OT? Allergi.
Nu när jag bor borta på veckorna och bara kommer hem på helgerna har min sambo börjat tycka att det klias i ögonen på helgerna.
När han är uppe hos mig så blir han värre, men han tror att det är fåglarna, men han misstänker nu även illrarna.
Han är kattalergiker sedan tidigare, men har inte det "på papper".
Jag vill nu att han går och testar sig så jag VET om det är något av mina djur som orsakar detta..
Är det fåglarna så kommer det att värka rejält att skiljas från dem. Men är det illrarna… Det vågar jag inte ens tänka på..
Han frågade igår hur jag skulle göra då, om jag skulle omplacera dem, eller lämna honom, för han vill inte äta medicin varje dag för att kunna vara hemma. Jag svarade att jag inte vet, vilket sårade honom en hel del.
Så, nu sitter jag dagligen med en stor, taggig klump i magen. 2,5 år har vi vart ilag. Haft iller i 3 år. Vi är förlovade, och jag gillar honom verkligen, annars skulle det inte vara minsta frågan om att djuren går före.
Men jag vet att jag utan illrarna skulle bli en helt annan människa, till det sämre. Jag kan inte leva utan djur, spec inte mina supermusar.
Har vart spekulant på valp från en kull, vilken jag verkligen ville ha, allt känns så rätt med denna kull och uppfödaren, och detta är ännu en sak som hindrar (förutom tid, ekonomi som iofs går att fixa och hans ovilja)
Vad skulle ni gjort?
Behöver skriva av mig lite, kan ju inte bara vara jag i denna sits..
Paulina

men om det skulle visa sig vara en lindrig allergi kan då inte han försöka förstå dig hur du känner och äta en liten unka tablett varje dag han är hemma hos dig.?

Fråga sarae… finns något annat än piller.. heter något som.. hypo.. hmm ja som i slutändan gör att man tål saker (bättre)…. virrigt inlägg ja

Det är inte alls jobbigt att ta en liten tablett en gång om dagen… Säg åt honom det… =) Jag dör ju varje vår och sommar om jag inte tar allergimedicin… ska jag lägga mig i koma och sova bort alla de dagar det är pollen ute? Nej, om han tycker om dig så tar han en liten ynka allergitablett om dagen.
golf.ifokus.se
Jag tycker att du borde ta ett rejält snack med din kille! Det är HAN som borde ha skuldkänslor och du som blir sårad, inte tvärt om! Hur svårt är det att svälja ner en tablett att jämföra med den sorgen du kommer att få när du skiljs från dina djur?! Jag tycker du borde förklara för honom hur mycket dina djur betyder för dig, och hur jobbigt det kommer att vara för dig att lämna bort dem. Be honom jämföra det med att svälja ner en tablett! Nog måsta han fatta då!
Det är bara att gå till närmaste apotek och köpa allergimedicin. Det finns många receptfria och dem klarar han sig gott och väl med så länge han bara får lite kli i ögonen.

kanske till och med räcker med ögondroppar om det bara är kli i ögonen? då behöver han inte ens äta tabletter

Jag kan förstå att det är en hård sitts. Du älskar dem båda. Men det finns de som lever med att äta mediciner mot allergi varje dag då de är allergiska mot pollen, damm med mera. Och då måste de äta detta. Om din kille är allergisk mot illrarna, men älskar dig. Är då en tablett per dag något att fundera över. Jag kan förstå hans motvilja om han är dunder allergisk och vi pratar om liv och död. Men en lindrig allergi.
Älskar han dig lika mycket som du älskar honom?
Om han gör det, borde han inte sätta ditt välmående före honom då? Likasom du borde tänka på att inte skaffa fler då i och för sig så det blir ännu fler illrar. Åtminstone inte förns de nuvarande går vidare till regnbågsbron. Om man älskar varandra sätter man den andras känslor och välmående väldigt högt. Och en tablett per dag för att ens kärlek ska må bra. Det låter inte så farligt.
Mycket varför jag skriver detta är för att jag vet flera som faktiskt har lämnat bort sina illrar för killar och sedan stått där och ångrat sig då det tagit slut. Varför tar det då slut när man gör som de vill och lämnar bort sina djur. Ja vem vet. Anledningarna är säkerligen många. Men en liten bidragande orsak i många fall kan nog vara just det att utan sina djur är man inte längre densamma och det var ju som man var som ens kille blev kär i.
Bara funderingar. Men jag hoppas att allt går bra för dig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

