Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2005 ggr
Telefonkontakt
0

Liten knöl...

För några dagar sedan när jag satt och gosade med Sigge så kände jag en pyttepyttepytte liten slät oval knöl. bara några milimeter stor. Den sitter vid ena framtassen, vid leden.. Självklart så är jag rädd att det kan vara en tumör (det var tungt att skriva ordet) men skulle det kunna vara en fettknuta eller något liknande?

Jag känne rpå den ibland för att se om den växer, men eftersom att det inte gått lång tid sedan jag hittade den så tycks den inte ha växt..

Om det nu skulle vara en tumör, vad isåfall skulle det kunna vara för någon?

Jag ska uppsöka vetrinär om den inte försvinner eller växer. På fredag har vi tid för kastrering, och jag ska tvinga Andreas som inte tror att det är något att fråga vetrinären om det kan vara en tumör eller något annat..

Och om det nu skulle vara något allvarligt så vill jag till en illerkunnig vetrinär. Känner någon till någon vetrinär som inte är för långt ifrån Norrköping?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Telefonkontakt
0

Glömde skriva att Sigge är 9 månder om det spelar någon roll.

Faxlin
0

Klart det kan vara en fett knut. Dock inte så vanligt på illrar med fett knölar. Att du inte känt den förrut kan bero på att de nväxt fort. Jag skulle i samband med kastreringen be dem att operera bort knölen för att få veta säkert vad det är för något.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sara
0

Det är ju lika bra att kolla det när ni ändå är inne för kastrering.

Hur känns knölen? Sitter den i huden eller fast på en muskel eller i benet?

Sara

Telefonkontakt
0

#2 täcker försäkringen en sådan operation? och vad skulle det kunna kosta ungefär?

Knölen verkar inte sitta fast på benet, muskel är osäkert…

Sara
0

Operationen ska täckas av försäkringen och bör inte bli så dyr om han ändå ska sövas för kastrering. Tänk på att säga till om att den ska skickas på analys.

Sara

Faxlin
0

#4: Om det täcker beror mycket på hur veterinären formulerar sig. Tyvärr kan jag säga. Men mycket är upp till veterinären om man får ut saker på försäkringen. Men då det är mycket möjligt att det är canser så bör det gå på försäkringen. Men jag vågar inte lova något. Vad det kostar beror helt och hållet på vilken veterinär du går till också.

Audiatur et altera pars

Telefonkontakt
0

#5 Okej. Ska prata med andreas i kväll om att han får leta fram alla papper och sånt..

vet dock inte vad vetrinären kommer att säga.. jag ska nog följa med då andreas är ganska meig och inte tar det här på allvar…

Faxlin
0

#7: Låter som en bra idé att du följer med om Andreas inte tar det på allvar. För det är allvarligt. Dessto tidigare man kan hitta en sjukdom dessto större chans att de klarar sig längre. Nu hoppas vi självklart att det inte är något allvarligt. Men bättre kolla en gång för mycket än en gång för lite.

Audiatur et altera pars

Telefonkontakt
0

#6 Okej. Den vetrinären vi ska till för kastreringen är ingen illerkunnig. Kastrering är ju ett vanligt ingrepp på djur och jag tror inte att den här vetrinären direkt känner till att illrar är sjukliga av sig.. skulle nog hälst vilja att någon mer kunnig gör det ingreppet på Sigge. Men jag ska ialla fall prata med vetrinären om det känns som en tumör och ifall de kan ta bort den ialla fall om det skulle kunna vara en tumör..

Ceciliaolucifer
0

det kanske kan vara mastcellstumör? och då skär man bort knölen och lite runt om. Sen skickar man det till analys. Oftast är en mastcellstumör godartad men dem måste opereras bort för dem orsakar ofta klåda och dem kan klia sönder dem. Kliar han sig ngt? Men vad jag förstår så finns det 3 typer av mastcellstumörer.

Det går på försäkringen :) och Hugos operation gick på runt 6000kr så det kändes inte så farligt ändå. Man betalar ju bara 600kr i själrisk och sen 20% på hela vårdbeloppet. Hugo opererades i sthlm och jag kan tänka mig att det är dyrare här?

Han är så ung så det skulle kännas riktigt jävligt om det var en tumör, men chansen finns ju. Det kan inte vara ett fästingbett eller myggbett? kanske inte så troligt men man kan hoppas.

När Hugo opererades så valde jag att ta ett runtinblodprov för att utesluta Lymfom och Insuliom och det är inte så dyrt. Sen gjorde jag en hormonpanel för att checka så att det inte rörde sig om binjuretumörer/problem. Men han var "ändå" 2 ½ år gammal och Ferpharm.

det smartaste vore att åka till vetten innan för att se om det behöver operas så att man kan göra det i samband med kastreringen. Brukar bli billigast så och då slipper han sövas 2 gånger.

Lycka till!

Telefonkontakt
0

#8 det blir nog ett samtal till Andreas gudmor som är vetrinär (men dock inte så erfaren på iller) men henne litar jag på och ho kan komma över fakta och vet att illrar är sjukdomsdrabbade.. men det är en annan sak m man får tag på henne

Sara
0

Jag tror en vanlig hund/katt veterinär är kunnig nog att ta bort en ytlig knöl så du behöver nog inte oroa dig för själva operationen.

Däremot ska du vara tydlig med att klargöra att illrar ofta drabbas av cancer och att du är orolig för det. Säg att du har försäkring som täcker sådana operationer så h*n vet att det ska behandlas av Agria.

Sara

Telefonkontakt
0

#10 jag har inte tänkt på om han har kliat sig just där.. Det ska jag genast börja tänka på! mygg eller festingbett är det inte, känns inte lika dant..

Ceciliaolucifer
0

#13 Ibland kliar dem här mastcellerna enormt mkt och det brukar se ut som små sår. Sen beror det mkt på hur stor den är också. I vissa fall har dem spruckit.  Men en annan fråga är om han kommer åt att klia sig där?

Mastcellstumörer är vad vi på forumet har kallat för "knappar".

Telefonkontakt
0

#14 okej.. Får se vad vetrinären säger..

---

Jag kände förut för att känna om den satt fast och då kände jag att den var smal och avlång och inte så oval som jag beskrev först. Så jag skrev lite fel

Qviq
0

Både göran och en annan iller jag träffat har haft detta. Har inte tänkt på det som allvarligt utan att det skulle vara vanligt då jag träffat två som har det. tror till och med göran har två stycken på olika ben.

"Chaos is a friend of mine."

Telefonkontakt
0

#16 okej.. Hur länge har han haft det? Det behöver inte vara något farligt, men jag är bara extremtnojig…

Qviq
0

Japp en på varje framben på samma ställe, man måste veta vad man letar efter för att hitta dem eller hitta dem av ren slump…

Qviq
0

Ja jag upptäckte de någon gång i höstas, det är på underdelen av benen om man säger så, lite utstickade….

Telefonkontakt
0

#18 precis så är det med Sigge. Hittade av en slump och nu när jag vet vart den är så hittar jag den när jag letar..