Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1351 ggr
Tina-A
0

Vetegroddsolja ???

Var inne på en djuraffär och hittade "äkta vetegroddsolja" i olika storlekar och priser. Sedan hittade jag även "groddolja".

Är det bara vetegroddsoljan till illrarna som gäller eller har någon hört att de gillar båda?

(Måste bara säga att jag nu varit i Hagsätra centrum och det var SÅ MYSIGT! Och djuraffären hade massor med roliga illersaker, ville inte gå därifrån!)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

emoflickan
0

Skillnaden är väl att groddolja är billigare :) Jag varierar med både vetegroddsolja o groddolja, mina gillar båda så det spelar inte så stor roll =)

Heh hagsätra är BÄST. Elisabeth och Jonas är supertrevliga och hjälper jämt till, dom beställer hem i princip vad som helst man vill ha. Och det skönaste är att jag bara bor typ 5 min bilvägs därifrån så:) Tyvärr är det farligt för plånboken =)

[Falo]
0

Min grabb tycker om båda. Köper man första gången bör man ta den dyrare oljan så att man får en smidig flaska. Den billiga groddoljan har inte lock som går att droppa med.

Tina-A
0

#2: Det hade inte vetegroddsoljan heller? Tyckte att INGEN av de jag hittade i någon storlek hade någon bra "droppfunktion" eftersom öppningen på allavar bara ett runt hål :) Man kanske ska hälla det i något? Vad brukar ni göra?

Ja det var helt underbart, tittade på allting 1000 gånger. Tog inte så värst lång tid att åka dit heller. :)

Guteillern
0

#3 Var det inte en vit plastflaska NP äkta vetegroddsolja? Man får vara lite försiktig när man tippar på flaskan, men dom jag använt har gått att droppa med. Ett alternativ om det inte fungerar att droppa, är att du köper en pimpett (apoteket) att ta upp oljan med, innan du doserar dropparna.

/Ammi

[Falo]
0

#2 öppningen med det lilla hålet funkar bra för mig. går ju att låta dem slicka direkt på själva flaskan.

emoflickan
0

#3 tyvärr verkar inte groddolja ha små öppningar det har däremot vetegroddsolja, men man kan ju göra som Ammi föreslår, köpa en pimpett =)

Tina-A
0

#4: Jo det var precis den vetegroddsolja du skriver om. Jag tyckte öppningen vara var som ett stort hål, som på en läskflaska, men jag kanske såg fel? Det kanske finns olika? :S

ferretgirl
0

Jag köper numera alltid vetegroddoljan när jag köper nåt sånt. Jag köper för det mesta mellanstorleken, denna blandar jag med 50/50 rapsolja. Detta för att jag ska kunna ge lite mera då jag blandar i deras dos av Plaque Off, när jag inte har deras ferret pasta hemma.

Tina-A
0

#8: Funkar det att späda ut med matolja eller rentav vatten, och de gillar det ändå och man kan då ge i större mängder? (fler droppar) =P

Guteillern
0

#9 Det funkar inte med vatten, eftersom oljan blandar sig med vatten.

Tina-A
0

#10: men matolja funkar alltså? Och då kan man ge dem mer?

Guteillern
0

#11 Om du absolut vill blanda vetegroddsoljan, ska du nog använda rapsolja. Tycker inte man ska ge mer, bara för att man blandar.

Ferretgirls illrar får kanske lite mer än dagsransonen, de gånger hon rör ihop Plag-Of med oljan. Men vad jag förstår av #8, så brukar hon oftast använda ferret pasta att blanda med. 

Har man endast några stycken illrar så räcker en vetegroddsflaska (mellanstorleken) länge, utan att man spär den och om man då blandar ut den, så hinner man inte förbruka oljan innan den blir förstörd. Det är en färskvara med begränsad hållbarhet.

Jag använder vetegroddsoljan när klorna ska klippas och någon enstaka gång som muta, t.ex. vid vägning. Vid kloklippningen får dom lite olja utstruket på magen och vid vägning får dom 1-2 droppar i skålen jag väger dom i, för att dom ska vara still tillräckligt länge så jag hinner läsa av.

Varken kloklippning eller vägning är något jag gör dagligen, så det går inte åt så mycket olja. Det händer att jag får slänga olja, för att den är för gammal och då brukar vi ha 10-15 illrar här hemma (mina egna, min dotters och några gäster).

/Ammi

ferretgirl
0

man kan blanda vetegroddoljan med antingen raps eller majsolja, INTE den oljan det bara står matolja på. Blanda hellre inte med olivolja, det blir alltför bra. Jag tar nästan alltid rapsoljan då denna innehåller B-vitamin.

Tina-A
0

#12: okej :) jo, flaskorna såg väldigt "stora" ut med tanke på att jag läst att man bara ska ge illern någon droppe per dag max. Huj, huj, till och med den minsta såg ganska stor ut tycker jag