Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 1321 ggr
Tzatu
0

Dags för iller?

Hej!
Jag har velat ha en iller sen jag var kanske 9 år. Jag har alltid tyckt att av alla möjliga husdjur man kan ha så verkar dom vara de coolaste. Jag har läst på del, men jag har ingen "praktikt" erfarenhet av dom så jag har en del frågor fortfarande…

Jag bor i en studentlägehet i Lund på ungefär 65 kvadrat (3 rum och kök). 1 av rummen där min kompis bor kommer vara offlimit, men annars är det fritt fram. Är det tillräckligt med plats för att en iller? Ska man ha dom instängda nånstans på natten eller kan dom knalla runt bäst dom vill? Och när man inte är hemma?(Är dock hemma största delen av dagen då jag i huvudsak pluggar på distans)

Jag vet att illrar inte är gnagare, men det är inte mina föräldrars hund heller och ändå tuggar han sönder allt han kommer åt. Är illrar tuggiga av sig? Är dom som hundvalpar som vill stoppa allt dom hittar i munnen så jag måste övervaka som en hök så dom inte sväljer nåt olämpligt?

Behöver jag skaffa en försäkring? Mina föräldrar är veterinärer med egen klinik så jag kan inte tänka mig att jag skulle behöva betala nåt hos dom. Men om nåt akut händer så måste jag åka 2 timmar för att komma till dom så då är det kanske bättre att gå till nån lokal veterinär. Hur mycket kostar en försäkring?

Hur mycket kan man ta med sin iller? Kan jag ta med dom på promenad? En runda på stan? På camping? Jag kan liksom inte riktigt sluta tänka på illrar som en stor råtta som man släpar på istället för en hund eller katt:P

Var får jag tag i en iller? Alla som säljer valpar eller omplacerar sina illrar verkar ju bara vilja sätta dom hos folk som har erfarenhet. Jag känner till ett par illerfarmar, men jag är lite skeptisk mot dom… Är det ok att köpa från dom?

Tacksam för svar!

sarae
0

kul att du vill skaffa iller!

ja, en trea (elelr ja tvåa om nu ett rum e offlimits) är gott om plats för en iller. Tänk bara på att illersäkra nogrant. illrar är smarta, envisa och nyfikna djur och kan lätt råka illa ut. Så utrymmen under tex kyl, frys, spis, avlopp etc måste säkras. Illrar bor helst lösa dygnet runt, som en katt elelr hund. Visst kan ma ha en bur, men den bör då stå öppen.

om en iller gnager på saker är mkt individullet, här hemma förstör de mest genom att välta och kraffsa sönder saker. Men man bör vara försiktig eftersom de lätt tuggar i sig olämpliga saker, främmande föremål i tarmen är tyvärr en vanlig dödsorsak hos iller. Så man får nog vara rätt pedanstiskt lagd och s etill att ma håller borta öronproppar, hummi grejer etc.

Försäkring är ett måste! även om du har tur med veterinärer som föräldrar, så kan man ibland behöva uppsöka riktigt illerkunniga veterinärer (om nu inte dina föräldrar är det), och et kan bli dyrt, riktigt dyrt. Illrar är olycksbenägna, samt löper stor risk att drabbas av cancersjukdomar någon gång i livet. Än så länge är det bara agira som försäkrar iller, och det kostar runt 550 kr per år.

Hur mycket du väljer att ta med din iller är upp till dig. Men illarr är nyfikna, sociala djur som gärna följer med på äventyr!

Det finns en hel del uppfödare som faktiskt säljer valpar till nybörjare, bara man visar att man har läst på och vet vad man ger sig in på. Oftast uppskatats det att man kan komma och hälsa på en elelr flera ggr.

Att köpa från farm råder det delade meningar om. Man kan ha tur att få underbara och trevliga djur, medasn man kan ha otur och råka få en iller som dsuttit i bur länge, och inte blivit hanterad av männsikor mer än sporadiskt, vilket gör att man som nybörjare ka få mer att jobba med ön man klarar av, vad gäller främst bitigheten.

Mitt råd är att träffa så många illrar du bara kan, och kika runnt bland olika uppfödare, även om du inte väljer att köpa från just den, kan det vara bra att träffa och få konakt med så många som möjligt för att hitta en uppfödare just du trivs med.

Lycka till!

Aviendha
0

Har lite brottom tyvärr, så det blir snabba svar, hör av dig om du vill fråga mer =)

Välkommen hit btw.

De tuggar p¨å en massa, så man måste se till att det inte finns nå de kan äta som fastnar i magen.

Förssäkringen går på 550 om år, och är bra att ha, för de mesta är de ett krav från uppfödare.

De kan vara svåtrt att få en valp när man inte haft iller tidigare, men visar man sig intresserad och lämplig är det inga problem, alla har en gång vart illerlösa =)

Farmare finns, och det är helt ditt val vart du köper din iller, men man får ju oftare veta mer om illrar, de uppfostras bättre och en massa andra fördelar finns hos uppfödarna.

Man kan gå ut med dem i sele, men de är ofta som att gå med en kattunge, inte åt samma håll ;) Men det hindrar inte.

Lycka till! Hoppas du hittar nå av värde i virrvarret.

