Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1366 ggr
Theres
0

Fis

Epona luktar ALLTID illerfis… jag vet inte varför, för de andra luktar ju bara om de skunkar… men Epona luktar så HELA TIDEN. Det är ju lite äckligt att gosa med henne när hon luktar så, men jag börjar t.o.m vänja mig… Och när jag rensar bajslådan efter att hon har gjort sitt behov så luktar det självklart lika äckligt där.

golf.ifokus.se

[jenkass]
0

hahah samma här hemma… toxi smygfiser nästan alltid!

Theres
0

Kan man få dem att sluta? :P Iallafall hålla sig till en måttlig mängd?

golf.ifokus.se

[jenkass]
0

hehe ingen aning.. men det är oftast när hon har vaknat som hon släpper denna hemska odör… sambon vill knappt ta i henne längre :( så han brukar inte ta upp henne direkt utan hon får springa av sig lite så hon "vädrar" bort det :P

Sarah
0

Om de fiser ofta kan de ha problem med analsäckarna. Är de fulla? Be en veterinär spola dem.

AlbaStiffler
0

Sen tycker iaf jag att unga illrar luktar mer än äldre… de kanske slutar att lukta om ett år eller två. klem tröst va? hehehe

Men absolut, kolla upp om hon har svullna analkörtlar!

Vattunalle
0

Tiny fick stopp i sina säckar en gång då var jag med och tömde,… höll på att spy när kleckan kom ut… är du känslig sa sköterskan? *asg* fyyyyy faaaan gaslarm hörbarhet nolla var det då kan jag lova…Devil har fisit 2 ggr sen han var valp sen har jag inte känt ett dugg…*prisa gud*

AlbaStiffler
0

finns några trådar om analsäckproblem för den som gillar att söka! :)

Smeagol
0

kan säkerligen vara inflamerad analsäckar. vi hade de problemet med frallan oxså. han stank för jämnan. Om du ska åka och tömma dem, be nån annan göra det. haha. Det var den värsta stanken jag varit med om i hela mitt liv !!! :(

Theres
0

Hur gör man om man ska tömma dem hemma? Man kan ju inte åka till veterinären för jämnan och tömma dem väl? Måste finnas något knep?

golf.ifokus.se

AlbaStiffler
0

Du bör tömma dem hos veterinären då du annars kan ge din iller mer problem. Förhoppningsvis räcker det med 1-2 besök hos veterinären. om det är analsäcksinflammation, be dem spola analsäckarna på direkten, samtidigt som de tömmer dem. Detta ger mer effekt och ser till att säckarna blir helt tömda och inte är igen-kloggade.

Många veterinärer ger även en penicilinkur ifall om det är en inflammation inblandad åxå.

Ibland kan man behöva tömma och spola 3-4 ggr innan du ser effekt. Det tar kanske 2-3 månader för analsäckarna att bli "stora" igen om illern får fortsatta problem, men man bör hålla koll på en "sjuk" iller resten av dess liv utifall om att…

Sen kan man även operera bort analsäckarna om illern är upprepande sjuk, men det finns risker (tex inkontinensproblem) så man bör undvika det in i det sista.

Sök på lite trådar om det, vet att det är flera (bla jag) som skviit intressanta trådr om detta! :)

Theres
0

Ska man sticka in ett finger I analen och bända upp? Hemlis

golf.ifokus.se

Vattunalle
0

#11 leave that to da nurses…

Theres
0

#12 Det var ju hon som sa det… tyckte bara det lät lite äckligt. Man får ju inte plats med ett finger i hennes rumpa!

golf.ifokus.se

Sara
0

Nej, så har inte veterinären gjort på mina utan man klämmer dem med fingrarna utanför.

Varför du bör låta en veterinär göra det är för att det gör ont på djuret och har du otur kan du spräcka dem och bli tvugen att avliva henne.

