Levande föda?
Funderar lite över eran inställning till att ge pinkisar till era illrar. Skulle ni kunna tänka er att gedom pinkisar? Och skulle ni då välja att ge det till illrarna levande eller döda?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
nepp, nepp och nepp… Det finns säkert massor av olika aspekter på det hela men personligen är det inget som jag vill ge min iller. - Jag är fullt medveten om att man inte ska lura sig på att t.ex det "döda" i torrfoder skulle vara bättre "framställt" men som djurvän skulle det bära mig emot att ge illern djur som är uppfödda enbart för att användas som föda till husdjur. i synnerhet levande sådana!
Mitt inlägg här kan misstolkas på tusen olika sätt, så jag hoppas att ni som läser detta inte knusslar till det alltför mycket.. =)
Mvh Tessan

Här knusslas inget. hihi. Det är lungt Tessan, vi vill veta vad alla tycker och varför. Alltid lär man sig något.
Själv ger jag mina jättegärna råttkött (hmm, alltså inte kött från råttor) fast det ska heta lövbit och ligga i disken på affären. ;-)
Skulle aldrig ge mina pinkisar varken levande eller döda. Men det är ett intressant ämne och jag är uppriktigt nyfiken att höra olika aspekter angående pinkisars vara eller inte vara i iller sammanhang.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
För min del får det räcka att dom får rå fisk och ibland rått kött (inte stallmusen). Det är väl inte nödvändigt att uppmuntra jaktinstingten genom att ge dom levande föda.
Beträffande döda pinkisar, så känns det osmakligt, även om det är kött det med. Samtidigt blir man rätt kluven av frågeställningen. Det föds ju upp kycklingar, nöt och grisar, bara för att vi ska få mat. Är det egentligen någon skillnad, mellan dom och pinkisarna?
Kanske ska påpeka att jag inte är vegeterian, även om det kan verka så på texten.

Ja, just anledningen till detta hårklyveri gör att jag personligen tycker att det är en intressant diskussion. Jag är inte heller vegetarian så det är inte heller det som gör att jag inte ger mina pinkisar. Föredrar helt enkelt att köpa lövbiten i paket på affären. Lätt att handskads med och utan päls.
Audiatur et altera pars
AmmiG: och jag resonerar helt omvänt --> "Det föds ju upp kycklingar, nöt och grisar, bara för att vi ska få mat. Är det egentligen någon skillnad, mellan dom och pinkisarna?"
Nej! - Jag tycker personligen inte att det är någon skillnad mellan övriga djur och pinkisar - och eftersom jag anser att det är både fel (oetiskt) och onödigt att som människa äta kött från djur, så tycker jag också att det är onödigt att utfodra sin iller med pinkisar, då det finns "likvärdiga" eller bättre alternativ.
Mvh Tessan

Vad är en pinkis

En pinkis är en musunge. Lite knäppt att vi inte skrev ut det från början. Ber om ursäkt.
Audiatur et altera pars

OK då vet jag vad det är
Kan man köpa det frys
ger man frysta till ormar också

Man kan köpa dem frysta, men de bör ges upptinade till alla djur. Även ormar. Inte bra för dem att äta dem frysta har jag hört. Nu är visserligen mina orm kunskaper inte så där jättestora. Så har jag fått helt fel för mig så känner fria att rätta mig.
Audiatur et altera pars

jag tycker att det här med naturlig föda är hur bra som helst MEN jag är lite för bekväm av mig och vill inte ha en massa döda möss på köksgolvet så mina, eller rättare sagt Tim får råa kycklingvingar istället (det är bara han som äter det men han älskar det!!) Illern är ju ett rovdjur så….
Att ge möss levande…. det finns ju ett bra alternativ där mössen inte behöver dödas av illern så då kan man väl välja det. Sen vilket som är humanast mot musen vet jag inte….
Eftersom Snotra redan visat hur man tar hand om en Ruborovski hamster kan jag tänka mig att ge mina levande föda.
Glömmer dock alltid bort att köpa dem (inte hamstrarna alltså, mössen).
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

haha, du tänker inte mata dem med hamstrar alltså? fniss, känns betryggande. Åtminstone om man är hamster.
Audiatur et altera pars

Åsa du har rätt, man får absolut inte ge frysta möss åt ormar, dom måste vara rumstemp..
Jag ger inget kött åt mina, Malolo tycker inte om det så det har blivit så automatiskt. Har inte testat Kola men ska göra det. Isf bara nöt inga levande djur.
Malolo flög på en groda en gång när vi var ute och gick. Då blev jag ledsen, men den klarade sig och jag kollade noga och den hade inga sår. Tur!

Hur har det gått -eM- har du testat kött till Kola än?
Audiatur et altera pars
Apropå groda. Kom jag att tänka på en bekants iller, han tog en padda, han åt inte av den men blev rejält dålig. Fradgade och var rätt utslagen.
Paddor har ett giftigt sekret på kroppen som försvar mot andra djur. Det var därför han inte åt paddan, men han hade fått tillräckligt av sekretet i sig för att bli riktigt dålig.
Tillgång till vatten och vila räcker oftast, tillsammans med att man har extra koll. Lite mjölk kan man ge illern om den inte vill dricka vatten. Mjölken binder giftet, men samtidigt måste man vara försiktig, eftersom illrar lätt blir dåliga av mjölkprodukter.