som folk skriver det finns dom som äter en tablett varje dag mot pollen ska dom spärra in sig då bara för att inte ta en tablett? och sen fattar jag det som att han inte är med dig och illrarna varje dag utan bara helgerna och då är det tre dagar i veckan vi pratar om att han måste ta en ynka tablett eller ögondroppe
allergitabetter som tex. aerius kan man äta dagligen, utan bieffekter faktiskt. En lite mini tablett som snabbt slinker ner. Och dessa kan man äta hela livet utan negativ påverkan. Är det ögonen främst, köp Lomudal ögondroppar på apoteket, Hjälper inom några sekunder och allt kliande försvinner. Jag är allergisk mot illrar, lever just nu med 12 illrar i en etta varav 6 valpar och en brunstig hane, och jag känner faktiskt inte av dem. Men regelbunden städnig är ett måste.
Enligt min läkare är fåglar och marsvin det värsta man kan utsätta en allergiker för. Är man kattallergiker är risken stor att man förr eler senare kommer att reagera på det.
Be killen gå och allergi testa sig. Mot fåglar tror jag det fins pricktest. Men för att göra det lätt, ka han ta ett blodprovstest som de testar för både iller och just de fåglar du har.
Det går att leva med sin allergi, bara man vill.

Min sambo är superallergisk mot illrarna. Han var inte det i början när jag vi flyttade ihop men har blivit det under åren (risk som jag visste fanns då han är superallergisk mot andra pölsdjur).
Men han har förbjudit mig att omplacera för han älskar dom lika mycket.
Vi hoppas att han orkar med allergin tills illrarna dör.
Men om det blir värre (t.ex astma) så kommer vi omplacera illrarna, eller om våran dotter blir allergisk.
Hur mycket jag än älskar illrarna så går hälsan före till slut.

Allergitester tror jag inte görs som pricktester längre, man tar blodprov på allt. Jag tog allergiblodprov i förrigår för att äntligen reda ut min åretomnästäppa. Nu väntar jag på svaret om det kan vara illrarna åxå. Däremto blev allergin för första gången i mitt liv sämre nu när björkana slog ut så pollenet verkar vara en ny allergi för mig. *suck*
Hem från läkaren kom jag iaf med antihistamin (aerius) som jag tar en tablett om dagen. Kortisonnässpray (som jag kommer ta varje dag i värsta fall i restenav mitt liv. kortisontabletter (prednisolon= samma som illrarna får om de är sjuka :-o) som jag ska äta i 3 v för att bli av med kontanta svullnaden i näsan. Ögondroppar mot pollenallergi. Håller med om att ögondropparna var supersköna, kliet försvinner på direkten och jag ska ta dem morgon och kväll…
Så, för att gå tillbaka till tråden. Tycker inte helelr det är mycket begärt att din kille tar en tablett om dagen eller ögondroppar. Om han inte kan ställa upp på det så tycker jag det är han som har problemet, inte du som ska behöva göra dig av med dina djur. Sen kanske man inte behöver skaffa sig fler djur efter dessa har dött, men det är en annan fråga. Slutligen, lite kli i ögona kan man leva med, så vidare inte allergin är farligare än så… :) Hårt men sant. Jag har hellre åretomnästäppa än lever utan djur!
Tack för alla svar!
Han är även pollenallergiker, så varje vår får han ta en spruta för att ens kunna vara ute.
Tycker även jag att sålänge det inte är astma, utan bara kli i ögonen, och ibland i halsen så går det ju att ta medicin.
Detta har jag försökt framföra men de svar jag får är "skulle det vara fråga om liv och död för din del skulle jag ge upp allt jag ägde och har för din skull"
Nu är det ju inte liv och död, långt ifrån. Men av nån anledning dras allt ut på sin spets.
Han är avig mot mediciner, men de finns ju där av en anledning, vare sig man har smärta, problem med hormoner, psykiska besvär, preventivmedel.. Jag äter piller varje dag, jag lider inte.
Ibland blir jag bara så less, spec nu när jag bor själv 5 dagar i veckan och ser hur enkel vardagen är på just den fronten, för illrarna är det vi tjaffsar mest om. Att de inte går på låda 100% hemma i Sveg (ny lägenhet där de är bara 2 dagar i veckan) att de river ner saker och far runt.
Paulina

#11: Men det är ett lätt svar att ge tillbaka. Vore det så att det handlade om liv eller död för honom skulle du göra det samma. Men inte ens emliga karlar dör av kliande ögon och kliande hals. ;-)
Audiatur et altera pars