Tzatu
0

Jo, att träffa mer illrar hade vart kul :) Jag såg att det var en utställning i Landskrona i maj som jag funderar på att åka iväg till och kolla läget, för jag antar att man kan komma och titta även om man inte ställler ut?

sarae
0

#3 klart du kan åka dit att titta! ett toppen tilfälle att få träffa många olika illarr och deras ägare! passa på att ställa 1000 frågor, ilelrägare pratar ofta gärna och länge om sina djur ;)

Satmaran
0

Hej Tzatu!

Såg att du bor i Lund. Då har du nära hem till mig. Jag bor intill Malmö centralstation. Om du har lust så kan du komma hem till oss och hälsa på och träffa våra illrar. Och om du verkligen vill ha en illervalp och lägger manken till och pluggar på i ämnet, så ser jag inget hinder för att du skulle kunna bli matte till en av våra valpar.

Jag har inget emot nybörjare, bara de är pålästa och har ett seriöst intresse.

Skicka pm till mig om du tycker det är en bra idè.

Lillan

Mstar
0

Men akta dig för Lillans illrar, jag hälsade på i lördags, och det var svårt att lämna dem kvar där, de är helt underbara :D

Tzatu
0

*Skuttar* Åh så kul! Jag skickar ett pm direkt!

Tzatu
0

Så nu har man då bestämt sig för att köpa illervalp :D Det var ju så svårt att sluta tänka på dom små liven efter att jag hälsat på hos Lillan. Efter att det gått ett par dagar ville jag ha en så mycket att det gjorde ont…*rodnar*

Tzatu
0

Nu har en liten fråga uppstått. En bekant insisterade på att man inte skulle låta illrarna springa fritt när man inte är hemma, utan ha dom i en stor bur. Detta gjorde mig lite konfunderad då överallt jag läst står det att man INTE ska ha dom i bur. Såååå jag undrar hur ni har era illrar när ni inte är hemma. Går dom lika fritt som när ni är hemma eller får dom bara vara i vissa rum? Eller är det så att ni stänger in dom i en bur?

Vad jag hört är det 5 kvm som gäller som minsta yta, men ville få det bekräftat så jag letade upp det på djurskyddsmyndighetens författningssamling och det stod såhär:

1 §  Grundläggande bestämmelser för hållande av tamiller finns i 7 kap. 1-3
och 5-9 §§ Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS
2004:16) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur
avsedda för sällskap och hobby.

2 §   Domesticerad iller får hållas inomhus året runt i utrymme.

3 §  Utrymmeskrav enligt följande:

Säsongsförvaring:  1 m²/djur, dock minst 5 m², höjd
1m.
Utrymme:  10 m².
Utrymmets utformning:  Grävmöjligheter. I övrigt gäller 5-9
§§ i det kapitel som nämns i 1 §.

Är det nån som kan översätta det här åt mig? Och betyder det att jag måste fixa så dom kan gräva i något?

sarae
0

Mina illrar är alltid lösa. Skulle aldrig få för mig att stänga in dem. Mitt hem är illersäkert. Eller ja, de kan sabba saker för mig, men de kan inte skada sig själva.

Lsun
0

Samma här, Lucifer går alltid löst. Det du skulle vilja kolla innan du släpper lös en iller är dock att den inte kommer upp på bord, att du inte har något värdefullt inom räckhåll som han/hon kan välta, att han/hon inte kan ta sig in i skrymslen som kan vara farliga för honom/henne osv. något som är väldigt viktigt är att du ALDRIG låter godis ligga framme på ett ställe där det finns minsta risk att en iller kan ta sig till när du inte är hemma. Det är kanske något du skall prata med din inneboende om också, för händer det kan det sluta riktigt, riktigt illa.

Jag har aldrig haft problem med att min iller gnager på saker, han kan ställa sig och krafsa härochdär, men det är alltid ofarliga saker. han är mycket som en inne-katt på det sättet - han springer runt fritt, äter när han är hungrig, kissar/bajsar med jämna (rätt korta) mellanrum, myser när han känner för det och sover resten av tiden.

Med din inställning tror jag inte att det kommer bli några som helst problem, det är en hel del att tänka på i början, men så är det med alla djur. Går man bara in för det och vill göra saker och ting ordentligt så blir det en vana tillslut, och här kan du ju alltid hitta hjälp, oftast med väldigt kort varsel. =)

Lycka till!

Faxlin
0

Jag har ett iller rum där mina får vara när jag inte är hemma. Detta enbart för deras säkerhet då jag har barn som inte alltid kommer ihåg det där med att plocka bort allt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tzatu
0

Jag kan få tag i kattmat till inköpspris, så där skulle jag kunna spara en hel del pengar. Maten i fråga är av märket Hills och heter Kitten Chicken.

Det innehåller:
37,8% protein
25 % fett
24,1% Carbohydrate (vet inte vad det heter på svenska)

Det innehåller också 0.20% Taurin som jag läst är viktigt för illrar.

Är detta okej mat att ge, eller borde jag köpa nån annan mat?

sarae
0

#13 det är ett okej kattfoder att ge, däremot kan det vara bra att blanda med ett högkvalites foder anpassat för iller oxå

Tzatu
0

Kan jag blanda med vitalin? Jag köpte en påse i landskrona i helgen.

sarae
0

#15 yup, vitalin är ett bra foder! Det och totally ferret skulle jag klassa som de bästa som finns att tillgå i sverige