Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1555 ggr
Sarah
0

Egyptierna tio dagar.

Nu har mina bebbar hunnit bli tio dagar gamla. Sjukt. Kan inte se skillnad på dem alls och hyser inget hopp om att kunna det senare heller ;) Här kommer iaf bilder på dem allihop från tiodagarsdagen.

Sarah
0

Först ut är hannarna, så nr ett kommer här.

http://www.iller.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=74b2fa74-3241-41e1-b856-00ccdf864fb9&Filename=Hanne1.jpg

sarae
0

Sluta genast posta! måste hinna logga ut och stänga ner datorn först!!!

Sarah
0

Har ju inte ens börjat!!

Sarah
0
Sarah
0
fridaas
0

Awww så söta!!!! Penga mun

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sarah
0

Första honan kommer här.http://www.iller.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=d62db0e7-fc4a-4d75-bae4-dcf3d964024e&Filename=Hona1.jpg

Sarah
0

Andra honan. Avbiten svanstipp… (lite orutinerad mor ;))

http://www.iller.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=698c9179-d5f4-4baf-9752-090e0e2c6556&Filename=Hona2.jpg

Sarah
0
Sarah
0
Sarah
0
Sarah
0
sarae
0

okej…nu vart det officiellt kört….suck

måste byta tangetbord

Sarah
0

Och sista flickan. Hon har också avbiten svanstipp.

http://www.iller.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=a31eed97-75bf-4765-81f3-4c144a222fdc&Filename=Hona7.jpg

Sarah
0

Hehe, som ni ser har alla samma teckning på nosen och jag misstänker att alla blir bruna.

Satmaran
0

Ååååh!!! Gullepluttar!!!

Passa på att ta bilder nu, snart blir det en omöjlighet ;)

Grundkvist
0

När börjar man igentligen se att det blir en iller? Just nu ser dom typ ut som en hundvalp på 5 dagar fast i miniformat..

FerretCrow
0

Har du någon hemsida man kan följa dina valpar och läsa om dom med mera?

Aviendha
0

#17 det tar faktiskt ett tag.. När de har öppnat ögonen råder absolut ingen tvekan om saken ;) Det sker kring 4 veckor, om jag inte är ute o cyklar. Men när de är tre veckor kan du se att det inte är en hund, tycker då jag iaf =)

Grundkvist
0

Hur stor är risken att dom dör av någon "valpsjukdom"? Är inte den ganska hög?

Sarah
0

Jag är tyvärr så himlans lat att jag inte orka fixa med en hemsida… eller så är det bara tidsbrist då jag håller på med vegetariskt.ifokus och pussa på valparna och jobb och allt annat. Men jag svarar gärna på frågor :)

#20 de bör inte dö av ngn valpsjukdom. Alla är friska och krya.

Ja runt 4 vackor öppnar de ögonen och då är det ju garanterat illermonster man ser. Men jag tycker nog att de är misstänkt lika illrar redan nu :)

Sarah
0

Sarae, kollade just på dina då de var i samma ålder. De hade mer färg då. Kanske blir mina inte bruna ändå :)

HannaM
0

vilken färg dom än får i slutändan så är dom söta nu… hemskt söta

Sarah
0

de kommer nog vara sjukt söta hela livet ;)

HannaM
0

usch säg inte så, jag som sitter och hoppas på att dom ska bli fulare så man slipper dreggla så mycket

FerretCrow
0

#24 pm ju men inte fått svar ännu =P

Sara
0

Man vill bara snuffsa och pussa på dem.. *trånar*

Sara

Sarah
0

Det tar lite tid att författa ett svar bara…

FerretCrow
0

#28 det är lugnt=)

[HannahoHenrik]
0

Gud så fina det är!

elmo
0

Så söta, och sötare lär de väll bli ;P

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så söta valpar du har fått, själv hoppas jag på valpar nu om ca 1 veckas tid. Svans, svanstippar och även ben är lätt att en förstföderska råkar bita av. Detta gjorde Agnez förra året på en av sina valpar, Sir Gaylord. Hon råkade bita av vänster bakben ovanför knäet samt ca 2/3 av hans svans, men han mår vad jag vet bra idag. Och han lärde sig fort att springa på 3 ben, tog dock inte fullt betalt för honom, för det tyckte jag var fel. Och de som tog hand om honom hade absolut inget emot att han var handikapad, tvärt om nästan.

På fotot ser ni hans ben, han är ca 6-7 veckor gammal. Och på fotot han redan lärt sig hoppa på 3 ben.

