag har en katt.
Hej!
Jag har varit med om att hundar gått omvägar ute för att jag luktar så skumt. En anledning är kankse att dom har känt doften av katt med inte iller förrut, vet ej. Men jag är rätt säker på att dom reagerar annorlunda/kraftigare på det.
Min hund har växt upp med illrar från 8 veckor, men om jag inte hade full koll på hur illern i fråga reagerade/lekte med hunden skulle jag aldrig lämna dom ensamma. Hunden kan instinktivt hugga ifrån om det kommer ett kraftigt illerbett i tassen. Utan att det måste vara aggressivt. Sen finns det ju som sagt jaktbeteenden/signaler som lätt kan misstolkas som aggressiva beteenden/signaler. Tex en tafatt lek kan gå över från socialt till jakt utan att det behöver vara aggressivt. Även mellan stora/små hundar.
En rolig upplevelse jag hade ett par veckor sedan:
Jag hade tagit med mig både Nadir (hunden) och illern Sara hem till mamma. Hon har två hundar varav en har levt länge med iller. Men den nya (terriern) va sååå intresserad även när Sara satt i transportburen att Nadir vaktade henne och sa ifrån så fort terriern kom nära! Skoj, men tyder ändå inte på att det inte skulle kunna gå illa en dag.

jag skulle ta det lugnt med hund o iller…
Vet hur hundar kan bli om dom sätter den sidan till…