OT huggormsbett :(
För snart 2 år sedan så förlorade min far sin älskade tax tillföljd av ett huggormsbett. Hon låg inne på blåstjärnan i en vecka, men hjärtat orkade tillslut inte.
Så strax därefter skaffade de en ny tax, som verkligen är deras allt. Lilla Cilla, en underbar men oupfostrad taxflicka.
Nu ringer pappa mig och berättar att de är på blåstjärnan. Nu har cilla blivit huggormsbiten i nosen. Den här gången hade de serum som de fick i henne, men det ser inte bra ut. Och veterinäre har inte tid att titta på henne. så nu sitter de där och de känns som att tiden bara rinner iväg.
Har ni inget för er ikväll få ni hemskt gärna hålla en tumme och sända en tanke till lilla Cilla att hon klarar sig….den här hunden får bara inte dö, hon är inte ens 2 år gamal
*håller tummarna*
Fy vad tråkigt! Håller tummarna!
Sara

Stackar liten taxa!
Vi håller alla tassar här!

VI håller så många tassar, tummar och tår vi bara kan!!
tydligen spydde hon upp kortison taböetterna hon fått innan…nu behåller de henne på blåstjärnan… men hon är inte i gott skick :(

Näe, vad hemskt! Här hålls det tummar o tassar för Cilla..

tummar, tassar tår och svansar hålls här

Usch nej :o(…håller tummarna allt vad vi kan här hemma!

Usch vad hemskt. Självklart håller vi alla tassar och tummar här hemma.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
vi håller alla tassar o tummar jag vet själv hur det känns att bli av med någon man älskar på samma sett hon var bara 6 månader min katt ;'( håller ljusen tända för att stackars lilla cilla ska få en bättre chans en vad min pepsi fick

Hur går det?
har inte hört något ännu…veterinären skulle ringa om hon blev sämre, vilket d eionte har gjort så jag ser det som positivt
Håller tummar och tassar här hemma.
Jobbigt med detta med huggormar eftersom att hundar är "allergiska" mot betten, min bebis hade tur när hon blev biten förra året då hon inte ens va 1 år gamal, har alltid kortisontabletterna på mig varje sommar utifall. Min bebis vet vad lilla Cilla går igenom så hon skickar massa Rottis pussar och håller tassarna hårt för att de skall gå bra!
www.blueberryhedgehogs.com

#14: Är inte andra djur "allergiska" mot betten?
*håller tummar, tår och hår *

#15: Jodå det är dom. Och de flesta djur dör av ett huggormsbett om de inte får medicinering snabbt.
Även hästar kan stryka med av ett huggormsbett även om det inte är lika vanligt. Men ruskigt sjuka kan de bli.
Våra illrar klarar sig inte länge om de inte får medicin. Denna tråd har fått mig att komma på att ringa veterinären så jag får ut piller i förebyggande syfte då vi rör oss mycket i skogen.
Dotterns häst höll på att bli biten och hon med i helgen. Hade kunnat sluta illa.
Audiatur et altera pars

Håller tummarna för henne!
Aha, vad är det för något man kan be dem skriva ut då åsa? SKa jag också be min vetrinär, eftersom vi bor i skogen.
Såg en orm som skrollan stod vid förra veckan, hörde den när den slingrade iväg. Höll på att skita på mig!
#19 man kan be dem skriva ut kortison tabletter (typ betapred)…men enigt vissa funkar det inte alls på vissa djur. Cilla fick sånna men giftet i kroppen gjorde att hon spydde upp det

Det är cortison som man oftast får utskrivet. I vissa fall även antibiotika. Men cortisonet är det bästa hjälpmedlet.
Om ens iller blir ormbiten skall man bära illern så att den håller sig så lugn som möjligt.
Audiatur et altera pars
Men de är inte alla veterinärer som skrivet ut cortison. Inte här i Gbg iallafall just dom tabletterna som är förebyggande för just ormbett, jag får gå via min pappa och hans veterinärer och hundar pga att dom får de utskrivet eftersom att dom har tävlingshundar som vistas mkt i skogen vid träning och tävling av ex sök, raport etc pga att ja startade min tik nu i april och inte innan så har haft jätte problem innan att få de direkt av veterinärer
www.blueberryhedgehogs.com

#17, 21: Tack! Ska höra med vår veterinär då, vi rör oss mycket i skogen.. usch vad otäckt!

#22: Dåligt av veterinären som inte ger dig det. Jag har visserligen inte försökt hos min veterinär än. Men jag kan inte tänka mig att jag ska ha så svårt att få det av honom. Han är bra och vet vilken tid det tar för mig att komma in till veterinären. Det är lite så när man bor ute i skogen liksom.
#23: Hoppas att veterinären skriver ut det. Men om du bara verkligen trycker på vikten av det och är tillräckligt envis så bör det gå :-)
Audiatur et altera pars
#21 Antibiotikan får man bara för infektionen som kan bli i såret och det får man inte ens alltid vid andra bett heller.
#22 Alla skriver inte ut det eftersom det inte finns något som visar att det faktiskt hjälper. Vila är det enda man lyckats bevisa att har någon effekt på alla djur. Och då lång vila även efter bettet…
Fast man tycker ju att de kunde skriva ut det ändå, ifall det hjälper.

