Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 709 ggr
Bloody-Dices
0

Bur/krypin för valp

Ja om några veckor är det då dags att hämta den lilla iller-tös som ska få bo hos mig och jag har då kollat runt efter en lämplig transportbur att hämta henne med.  Den bur jag fastnat för finns på "Jula postorder AB" och kostar 149:-

Gå till hemsidan (http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp) och sök på "Husdjurburar" så får ni se buren i fråga.

Vad jag då undrar över är om jag även kan använda transportburen som ett öppet krypin/sovställe här hemma?

Hon är ju som sagt en hona (minsta i kullen) och inte någon stor, mäktig hanne som behöver mer utrymme i ett krypin (egna funderingar). Nu menar jag inte att jag tänker stänga in henne eller så utan bara att hon ska få ett eget utrymme där hon kan vara om och när hon vill då det alltid ska stå öppet.

Från början tänkte jag köpa till "vanlig" bur för samma syfte men kom nu att tänka på att det kanske skulle gå att göra en kombination av transportburen, iaf tills hon blir större.

Är jag nu helt ute och flyger eller kan det gå bra?

buren i fråga är: L490xH300xD330 mm.

Skulle det vara för litet så finns det även än liknande bur fast större som kostar 249:-

Den större buren är: L540xH330xD380 mm.

Ursäkta om jag svamlar en del, är förkyld och sitter uppe vid den här tiden… Har ni bättre förslag så säg till.

Jenahbella
0

Jag har med en liten liten honvalp :) den lilla buren räcker nog, men jag själv köpte en lite större bur. dels så blir ju valpen större och så kan hon röra sig lite mer. (och man får plats med matskål bajslåda leksaker osv utan att trycka in allt) :P  min valp kryper alltid in och sover i transportburen. (som alltid står öppen här hemma) och transportbur va nåt ja kände va viktigt att lägga ut lite mer pengar på.. men de e väl upp till var och en :) hoppas du hittar en bra, säker bur iaf :)

*morgon svammel* Flört

AlbaStiffler
0

Köp en mittemellanstor transportbur är mitt tips. Sen inreder du med hängmatta så att hon kan ligga 1dm ovan mark. I hängmattan kan det även var skönt med en liten filt (typ fleace) som hon kan gömma sig i när hon sover.

Under mattan kan du ha tidningar så hon kan bajsa på (lätt att byta, ta med extra tidning på långresa).

I övrigt tycker jag inte man behöver någon mer bur. Du kan ha transportburen stå öppen därhemma, så kan hon gå in och lägga sig däri om hon vill. Det är rätt praktistk om de gillar sin bur när ni väl åker nånstans.

Bloody-Dices
0

Efter noga övervägningar så har jag kommit fram till att köpa den större (och dyrare) buren mest med hjälp av era åsikter och att jag nu i ett piggare tillstånd ser att det blir bättre på lång sikt.

Sen att minsta order värdet på sidan är 500:- hjälper ju lite med (varför ta den mindre och billigare när jag likväl måste hosta upp 500:- i vilket fall?).

Har ni några bra förslag på saker till inredningen? Tänker mest på en hängmatta, toa-låda och matskål. Vattenflaskan jag tänkt använda är från "amhs illertorg", någon som har nån erfarenhet av den till transportbur?

AlbaStiffler
0

Jag brukar ha vattenskål och matskål i plast på min transportburs dörr. Det viktiga är att båda skålarna sitter rejält fast, annars kommer din iller att peta ner skålarna direkt. Metallskålarna brukar inte sitta fast utan hänger bara och är lättbortpetade. Det brukar ju medfälja plasmatskålar till de flesta burar. Sen kanske man får köpa en till om det bara medföljer en. Vattenflaska tycker jag är lite tjorvigt. Den måste vara liten för att passa på buren, sen sitter den ju på utsidan och är därmed mer ivägen. Inte alla illrar gillar heller, eller kan inte dricka ur vattenflaska. Det bör du kolla med uppfödaren  innan. Det är itne heller säkert att illern dricker tillräckligt från flaskan.

Hängmatta kan du ta vad som helst. Jag har tillverkat hängmattor av en krymt ulltröja en gång, eller av ett kuddfodral, en filt som inte är för elastisk funkar åxå. Klipp till i lämpligt format, knyt snören i hörnen och spänn den mellan hörnen i buren. Se till att den håller för illerns vikt utan att gå ner i backen. Sen är det som sagt skönt för illern att ha något att gömma sig under i hängmattan, tex en liten filt.

angeldust
0

va bra att jag inte e den ända som tänker så.. jag står mellan att ha fast bur i nån vecka och sedan ha en rymlig transportbur som sov o rese ställe så att den känner sig hemma även när vi e ute..

Har oxå inrett med toa o hängmatta o mat/vattenskål.

e detta helt okej? Fundersam

Robinsnel
0

#5 Ja så länge sovstället står öppet är det ju inge problem.

TottsiGirl
0

Jag använder vattenflaska i min tansport och de funkar kalas annars har mina bara poolparty i buren  när vi är ute och åker.. Men jag anväder den som finns hos klarsferrets, klarsferrets.se jag har en liten flaska sippy 100 den är liten och sitter bra på buren och de bästa är att den droppar minimal vilken alla andra vattenflaskor jag testat genomtiderna har gjort (dock inte testat exakt den på amhs)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

AlbaStiffler
0

#5> Varför ens ha en fast bur i någon vecka om du ändå ska sluta med det? Känns ju onödigt! :)

Aviendha
0

Jag har inte gjort nå speciellt åt mina bollar.. De kommer hem i transportburen, och den står alltid öppen, så ibland sover det nån iller där =)

Det funkar rätt bra, då har den ju en "tryggare" plats att återvända till i början, då jag lagt filten man ofta får med där. Men det tar ju inte alls länge innan de är redo att hitta en ny sov/viloplats, i senaste lägenheten blev det en skrivlåda. I den första nedersta kökslådan =/ Men har de bestämt sig så har de ;)

skrollan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick med denna bur när skrollan omplacerades som jag inrett lite. Filten som ligger i den är skrollan allt, den har hon fått av husse. OCh groggie älskar den andra sidan ab buren som är full med ris. Mycket uppskattad bur:)