Jag säger bara en sak. Tack gode gud för karlar!
Kvinnor är tråkiga. Alltid skall de städa, laga mat och ta hand om barnen. Inte kan de sitta still i en sekund.
Nej tacka vet jag karlar! De kan det här med avkoppling. De kommer hem från jobbet, kastar sig i soffan och rör inte ett finger förrän sporten på TV börjar.
Kvinnor är trångsynta. De bryr sig bara om bagateller. Som var man skall bo. I lägenhet eller villa. Hur många barn man skall ha. Vad man skall ha till middag. O. S. V. I all oändlighet.
Tacka vet jag karlar! De engagerar sig i de stora frågorna. Kommer Sverige med i fotbolls VM? Vem vinner Stockholm open? Vem blir Miss Sverige?
Kvinnor är oförståndiga. De inser inte att man är allvarligt sjuk när man har 39 graders feber. Nej, de skall upp i alla fall. Laga frukost och se till att barnen kommer iväg till dagis och skola.
Tacka vet jag karlar! De hostar en gång, och sedan ligger de däckade i sängen en vecka och blir ompysslade.
Kvinnor är oekonomiska. De kan inte handskas med pengar. De sätter in dem på banken, köper kläder och mat till familjen, eller nya möbler och gardiner.
Tacka vet jag karlar! De tar pengarna och går ut och roar sig med grabbarna. Eller köper en modelljärnväg. Eller en radiostyrd bil.
Kvinnor inser inte sin begränsning. Först går de ut och jobbar i åtta timmar. Sedan går de hem och jobbar i åtta timmar till. Sedan skall de leka med barnen innan de lägger dem. Hinna vara vackra och älskvärda mot mannen när han vill göra "det", och kanske hinna sova en stund också.
Tacka vet jag karlar! De vet vad de kan och låter bli saker de inte klarar av. Som att fälla ner toalettringen efter sig. Plocka bort ALLA sakerna på bordet efter middagen, eller torka av bordet. Eller byta kalsonger när det behövs.
Vilken tur att vi kvinnor är så bra på att uppfostra våra söner till KARLAR!
Audiatur et altera pars

*fnissar åt Åsas inlägg*
#11> Ja vad ska man säga, förstår att du kan bli lite retad på den inställningen. En sak jag undrar, varför måste han göra en höna av en fjäder. Visst om allergin blir livsfarlig så är det ju en helt annan sak att tänka på. Men än så länge är den ju inte livshotande och då kan han ju inte hota med såna ultimatum. För det är ju faktiskt lite vad han gjort med sitt belägg om att "om det var en fråga om liv och död för din del så skulle jag ge upp allt". Han vill att du ska ge upp "allt" för att han är lite kraxig. nä fyyy fan säger jag bara. hade min kille gjort det hade han fått sig en rejäl avhyvling.. hehehe…
Fattar inte vissa människor hur viktiga dessa djur är för oss illergalningar? Hmmmm *lite arg* Det kan vara lätt att säga så här när man inte själv haft såna problem, men om min kille (seriös eller inte) skulle be mig välja mellan iller och honom, så är jag faktiskt inte säker på vem som kommer först, då jag tycker det är ett fult ultimatum att ställa och säger mycket om honom som person.
#13 Dagens garv 

Jag sa som så när jag träffade min kille att " dit jag går , dit går även mina illrar". Detsamma sa han tillbaka fast då gällde det hans son. Jag har själv gjort misstaget att omplacera illrar för en killes skull och det var inte värt det. Nu var det inte allergi i det fallet utan andra omständigheter. Jag tycker det är fel av din kille att ställa sådant ultimatum han har gjort. Men det är lätt för mig att sitta här och skriva hur du ska göra :-)) Slutkontentan är iallfall att stå på dig, ställ ultimatum tillbaka och se hur han reagerar. Det skulle jag ha gjort.
Håller tummen för dig, illrarna och din kille.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
# 11 Håller med Åsa, säg att du skulle omplacera illrarna om det gällde hans liv.
Själv har jag pollen och pälsdjursallergi till den grad att jag har astma, snuva, kliande och uppsvullna ögon och hals och utslag.
Djuren betyder allt för mig och jag har 3 illrar samt rider. Skulle aldrig byta ut det mot lite mindre astma eller kli.
Äter Aerius dagligen samt har Bricanyl för astman och Lomudal för ögonen.
Tycker din kille är egoistisk som anser att illrarna ska bort så han slipper peta i sig en pyttetablett dagligen. Känns nästan som om han använder det som ett argument nu när illrarna inte är rumsrena helt.
Sara
Om han älskar dig, så tar han tabletterna när du och illrarna är där.
Sara