i soffan!
min iller gömer kryper in i soffan!
har nån annan problem med de? vad kan man göra, hur kan man täcka för så dom inte kommer in? jag är ju rädd att hon ska krypa in i soffan och fastna där.
Jepp det är normalt. Dessutom väldigt farligt, många illrar har dött i soffor… Ni bör nog överväga att säkra soffan så illern inte kommer in i soffan, annars byta soffa helt enkelt..

Mina gör det hela tiden…
Och jag kan säga det att jag har varit med om att min första iller dog på det sättet….
Snacka om samvets kval !!!!!!!!
Så nu lyfter jag på dynorna innan jag sätter mig, ALLTID !!!

Håller med Robin att försöka säkra soffan på något sätt. Annars är det som du skriver ett måste att kolla varje gång man sätter sig. Om det så är bara att man rest sig en minut.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ett litet ps. även om NI kollar varje gång så har man ju gäster ibland…
Paulina

Ett tips kan vara att iller säkra eran soffa. Jag köpte tjocka lister som jag spikade runt soffan mellan benen. Testade att spika fast 1 list först bara men glappet blev för stort så det slutade med att jag fick spika fast 3st lister på varandra runtom för att täcka glipan. Som tur va så har jag långt tyg på min soffa så man ser inte listerna.
Lycka till!

Jag har ett tips! Kontakta en möbeltapetserare som kan spika fast en stark linne väv under till. Det ska vara den grövsta eller den näst grövsta som de kan köpa in hos deras leverantör Nevotex. Mina illrar har försökt att gräva sig i genom i över ett år nu utan att lyckas.
Lycka till!
mycket bra idé detta med soffor, vi ska skaffra oss nya soffor efter kattbäbisarna flyttat, kanske ska tänka på just detta hur dem kan ta sig upp i sofforna dem små rackarna!
#8 smart lösning! Här har jag så enkelt så det räckte med att sätta skivor för några hål under sofforna, drog fast dem med häftpistol bara.
#8 Hahaha, sambon har just en sån soffa ;)
#8 schysst lösning! men min iller gräver in sig mellan kuddarna, är bara rädd att hon kanske fastnar där och inte kommer ut eller att hon somnar och får syrebrist.
funderar på om jag ska köpa ett överdrag till soffan de borde ju funka eller? då kommer hon i allafall inte ner mellan soffkuddarna.

#11: Hon kommer kunna ta sig in i överdraget och då blir det svårare för er att kontrollera att hon inte är under/mellan kuddarna när ni sätter er. Tror ett överdrag gör det farligare.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
hmm, vet inte rikigt hur jag ska göra. måste fundera.

Jag har en annan lösning. Vänd soffan upp och ner, skruva av benen. Sätt sen fast kycklingnät över hela botten. Kör flitigt med häftpistolen! Skruva sen fast benen igen och voila!
Efter 2 fruktlösa försök, gav mina töser sen upp.
Detta är ju bara en lösning för mullvads illrar som tar sig in i soffan underifrån. Vi har ju ingen soffa med lösa dynor, så det är ju en annan nöt att knäcka.
#2 På vilket sätt dog din iller i soffan?
Jag vet att Stina ibland tar sig in i soffan. Det där med kycklingnätet var smart satmaran. Ska illersäkra sofan få fort jag kommer hem 

Hon brukade gömma sig under kuddarna i soffan.
Då när man kom hem på kvällen satte man sig i soffan…
Usch…
Sen letade man som fan runt i lägenheten utan att hitta henne.
lyfte man på dynorna o där låg hon helt livlös…
Inget jag rekommenderar…
Ha absolut inge övergrag eller liknande i sofforna. Möjligen en filt i ena hörnat på soffan.
uscha vad hemskt, men sånt kan ju hända så lätt. De små liven ska ju vara överallt…

Ja, jag brukar tänka på det ibland fortfarande…
Hon va det kaxigaste o vildaste illern jag haft..
Spöade 2 åriga hanar när hon va typ 7 månader :)
Usch !
Henne jag har på bilden…
tror inte hon har listat ut att man kan krypa in underifrån också, men hon kommer in mellan kuddarna vet inte vad jag ska täppa för med så hon inte kommer in.