Öronskabb :(
Va till vet idag för jag skulle chip0a dom och de där.
Misstänkte öronskabb så vetten kollade och de hade dom hela högen så klart. Varken min katt eller hundarna har de.
Kan de vara från lill illern jag tog hem? (som va moderlös?)
Eller kan lillen ha dragit på sig de när han va ute och rännde sist?
Jaja de e juh lagom kul varjefall. *NOT*
nej de där ohyre djuren e inte roliga att dras med :-( Fick själv hem skabb till mina djur när jag tog omhand en omplacering…
kan mkt möjligt vara den moderlösa valpen ni tog hem, men Lillen kan också ha fått de när han a ute sist, smittar ju så förbaskat lätt, se nu till att hålla skabbdjuren försig o katten o hundarna ifrån dem:-)
Lycka till o hoppas ni snart blir av med ohyran.
förresten smittar öronskabben till andra djur om valparna är under medicinering?
ja tyvärr smittar skabb mkt lätt, man får städa städa städa och tvätta alla illrarnas filtar minst 3gånger i veckan (för att överdrivet vara säker) sen peta deras öron dagligen gärna för att få bort skiten, ja tyvärr är de endel pyssel o lätt smittat men när det äl är borta så är allt som vanligt igen :-)
men blir det så även om valpen får medicin redan när den kommer hit ? för vi skall ju få hem våran illervalp den 27 nu och den ska ju får medicin redan idag antar jag? kommer det endå att smitta till våra katter och råttor då? 

Tänkt på de, hur länge ska de få den där medicinen? :P
Luna: vad är det för skabbmedel ni fått? stronghold?
Risken att det smittar finns o e ganska stor om ni håller alla djuren inom smama begränsade yta.
Har ni möjlighet så se till att råttorna o illern ej ses och när ni klapat illern tvätta er noga. och håller ni illern mot kläderna byt kläder mellan djuren.
Ja det är mkt pyssel men det funkar! Var kattvakt och hade djuren i olika rum och bytte kläder mellan dem, funkade alldeles utmärkt. lite pyssel men de är de värt!
Är det stronghold de fått mot skabb är det bara en dos de ska ha, den lägger man i nacken/mellan skuldrorna direkt på skinnet och låter det torka. Efter det är det öronen man får vara noga att hålla efter o byra filtar för skabbdjur lever upp till 21 dygn…
måste ju iaf ha råttorna i separat rum, men jag tänkte som sagt mest på om människor kan vara bärare på öronskabb även om vi inte kan få det själva (om ni förstår hur jag menar). tyvärr kan vi ju inte hålla katterna borta från honom. bor ju i lägenhet och har inte tillräckligt många dörrar för att hålla dem separerade.
aja det löser sig nog. till min nästa fråga, om ngn av våra andra djur skulle bli smittade hur kan man själv se det då? och kan man isf köpa det där medlet rep,fritt eller måste man gå till vet för det?
tips är att se till att få utskrivet t ex stronghold till katten så han kan behandlas i förebyggande syfte, inte kul om öronskabb får fäste o orsakar otit.
Kontakta en kunnig veterinär om du misstänker skabb på dina andra djur och diskutera med dem. oftast är det recept.
vad jag vet får vi människor inte öronskabb men vi kan ju bära skabbdjuren vidare på tex klä'derna. skabbdjur KAN ses med blotta blicken men är väldigt svårt!!! små vita prickar som rör sig…
De är Adocate som jag har fått.
Har behandlat alla djuren här hemma.
Sen så ska de göras om om 4 veckor igen.
Jag skickar med så de räcker till nästa omgång på illrarna.
Hoppas ni slipper skiten till era andra djur.
IM SORRY :(
det är ingen fara för min del. :) allting löser sig, jag måste bara fråga runt så mkt som möjligt så att jag vet hur och vad man skall göra utifall att de andra skulle råka på det också. Det är ju inte ditt fel att de fick det där. så jag klandrar iaf inte dig :)
/Tilda
Skönt för man får juh ÅNGEST i hög grad.
Nu e jag packad och klar. Bara bebisarna som ska packas också :D
vi får ringas i morgon när klockan börjar närma sig linköping dax.
Har alla papper fixade + att öron medlet ligger i den där tuben med lappar om hennes id nummer. Ja du hajjar när du ser de.
Den ska hon ha om 4 veckor från idag. Men vi kan juh prata mer om de på tele sen :)
ska bli så himla kul att få hem Dior imorgon. *längtar så pass* :)

Min lilla Skorpan fick ju som sagt öronskabb och fick Adocate emot det. Ja undrar hur länge det dröjer innan det slutar smitta till andra djur. Hon fick sin första dos den 25:e och den andra ska hon ha den 25 augusti.
Eller finns det nått annat sett? Typ att behandla även de djur som hon kommer träffa?
En sak till.. Kan jag göra nått mer för att få bort krypen? Luna pratade om att ta en tops doppad parafinolja och göra rent, vilket jag har försökt att göra.. Men det är ju så himla svårt med hennes pytte öron :P Och jag vill ju inte skada henne så jag gav upp. KAn man inte droppa i en droppe istället? Eller vad ska jag göra?

Jeg har skrevet litt om dette på När slutar skabben smitta till andra djur?

Ja, skabb är en otrevlig gäst att få på sina djur. Jag hoppas att allt löst sig och att de andra djuren sluppit smittan.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars