Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 314 ggr
Thyne
0

Sjuk?

Hej!

Min Wilma har sovit nästan konstant i tre dagar nu, och har rinnig nos och är lös i magen. Hon har självklart inte sovit HELA tiden, men hon har sovit otroligt mycket. Idag är hon piggare, orkar leka mycket och verkar inte dålig på något sätt, men nosen rinner och hon är lös i magen. Vad kan det bero på? Vill inte busa för mycket med henne om hon nu skulle vara sjuk.. Vore tacksam för hjälp!

/Anna

[tiiia]
0

har du pratat med vet. kostar ju inget att ringa och fråga :)

Thyne
0

Nej, har ingen bra veterinär här i stan som är kunnig när det gäller illrar. Kan ringa till smådjursjukhuset iof. ^^

AmmiG
0

Thyne: Rinnig nos och trötthet kan vara förkylning och feber. Lös i magen kan hon bli för att hon dricker mycket, men inte orkar äta så mycket som hon behöver för att binda vätskan. Prova att ge henne någon blötmat (burk) för kattungar, så att hon får i sig maten lite lättare. Välj den blötmat som innehåller mest kött.

Vet inte hur långt det är emellan, men dom är bra.

Karlstads Smådjurssjukhus
054-17 52 52 (Beredskap dygnet runt)

/Ammi

Thyne
0

Ja, den tanken har slagit mej, att hon är förkyld. Det verkar mest troligt. Vad ska det vara för kattmat? Är den speciellt för kattungar, eller spelar det ingen större roll?
Väntar med att ringa till veterinären tills hon fått i sej kattmat. Tack för tipset! =)

AmmiG
0

Kolla i zoobutiken eller i matvaruaffären vad dom har för burkmat till kattungar. Vänta inte för länge bara, får du inte i henne mat imorgon så kontakta veterinären. Du kan oxå höra vad veterinären har för mat, dom brukar ofta ha till försäljning.

/Ammi

Thyne
0

#5 Köpte det igår till henne, men hon ville inte veta av det. Idag mår hon bättre verkar det som, och hon har ätit bra. Puuh, nu kan jag andas ut iallafall. Skönt. Men jag ska avvakta.

Tack för tipsen! :)

Guteillern
0

#6 Hur går det för er? Har hon börjat äta ordentligt igen?

/Ammi

Thyne
0

#7 Nu är hon frisk igen, om hon nu varit sjuk. Hon började äta bra, näsan slutade rinna och hon verkar må bättre. Dock sover hon väldigt mycket tycker jag. Vad kan det bero på?

Guteillern
0

Vad skönt att hon verkar må bättre. :-) Tröttheten kan bero på att hon inte hämtat sig helt ännu. Minns inte hur gammal hon var, men när illrar blir äldre, är det inte så ovanligt att dom sover lite mer.

Du kan prova att byta ut en del av hennes leksaker, så kanske hon blir mer aktiv. Ett sätt att ge illrarna variation i vardagen, är att dela upp leksakerna i olika "påsar" och sedan byta ut dom leksaker dom har, mot leksakerna i en annan "påse".

/Ammi

Faxlin
0

Hur går det med henne. Tydligen var det en förkylning hon åkt på. Att hon sover mycket kan bero på värmen. Bara tänk på hur pigg man själv börjar känna sig i solen. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Thyne
0

#9 Jo, det är sant. Hon är ju fem år, men ibland sover hon nästan en hel dag.

Det var en bra idé faktiskt! Jag ska ta och köpa lite fler leksaker till henne, hon har inte så jättempnga än så länge. Men när jag får ihop fler så ska jag göra det. Tack :)

Thyne
0

#10 Ja, förmodligen. Nu är hon helt frisk och kry igen. =)

Jo, det är sant. Man är ju inte jättepigg själv direkt, hihi.