Sara

Theres
0

#14 Ja, men jag vill ju inte gå till en veterinär som tänker sticka in fingrarna i rumpan på henne och bända upp Hemlis Du kände på henne va? Tyckte du hon var svullen? Jag känner ingen svullnad faktiskt.

golf.ifokus.se

Vattunalle
0

#15 dom kan det där dom använde en liten spruta och tryckte när vi var där och Tiny bara njöt av det….speciellt när hon blev frisk av det.. dont worry

skrollan
0

men blir hon sövd då? Skrollan skulle aldrig ligga på rygg och låta någon hålla på, det är inte ens ofta hon vill ha massage på baksidan av benen =/

Vattunalle
0

#17 nej dom söver inte,,, inte Tiny iaf … men jag höll i henne under hela processen och det gick bra fick dock hålla andan hela tiden,,,,*jobbigt*

Sara
0

# 15 Jag tyckte nog jag kände lite hårt men det var inte akut svullet på något sätt. Tycker du ska hålla koll så de inte blir större.

Om illern åmar sig mkt så kan de ge en lugnande spruta. Och jag kan till 99 % lova dig att ingen kommer stoppa in fingrarna i rumpan på henne. Har aldrig varit med om något liknande.

Sara

Theres
0

#19 Jag kände förut idag och det enda jag kände som var hårt visade sig vara hennes "rump-skelett" :P

Men jag pratade med veterinären i telefonen och frågade hur de gjorde, då sa hon att man stoppar in ett finger i rumpan och bänder upp och pillar ut :S

golf.ifokus.se

skrollan
0

#20 den vetten kanske du inte ska gå till då ;) ska dubbelkolla med min så den vet hur den ska göra om det skulle hända mina.

Sara
0

# 20 Jisses! Hur tror hon att hon ska kunna pilla ut en vätska? Ta du en annan veterinär..

Sara

Theres
0

Hmmm, ja, detta var Nybro djurklinik, som sammarbetar med Läckeby… jag har senaste tiden varit på Kalmar djursjukhus… kanske ska hålla mig till det i fortsättningen också.

golf.ifokus.se

Theres
0

Fick en tid i kalmar imon klockan 2.

golf.ifokus.se

AlbaStiffler
0

Propsa på att de spolar körtlarna och inte bar aklämmer dem. Spolningen görs med typ vatten som de ha ri en spruta som de spolar rent med… Klämmer de bara får de inte nödvändigtvis ut allt, tex inte ev klumpar som fastnat i gångarna!

mina behövdes sövas för ingreppet då det gör rätt ont! Tänk dig själv vilken smärta!  *blä*

Theres
0

Ja, då åker vi snart då, så ska vi se vad det är för problemas!

golf.ifokus.se

Theres
0

Äh, jag kom hem utan henne. Får hämta henne sen, för sprallfia var tvungen att drogas lite ;)

golf.ifokus.se

AlbaStiffler
0

Förstår det… omöjligt att få en iller att vara still, så det är snällast mot dem att söva dem. Måste som sagt göra rätt ont. Vad sa veterinräen då, var det analsäckarna?

Theres
0

Ja, han klämde lite, och det kom lite vätska… luktade inte så farligt (tyckte jag) men han ville visst vädra sedan Oskyldig
Jag sa: Spola!
Han sa: operera bort?
Ja sa: neeeee, bara om detta upprepar sig några gånger till. Vill inte att hon ska skita på sig i resten av livet.
Han sa: Måste bli en väldigt misslyckad operation om det ska inträffa.
Jag sa: Spola!

golf.ifokus.se

AlbaStiffler
0

haha, bra jobbat tjejen!

Theres
0

Hon fick medicin! Kan jag bada henne med vatten? Hon luktar lite… eller svider det i rumpan?

golf.ifokus.se

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Epona före

golf.ifokus.se

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Epona efter

golf.ifokus.se

Vattunalle
0

hon kommer piggnas till och må mye bättre sen jag lovar…

Theres
0

Ja, det är redan full fart på henne.

golf.ifokus.se

Sara
0

Skönt att du åkte in då när hon nu fick medicin för det.

Sara

AlbaStiffler
0

Bada på du. kan nog bara vara bra att du håller lite extra rent där bak… Övertvätta inte bara, det räcker nog bara med ljummet vatten för baken! :)

AlbaStiffler
0

Men de hade klämt iaf? Hade de spolat åxå?

Theres
0

Jupp, de klämde och spolade och så skulle hon få medicin.

golf.ifokus.se