Oavsett om man gett mediciner eller inte så är det jätteviktigt att man åker akut till veterinären oavsett vad de säger när man ringer (vissa tycker man ska vänta och kolla). Har vart med om att Ultuna sagt att vi ska vänta och kolla, men har ringt till nästa veterinär som sagt att vi ska komma in direkt och tack vare det så räddades vår hund.
Som åsa sa så är det även jätteviktigt att man hindrar djuret från att röra sig, då giftet då pumpas runt i kroppen.

om den lille klarar sig vilket jag hoppas och håller tummarna för ska din pappa be vätrinären skriva ut medecin tror det är kortison man ger så att han har det hemma vätrinärerna brukar göra det om man ber om det.
#27 han hade kortison hemma.. men hon kräktes bara upp det på vägen till veterinären. så det hjälpte föga.
Tydligen piggade hon på sig igår. Och får kasnke åka hem idag. Me jag litar ändå inte på det. Exakt samma hände med förra hunden. Hon blev pigg och skulle få åka hem, dagen därpå pajade njurarna, och hjärtat gav upp, och hon fick avlivas
#20 & 21
Okej, då ska jag höra med någon vetrinär i närheten. Fråga efter kortison. Är det en tablett som man ger då om dem skulle bli bitna? Har du hämtat ut det nytdligen åsaf, vad det kan kosta?=)
#29 det är betapred ma oftast får..och på människor ska man vid allergichock trycka i sig hela paketet (ca 10 tabletter) vet ej hur många för djur. Men det kostar iaf inte många kronor…har ett paket hemma. ska se om jag hittar priset

#29: Nej jag har inte hämtat ut nyligen. Men ska ringa vettten och fixa. Då jag blivit påmind igen. Tabletter är färsk vara liksom :-)
Audiatur et altera pars
#30 ja, det skulle vara snällt, då jag kan ta ut pengar till det och lägga undan tills jag kan ringa en vetrinär. går det efter vikt eller något så man kanske vet hur mkt dem ska få i sig.

Kortisontabletter kostar ingenting… mer eller mindre gratis.
Det finns dessutom olika sorters tabletter, vet att de vi ga vvår hund så gav man säkert 8-10 st. De var rätt små. Men det är skitsvårt att få ner dem i hunden då de kanske inte mår så bra och vägrar svälja.
När vi hade varit hos veterinären och var påväg hem (typ 3-4 h efter bettet) råkade vi hitta 2-3 av tabletterna vi gav i hundens läpp. Vår hund blev biten i halsen, vilket gjorde att även munnen svullnade upp varför tabletterna var svåra att se. hon hade även supersvårt att svälja i säkert 5 h efteråt (då hon vart hos veterinären och även fått sprutor). kommer ihåg att påvägen hem i bilen (hade en timmes resa till veterinären) så blev hunden så törstig, smackade och hade sig. Så vi stannade bilen och försökte ge henne att dricka, men hon var så svullen i munnen fortfarande att hon inte kunde slicka i sig vattnet. Så vi fick ta en pet-flaska och hälla lite vatten i munnen åt sig så hon kunde fukta strupen. Hon var sååååå tacksam av det vattnet.

å va läskigt med ormar! Jag tror att jag skulle dö på vippen bara jag såg en..!
Det är väl inte så stor risk att en iller blir biten utav en orm här i stockholm eller? Visst finns det olika fält och sånt här borta, men jag har ändå aldrig sätt en orm här inte..
Eller har jag fel?

#34> I staden finns det väl inte så många. Men i stenpartier och i soliga gläntor så finns de säkert även i staden. Men det är nog svårare att se/stöta på dem.
Ett tips är även att klampa lite extra när man går om man är i ormtrakter. Ormen drar då den känner vibrationerna!

Viktigt att tänka på att nu då de nyss vaknat är de inte lika duktiga på att dra iväg då de känner vibrationerna i marken.
Dottern var som sagt var ute och red, och de överraskade en huggorm som låg och sola på grusvägen. Ormen väste, hästen blev rädd, dottern for av. Höll kvar i tyglarna självklart. Komemr aldrig få henne att förstå att hon skadas mer genom att inte släppa hästen när hon flyger av.
Ormen gjorde sedan ett utfall mot dottern som låg på marken så hästen släpade iväg henne en bit. Sedan ringlade den sakta ner i diket och försvann.
Audiatur et altera pars

fy så elak orm. Sen så frågar folk mig varför jag starkt ogillar ormar..

Jag ogillar också ormar starkt. Och inte fick denna individ mig att tycka bättre om dem.
Audiatur et altera pars