Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 553 ggr
Telefonkontakt
0

När ta bort BARF-mat?

Nästa fredag åker Sigges kulor (tyvärr). Vi utfodrar honom med BARF och undrar därför när vi ska ta bort maten? han lämnas in 8.15 på morgonen. Sigge brukar få mat 2-3 ggr per dag beroende på vad som serveras och hur mycket han äter innan vi slänger det gamla.

Vetrinären sa att maten skulle bort vid 21-tiden kvällen innan. Är det rimligt..?

Ska man ta bort vattnet också? och isåfall, hur lång tid innan?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

sarae
0

21 tiden kvällen innan är alldels för lång tid. som vanligt har veterinären ingen koll. För torrfoder säger man ca 3-4 timmar innan. Kött tar ju lite längre tid att smältas, men samtidigt så klarar sig en barfad iller längre utan mat än en som äter enbart torrfoder. Jag skulle nog gett honom en stor portion så sent på kvällen som möjligt, och sett till så att han åt upp allt. Det som var kvar runt 3 snåret skulle jag tagit bort

Vatten kan han ha kvar.

Soffi
0

Veterinärer gör ofta felbedömningar på när maten ska tas bort. Vad de flesta inte tänker på är ju att illern har ett snabbare tarmsystem än hund och katt. Maten passerar på 4 timmar, så att låta illern gå utan mat i nästan 12 timmar är bara plågeri.

Försök få illern att äta vid 3 tiden på natten eller så. Då vet du säkert att den har ätit, och sedan är det gott om tid för maten att ta sig ut igen. Även fast du är bokad till kl 8, betyder inte det att de söver illern direkt, utan den kan ibland få vänta en stund till.

Telefonkontakt
0

Som jag tänkte, att vid 3 ta bort maten.. Men när ska man ge honom mat igen? Verkar som om han måste stanna hela dagen hos vet då vi jobbar.. Och vetrinärer är ju lite knepiga med mat och sånt så jag måste ju tydligen säga till själv att de måste ge honom mat. Så, när ska han ha mat igen? antal timmar efter uppvaknandet

sarae
0

så fort han verkar intresserad av att äta. Men han bör få i lite mindre portioner

Robinsnel
0

Vad jag läst på engelska sidor är att rå mat går snabbare genom illerns system än torrfoder…

skrollan
0

vatten måste han ha kvar! Att det var en sådan skillnad på barf och torrdoder.

sarae
0

#5 Kött och sådant är mera lättsmält än torrfoder,ja, med torrfoder så bajsas ju det mesta ut, medans med kött så bryts det mesta ner och används. men jag har märkt att mina köttätande illrar går på lådan (golvet) betydligt mer sällan ä dem på torrfoder, alltså tar det längre tid innan systemet "rensas igenom" så att säga, särskilt om de äter mkt ben eller hela djur. Alltså bör en barfad iller fastas något längre än en iller på torrfoder, enligt min logik iaf ;)

Robinsnel
0

#7 de motiveringar jag läst är att illrar som äter barf har en snabbare passage för att de inte ska bli sjuka av den höga bakteriehalten deras mat i regel har…

sarae
0

#8 ja det låter ju iofs inte helt omöjligt. Men frågan är om det är rimligt att de kan smälta ben etc, lika snabbt som det tar för torrfoder att passera tarmen?

Robinsnel
0

#9 jadu.. jag vet inte… De kanske tar upp tillräckligt? Mina bajsar hur som helst lite benbitar i regel…

Hur som helst, jag skulle nog ta bort maten typ tolv på kvällen och sova… Då är man på säkra sidan, och jag tror inte en barfad frisk iller skulle hinna bli försvagad det minsta av en så kort fasta.

sarae
0

#10 det gör faktiskt inte mina längre..vare sig vuxna eller bebisar..men en himla massa päls å fjädrar däremot ;)

precis…en barfad iller står sig rätt länge utan mat….vilket även mina torrisar verkar göra oxå i ren protest mot kött suck..

Telefonkontakt
0

Om man tänker efter så har ju inte illrar i det fria tillgång till mat 24/7. Och de dör ju inte precis om de råkar gå utan mat en dag. Sen så står Sigge sig väldigt länge utan att äta ibland, ibland från förmiddag till kväll utan att äta alls fast han har liggandes. Då vill han ha ny mat då den "gamla" inte passade längre :P