Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 382 ggr
Fruttisen
0

Sena ruggugglor?

Är det bara jag har en iller som har börjat fälla IDAG?! Gaaah, får väl spendera resten av veckan att plocka bort hår så hon är fin till utställningen och inte täcker domarna i en stor hårboll….haha

Faxlin
0

Jag har ett par som håller på och fäller som värst här hemma. Så det är så man känner sig som en stor dammråtta :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fruttisen
0

Har fällningen något med ålder att göra? Eller kanske med tiden för kastrering? Eller är det solljuset/värme som spelar störst roll…?

AlbaStiffler
0

Skulle säga att det är värmen som styr det hela. Leo fällde sin päls tidigare än Stiffler då han ligger och sover under täcken jämt. Stiffler fäller först nu, men han sover å andra sidan alltid ovanpå täckena, gärna på svala ställen.

Går man ut med illrarna varma dagar och har varmare i huset så brukar fällningen komma igång tidigare. :)

Men sen är det såklart även lite individstyrt tror jag.

Intressant nog så fällde stiffler även sin päls för kanske 2 månader sedan, då våren först kom. Sen fick han ny vinterpäls då det blev lite kallare igen, och det är den han nu fäller.

Fruttisen
0

Det skiljer två månader i ålder på mina två, kastrering gjordes med ca 1 månads mellanrum. De sover Alltid på samma ställe, under filten under soffan där det är svalt. De är i princip alltid ute samtidigt i kylan/värmen, samma kost. Socker var klar med fällningen för iaf över en månad sen…Lakrits började liiite, men slutade sen…och har kommit igång igen. Lurigt. Ska nog bli skönt för henne att bli av med all ull :))

Faxlin
0

Jag skulle också säga att det är värmen som styr när de fäller.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

HeebieJeebies
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nemi började fälla kanske 2-3 veckor före Lucifer. Hår överallt, särskilt i soffan!Glad

Har ni några hårborttagningstips? Kör mer roller på kläderna men det är svårt att göra det med deras filtar. Det sitter envist fast!

Fruttisen
0

#6 Jag köpte en hokus-pokus svamp på djuraffären som faktiskt fungerar! Är som en vanlig gummisvamp som helst myssko tar bort håret…bor du i Sthlms-trakten så finns dom i Bromma Zoo butik, vid flygfältet.

sarae
0

#7 den har jag oxå..tyckte inte den funka, så jag slutade använda den..kaske borde ta fram den igen, och försöka göra det rätt :P

Fruttisen
0

#8 Allt tar den ju inte bort, men det mesta iaf! Man måste ha rätta "knycket" liksom =P

Sarah
0

#6 Har du Pis gamla illrar? Båda från Rissanens uppfödning…

Aviendha
0

Mina har nog inte ens börjat =/

Ska jag vara ärlig har jag aldrig haft en iller som FÄLLT hår, utan de har tappat allt gradvis så man inte märker det, sen mitt i sommaren när man kikar på kort slår det en att de är mycket ljusare på vintern :S

Matiilda
0

Tim har precis börjat fälla. :O jobbigt värre, men skönt för honom slippa gå runt i den där tjocka pälsen hela sommaren

HeebieJeebies
0

#10 Ja, precis. Jag har adopterat dem, då Pi inte kan ha får ha djur där hon bor nu