Mina har aldrig ätit levande föda förut vad jag vet så jag ser ingen anledning till att dom ska börja nu. Jag skull heller aldrig få för mig att köpa möss att ge dem varken levande eller döda.
Här är det bara Chiquita som älskar kött, Triss äter någon bit ibland och Elvis kanske tar en bit var tjugonde gång han blir bjuden så jag serverar vanligvis inte mina varken kött eller fisk. Däremot kan Chiquita få lite dom dagar vi äter 

Åsa: Nej inget kött än, ska testa nästa gång vi har kött hemma.

Eller hemma har vi alltid, men upptinat..
Jag har testat och ge kött. Men det är bara benjamin som äter det. Eller bara vad vi ser. Dem andra 2 kanske smyger och äter när vi inte ser. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Det bästa för illern är ju så naturlig föda som möjligt, det håller dem friska och sunda längre. Själv höll jag på väldigt mkt med naturligföda tidigare, har inte slutat men de får inte lika ofta (2gånger/dag) som förut..
Jag har aldrig gett mina pinkisar (tycker de är för smått) jag har gett dem hela möss, de älskar det och det är bra aktivering för dem. 5 av 6illrar äter mössen, död eller levande spelar ingen roll för dem de vet hur de ska göra för att de ska gå fort att få mat iaf.
Jag skulle utan problem kunna ge dem en kyckling, höna eller en kanin. Vist låter de grymt men det är vad de skulle äta om de fick välja ifrån början. Så är det juh, mina valpar jag fött upp är vana att äta torrfoder o kött men oftast föredrar de köttet de får inte torrfodret…
För dem är det naturligt, själv har jag svårt att äta kött och hantera det för mig själv. Äter sällan själv kött, handlar ja det är det oftast till illrarna. Just för att vi alal äter det vi mår bra av…
Har hört att folk gör de men själv skulle jag inte.
Tycker att de är lite läbbigt.
Döda som levande.
NEJ TACK :)
När jag hämtade lillen hos sin uppfödare hade han halshuggna kyklingar i alla burarna. *kräk*
eller hönor eller vad de var.
BLÄRK!

#22: Vad äckligt. Jag är så kräkmagad att jag skulle åkt utan iller jag. hihi
Audiatur et altera pars
nja så skulle det förmodligen se ut i det vilda…fast lite blodigare :-)
Vist ser de lite ofräsht ut men man kan ge illrar råföda på ett mindre slaffsig och finare sätt också..jag ger mina i ett specielt rum där det är lätt att städa för katt blir gamalt fort när de ligger framme och ofta tuggar de i sig en mus var eller två delar på en kycklingvinge inom ett par timmar.
…de e som att rycka godis ifrån en unge lagom när han fått lördagsgodiset som att sluta ge en iller kött som är uppväxt på det.
Hade jag fått önskat hade jag själv o många fler varit månare om vad deras djur stoppar i sig, menar var i sverige hittar en iller en banan på marken o tuggar i sig ;-)
Ja säger inte att ja e ett dugg bättre för mina får vist lite frukt o grönsaker ibland, men de uppskattar de nästan lika mycket som ex. en mus eller en kyckling vinge.
MEN det jag vill att vi alla ska se är att det är nyttigare för DEM att vi ger kyckling och möss än banan eller äpple *hoppas ni förstår va ja menar;)* Det är ju troligen pga oss människor våra djur ha så många sjukdomar som är bundna till vad de äter "Du blir vad du äter"…Så att inte ge dem kött för man själv mår illa o tycker det är äkligt är egentligen ganska egoistiskt eftersom de förmodligen skulle må bättre av att få käka en mus om dagen än 1dl torrfoder till exempel…

Max har faktiskt jagat en mus när vi var ute och gick, den bara satt där och kollade på mig och Max och sen fortsatte den att äta, Max satte av i 220 och fångade den nästan, det var på håret. Hade han fångat den vet jag inte om jag skulle låta honom äta den men jag skulle inte ge honom små möss eller råttor. Jag älskar möss och råttor plus att jag har haft möss i flera år när jag var mindre, och så är jag vegetarian. Har varit det i ett halvår nu, jag äter ägg i exempelvis majonäs och så äter jag fisk och även såser gjorda på sky efter stekt kött m.m. Så jag är inte riktigt vegetarian, men man kan inte göra allt från början heller. Fast jag har inget emot att ge Max kött, fast inte i levande form. Jag skulle nog börja lipa…