Theres
0

#32 Ja, vissa har en fallenhet för handikappade djur… förr så köpte jag nästan bara övergivna råttor eller de med krokiga svansar =) Tycker Sir Gaylord är jättecharmig som han är =)

golf.ifokus.se

ferretgirl
0

Det var han med #33#, hade inte inte de tagit honom som tog han, sa hade jag antingen behållt honom själv eller så hade jag tagit en av de 4 som stod i kö på bara honom. Men mest troligen så hade jag behållt han själv, var väldigt fäst vid honom och hade jätte svårt att lämna han till ägarna. Tror att han är den jag har gråtit mest över att behöva lämna bort, har haft 2 andra sådana valpar, men Gaylord var nog den svåraste att lämna

AlbaStiffler
0

#0> oJ Vad bräckliga de ser ut… verklgien som videkisar… *sööööta*

bnoffan
0

De är verkligen superfina Sarah! Men hur tusan ska man lyckas hålla sig borta från valpköp i år??

Gilla
0

# 36 Det gör man inte ;o)

Aviendha
0

En inslängd snabb fråga, hoppas det inte gör nå, för isf tar jag bort den.

I kullar med fler valpar, är det vanligt att de valparna väger mindre än i kullar med färre valpar?

Tänkte främst på Saraes och Iller_tjejens, som vid ca 30 dagar skiljde ungefär 100g i vikt..

Sarah
0

Precis Bnoffan, det gör man inte ;)

#38 Tror att det är så, mina har inte heller kommit lika långt som saraes hade i färg.

sarae
0

#38 dte stämmer, ju färre valpar, desstå sabbar viktuppgång, vanligtvis i alla fall. Mina har ju legat rätt högt i vikt jämfört med några kullar, medans de jämförst med en nästan jaämngammal kull på 3 stycken ligger en bra bit under ;)

Det jämnar ut sig sedan när de får mer fast föda

vad gäller färgen har jag ingen aning om ;) Mina viltfärgade var ju nästan viltfärgade från start om man säger så, däremot var jag tveksam till om de blev silver eller vilt.

Faxlin
0

#38: Vi gjorde ett test med detta ett år då vi var tre i Gävletrakterna som hade kullar samtidigt. Det var olika många och olika mat som vi gav honorna och valparna och det ror jag har större betydelse. Eftersom i den testen hade jag flest valpar. Den som kom närmast under mig hade 5 valpar i sin kull och jag hade 9. Alla valparna föddes inom tre dagar. Mina föddes i mitten av dessa tre dagar. Vi vägde våra valpar samtidigt och sådant. Allt för att kunna göra så bra jämförelser som möjligt. Och mina var störst hela tiden. Så en stor kull behöver inte betyda mindre valpar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft valpkullar som har varierat i antal från 3 - 8 valpar. Alla valparna har vägt mellan 8 - 12/13 gr vid födelsen, och de har alla ökat ganska så jämnt upp till mellan ca 400 -450gr för en tik till ca 750 (som minsta hanvalp) och upp till ca 900gr (för de valpar som har blivit störst) för en hane vid försäljnings tillfället vid ca 10 veckors ålder. Jag har alltid haft RC:s Baby Kitten till mamman från ca 3- 4 dräktighets veckan, också valparna har fått denna mat från ca 4-5 veckors ålder när jag börjar övergå till mera fast föda. Jag hjälper även mamman om detta behövs och stödmata valparna med hund/kattvälling. Och vällingen är bra att ha att ta till när de ska gå över till mera fast föda, använder då vällingen och blöter upp fodret i. Vid ca 8 - 9 veckors ålder är de över till fast föda helt och hållet.

Fotot: Så här kladdig kan man bli när man äter på egenhand för första gången. Det är Rigel från min allra första kull som föddes i juli 02.

Infinity
0

Så herlige de er da Sarah gleder meg til og følge de opp i oppveskten:-)

Sarah
0

#43 Det kommer mer bilder. Jag ha varit bortrest i tre dagar och herregud vad stora de blivit under tiden!

Sarah
0

Kan skilja på sex av dem nu… hannarna, de två honorna med avbitna svansar och den honan som har mörkast nos. Nu är det fyra honor kvar att ta sig av bara ;)

Deborah
0

hur mycket kommer du ta för de små söta trollungarna :D

Sarah
0

Det stod oxå i andra tråden ;) 2500-3000 kr. Ej räknat på allt ännu. Det är där prisern ligger för valpar som är hemmauppfödda.

ferretgirl
0

Föddes de den 20 april?? Det är samma dag isåfall som mina 4 föddes på. Där blev en tik och 3 hanar, en av hanarna (kallas för tillfället för Stumpie), tiken går under arbetsnamnet Lilla My. De 2 återstående hanarna har inga arbetsnamn än, har inte kommit på några bra än. Och då de är svåra att skilja på så är det lite svårare med namnen. Får vänta och se till om ett par veckor när det börjar få färg på riktigt.

Sarah
0

Nej den femte april… tio dagar efter första inlägget…

Sarah
0

Så här små var de tidigare… puttar lite eftersom det efterfrågats.