advance kattmat
jag fick hem en provpåse på posten som farmor skickade efter som heter advance. Hur är det med att ge till iller, är det ett av det högt fett och proteinhalt foder som man kan ge? Tänkte det är väl en ganska dyr påse som man bara kan köpa på djuraffär, eller är jag helt ute och cyklar? Fast det är klart att man kanske inte kan ge det till dem bara för det 
Mina går på fodret som man kan köpa från teba (världelös på engelska), förutom när dem knycker foder från schess som går på friskies.
Men dem är kräsna, det är bara deras foder och schess foder som dem äter, skulle blanda ut med royal canin en gång när jag ville se att dem åt ordentlig när jag trodde dem var sjuka, men då värgade dem, petade bort dem stora bitarna och åt sitt vanliga foder. grr
läs på påsen. Advance har många olika sorter och innehållet varierar mycket från sort till sort….är det purina som gör det?
Advance Adult
ingredienser: kyckling (21%) ris (16%) , fjäderfjämöl, majsglutenmjöl, majs, animaliskt fett (koonserverat med e-vitamin) utsmälta djurproteiner, utsmälta fiskproteiner, äggmjöl. bryggerijäst, fiskolja, kaliumklorid, plasmaproteiner, kaliumklorid, tetranatriumpyrofosfat, citrusextrakt rikt på bioflavonoider.
a-vitamin: ……..
c-vitamin: …….
innehållsanalys: råprotein 35,0% råfett 16,0% råfiber 1,5% råaska 6,7% kalcium 1,1% fosfor 1,0% vätska 8,0%
skulle inte rekomendera det fodret. det har mycket ris som andra ingrediens, det innehåller även majs, vilket är ett stort no-no. Protein innehållet är lågt, de där 35 % är råprotein, alltså räknas även protein från växtriket in. Fett halten är också för låg. För att inte tala om fiber, som max skall ligga på 2%.
Men du kan ju ge det som godis till illrarna.
#3 Fiberhalten var ju snarare bra, man brukar väl säga desto mindre desto bättre och typ max 2.5%?
Även om det inte är ett fullgott foder så kan du ge det som godis.
Sara
#4 haha shit! jag läste 16% råfibrer hehehe :P
me jag skrev faktiskt att den max ska ligga på 2%, så där tänkte jag iaf rätt ;)
okej, vad synd. Vette tusan vad jag ska blanda ut deras foder med såna fall, för känns bra att ha ett extra foder om något skulle ta slut. Men godis funkar om bitarna inte är för små :)
#7 Blanda i royalcanin, och åt dem vänja sig, de lär sig snart. Annars är orijen cat, och Hills kitten bra foder att blanda med
tack, då vet jag fler foder, det var bra! Dem verkligen ratade royal canin, men jag fortsätter blanda ut ochs er hur det funkar :)
är det foder för kattunge jag ska ta då?
#10 yup, det är altid kattunge foder ;)
vad bra, ska jag ut och shoppa imorgon :) tack ;)
Orijen finns bara som katt och inte som kattunge samt bara i en smak.
Sara
#13 numera finns orijen som cat & kitten, samt Cat
Hmm… Ok det har nog butikarna här missat.
Iof är Cat bra så har butiken inte fått in kitten så fungerar det bra ändå.
Sara

Ja ha läst om Orjien och dess innehåll men sen finns de eukanoba kitten med oxå bra innehåll.
Det är lite förvirrande med så många att välja mellan så jag vet inte vilket ja ska ta… .. ..
#16 jag hade sattsat på bra iller foder i största möjliga mån, och endast kompletarat med kattungemat om det var absolut nödvändigt.

#14> Jazzå, har heller aldrig sett orijen som annat än vanlig kattmat. På vilket sätt är kattungematen för orijen bättre för iller, ja menar orijen vuxenmat är ju även den höga värden på, så är inte kattungematen för höga protein och fettvärden på? Har du jämfört?
#18 skillnaden är inte så stor, det är inte ren kattunge mat utan orijen finns som cat och "cat & kitten" ingredienserna är lite olika, något högre fettinnehåll har jag för mig, och det skiljer sig lite i vad som är i i kött väg vill jag minnas. nu har inte jag själv köpt det till mina på länge, eftersom mina inte funkar så bra på orijen misstänker jag, men jag var där med en vän och vi stod och jämförde, och kom fram till att cat & kitten var marginellt bättre. Jag misstänker dock att det är så att att de ska byta ut "cat" mot "cat & kitten" och bara fortsätta köra på en fodersort för katt.
Totally ferret utblandat med RC kitten och rått kött ett par gånger i veckan. Bra kombo?
#20 helt okej ;)
gött ^^