Iller + fåglar = ?
Sitter och är lite sugen på att skaffa fåglar.. Gärna nymfparakiter då jag haft det i föräldrarhemmet för några år sedan. Men det pratar vi inte om nu.
Jo, det jag tänker på, hur skulle det kunna gå med iller i samma hem? Finns det någon här som har erfarenhet om att ha fågel och iller i samma hem?
Har inte tänkt att skaffa fågel den närmsta tiden men funderar på om tidigast ett år..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
tar dom sig in i buren blir det nog färdigflyget *s*

Hehe, det tror jag också. Men Sigge har inte tagit sig in i råttburen än och vi bor i en etta för tillfället :)
*s* du illrar är både in OCH ut brytarkungar… så jag skulle nog inte utmana ödet om jag var du =D

Han har inte än brutit sig ut när han tyvärr är inlåst om natten. Han är inte så bra på att bryta sig varken in eller ut :P
som sagt… dom är luriga *s* och man tror aldrig vissa saker om dom och blir lika förvånade varje gång man ser dom klättrat upp på saker som man aldrig trodde, eller hur dom kunde ta sig över grinden som var fysiskt omöjligt att ta sig över *s*
Dom kan om dom vill… så är det =D

Det är precis därför Sigge får vara instängd om natten. För att han kan ta sig upp överallt. Men nu flyttar vi från den här hämska 1an till en 3a den 1a juni och då kan vi illersäkra. Ska bli så skönt! Men råttorna kommer då att få bo i köket, för säkerhets skull ;)
råttorna?

Han har ju inte tagit sig in i råttburen än där vi har tre råttor. så i nya lyan så får de bo i ett annat rum, ifall Sigge skulle få fr sig att bryta sig in i deras bur

avendia här inne har ju fåglar och två illrar och det är inga problem

Jag har en grå jako och två illrar. Nu har vi flyttat så illrarna är på övanvåningen och jakon på bottenvåningen men innan vi flytta så funkade det. Illrarna har aldrig visat något intresse för honom, men självklart lämnade jag dom aldrig ihop när jag inte var där.
Jag hade grå jako, finkar och vaktlar när jag skaffade min första iller. Illern lyckades på nått sätt skaka loss bur dörren så hälften av småfåglarna blev ihop samlade i en hög av matföråd. Resten dog av en efter en inom en vecka troligen stress.
En gång glömde jag sätta fast skydds plexi glaset på jako buren så en iller lyckades få loss en matskål och komma in. Tur var min inneboende hemma och vände samtidigt som det hände så jakon överlevde med två stygn på huvudet.
Illrarna har aldrig visat intresse av fåglarna innan olyckorna. Den iller som gick på papegojan vägrar att äta nått annat än torr foder. Hela kycklingar som säljes som reptil foder är inte ens intressant. Så att hon gick på jakon var en över raskning.
Att ha fågel och iller kräver att fågeln eller illern måste vara inlåst om den ene ska vara ute. En fågel som nymfkakadua vill ha social sällskap och inte sitta inlåst. En stor risk som kan fungera. Men smiter fågeln ut när man rengör buren. Eller buren åker i golvet, illerna lyckas få upp bur dörren eller nått annat och en iller råkar vara där så är det kört.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har två nymfparakiter. Hade jag större lya skulle de få vara i varsina rum, men nu delar vi alla på 31 kvm.
Jag har haft några incidenter faktiskt. (Om man borträknar nyflygar-kracher) De blir ju lite stressade men hur mycket beror nog både på iller och fågel.
Tidigare landade Nala "första fågeln" på golvet när Aviendha åt, och illern brydde sig inte det minsta, men direkt hon rörde sig från matskålen så flög Nala bort till buren. Efter en incident då Aviendha tog sig in i buren, och lade sig för att sova där, och fåglarna tog sin tillflykt till gardinerna så är de mycket mer vaksamma mot illrarna.
Min fågelbur är strax under L80 (det är ganska stora burar vi talar om, jag har inte hittat en enda i djuraffär eller på nätbutiker som fyller de måtten, så man måste i princip byga egen, eller beställa byggd) så i väntan på nya buren står den alltid öppen, så mina fåglar kommer och går som de vill. När jag är på skolan är den dock stängd, men de är "fria" 18 tim om dygnet iaf.
Rekomenderat är ju nån timme per dag då de behöver motionen, och det kan vara ett problem när man har iller. Jag upplever att nymfarna är lite räddare av sig än vad de var i början, då hon gärna flög runt och inspekterade saker. De är inte heller handtama, något som beror på mig, men med största sannolikhet illrarna med.
Men de mår bra, de håller sig bara på hög höjd, på buren, garderober mm. och leker där. Om en iller är väldigt nära så kikar de misstänkssamt på den. Illrarna verkar inte bry sig.
Rotigt det blev, hoppas du får ut nå vettigt ur denna sömndruckna text ;) Vill du veta mer, om vad som hellst, är de bara att hojta!
Paulina
Ps. Använder du sökfunktionen här på forumet (sök på "nala")
så kan du kika några andra trådar jag lagt ut.. tex
Fågelskrämma
Iller och fågel bilder
Sabotagemus 2…
Paulina