Jag ser inte det som någonting fel med det. Bodde på landet innan och hade tre katter. Två av dem sprang nere på åkrarna och jagade råttor, sorkar och näbbmöss. En och annan fågel dök upp. Någon gång en fetingråtta från källaren och engång så fann vi en harunge under en säng (harungenuppskattades INTE)
Katterna hade blöt och torrfoder tillgängligt helatiden, men valde själva rått kött som komplement till sin egen föda.
I mina ögon så tycks de oss vara väldigt egoistiskt att inte låta dem få sin normala föda. För även om männskligtproducerat foder innehåller det mesta så finns det säkert en massa saker som vi ännu inte har lyckats lägga i fodret som bara finns i naturlig föda. I exakta mängder osv. Det är ju så mycket mer än bara köttet, inälvor innehåller mycket järn osv. Därför tror jag att en mus då och då bara är enbart gott för dem.
Och om det nu är så att ägaren tycker detta är osmakligt, eller spyr (som jag) så fort jag känner doften av muslik. Kanske man skulle kunna ge dem musen utomhus i en liten inhängnad eller så. Där tar naturen hand om det som illern inte vill stoppa i sig. Det skulle säkerligen uppskattas av av djuren också. Och ägaren skulle kunna vända ryggen till och låssades som om de regnade.
Inte trigga deras jaktinstinkter? För att återgå till katterna så jagade de när de hade lust och var därefter som vilken katt som helst. Jag tror inte illrarna blir mer jaktbenägna eller bitiga om de får jaga och fälla sina egna byten. Detta finns ju redan i de beteenden vi ser hos dem varje dag. tex. jaga bollar. Leka med leksaksmöss och slita dem i stycken (mina håller i 1 minut) Så jag tror inte på någon personlighets förändring för att de får göra de som är naturligt för dem.
Som någon skrev.. Var ute på en promenad och illern sprang efter musen och fick nästan fatt i den. Hade det gjort någon skillnad.. egentligen, om han fick äta den?! Hade illern blivit mer jaktbenägen då?
Missförstå mig inte nu. Jag menar absolut ingenting illa med det jag skriver. Och jag är en djurvän. Har själv haft möss, råttor, hamster.. hela kittet och jag älskade dem. Jag älskar kossor och drömmer om att en gång få äga en minigris, men trots det så vattnas det i munnen på mig när jag tänker på dubbelmarinerad flöskfile med bianese sås. Rätt eller fel? Gör det mig till en sämmre djurvän?
Misstolka mig rätt när jag säger att jag älskar smådjur och vill mata mina illrar med dem. Men jag älskar mina illrar också, och när jag väljer att ha ett rovdjur så medföljer det i paketet att de, trots min kärlek till smådjur, har detta i sin naturliga kost. Det är ett val jag gjort som illerägare. Och detta kommer vi aldrig att kunna ändra på. Det kommer alltid att äta smådjur. Varesig jag hellre hade sett dem bli vegitarianer eller inte!
Carpe Diem

Någon som har en komentar?
Carpe Diem
Humla fick sin första mus idag, men hon åt baa upp huvudet å lät resten ligga :P och sen tugga hon kulor istället. Jag ger kött som vi äter vid sidan om kulorna, och nu ibland får hon möss å grodor. möss e rätt dyrt.
#28 Ge henne bara inte en padda! Dom har ett giftigt slem, som kan vålla stora problem för illrarna.
nej nej, ser skillnad på grodor och paddor :) men tack för varningen ändå, kan vara bra för andra som läser det.

skulle utan problem ge det om mina gillade sådant. ja, pinkisar, möss och råttor. det är nyttig mat för illrar.
jag håller helt o hållet med dig MimmieM som du säkert förstår sedan mina tidigare inlägg, ja har också haft möss och hamstrar (inte råttor). Men som du skriver det ligger i deras natur och så ÄR det.
här omdagen när ja va ute med två av mina yrväder lyckades de jaga upp en råtta som nöd o näppe lyckades klara sig med livet i behåll tackvare bäcken som han fick hoppa i.
Om man ska ge sin iller kött som man själv ska äta, ska man ge det rått eller lagat? Och spelar det någon roll om det är köttfärs eller ex. oxfilé? =)
Att ge pinkisar till sina djur anser jag vara okej, om det är det dem vill ha och det de mår bäst av.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Dette var en veldig inntresang diskusjon…
Jeg er helt enig i at man bør gi ilderene sine rått kjøtt (mine vi desverre ikke ha det :() Men hva er egentlig forskjellen på å gi dem "pinkisar" enn å gi dem biff? Oksen er jo avlet opp for att menneske skal spise dem. Jeg er ikke vegiterianer. Jeg mener att så lenge dyret har det gått når det lever er det ingen feil å avlive dem på en human måte får så å spise dem. Nå mener jeg ikke att jeg skal gi ilderne mine en okse ;) Jeg vet ikke om jeg ville ha gitt en pinkis til mine dyr, men jeg ser ikke noe feil i det.
#33 Tina A: man skal gi ilderen rått kjøtt som ikke er behandlet. Ingen krydder eller marinade. Jeg ville ha kjøpt en svine kotelett eller t.eks en rein biff
Trine

Eller som mina, de älskar lövbit. ;-)
Jaja, fläskfile kan duga det med om jag inte har annat hemma;-)
Audiatur et altera pars