Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 904 ggr
Lenore
0

Avspärrning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett par månader sen satt vi upp en avspärrning i form av kompostgaller mot hallen och köket då vi tröttnade på illerbajsar vid ytterdörren. Efter bara en vecka hade Grumme lärt sig att klättra över men det var ingen panik då han bara brukade klättra över när vi var i köket och då kunde ha koll på honom. Men nu har skitungen Nintendo också lärt sig att klättra över, och hon gör det så fort hon har vaknat vare sig hon hör oss stöka i köket eller inte. Detta gör avspärrningen tämligen värdelös och vi skulle behöva en ny, men jag har ingen aning om hur den skulle se ut. Problemet är att det inte är en dörr emellan utan öppet (se bild). Värst av allt är att det är kassa betongväggar som man måste hålla på att plugga om man ska sätta fast nått. Nån som har en smart lösning? Nån form av grind hade varit super! Många klagar på att man måste klättra över avspärrningen. Speciellt svärmor. :P

[Cute]
0

Tillverka en portabel bock i spånskiva med en liggande platt botten som stabilt stöd, samt måla det i någon fin färg med kanske små dekorativa tassar lr nått fint på.. :P

Så hade jag gjort.

Lycka till!

sarae
0

mitt ex var grymt händig och köpte en pexi skiva. På långsidorna skruvade han fast en lång list som gick längst hela skivan, sedan rundade han hörnen på den, och spikade fast nån typ av mjuk matta eller liknande. listerna var någon cm längre än skivan på varje håll. sedan satte man skivan där man ville ha den, och "vred" isterna så att de satt rakt (de ska alltså inte skruvas helt fast) när listerna satt rakt var hela skiva fastkilad mot väggen. Fukade super, och inte ens mina moster tog sig förbi, och man slapp spika och borra. Svårt att förklara, har heller inga bilder.

Lenore
0

Tack för tipsen! :D

Theres
0

Knippsa av några vågräta pinnar på kompostgallret så kan de inte klättra över.

golf.ifokus.se

Lenore
0

Blir inte kanterna vassa då?

Theres
0

Vi slipade av dem med en stor slipmaskin, för det var så segt att sitta och knipsa för hand…de blev inte vassa. De vi knipsade av satt jag och filade på efteråt.

golf.ifokus.se

Lenore
0

Okej! Då ska jag kolla den möjligheten också! :)

Fruttisen
0

Varför inte bara sätta gångjärn på en stor skiva som är tillräckligt hög? Om ni inte själva vill kämpa för livet för att komma över kan ni ju alternativt göra skivan lite lägre och sätta ett rör längst upp så de inte får grepp om de skulle skutta så pass högt.

Lenore
0

Det är svårt att fästa något i väggen eftersom den är gjord av betong. Man måste plugga och mixtra. :(

Faxlin
0

Finns barngrindar som man spänner mellan väggarna. Dessa kan man fästa plexiglas på sedan så har man en grind. Enkelt alternativ men kostar en slant :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fruttisen
0

#9 Min mamma byggde en grind åt oss att ha i köket…det är träskivor ihop skruvade med konsoler som balansstöd. Bifogar bild!

Lenore
0

#10 Jag har tittat lite på barngrindar men som du säger så kostar dem en en hel del tyvärr. Tråkigt, för det hade nog varit snyggast. :P

sarae
0

#12 kika på blocket eller tradera..har sett sånna säljas för en hundring där

Lenore
0

Ska jag göra! :D

Illercafe
0

Man kan köpa billiga ramar på Ikea och fästa mot kompistgallret på den sidan illrarna är på :)