"Plötsligt händer det"
Vet inte om ni minns tidigare trådar om min oro ang min iller som aldrig blev könsmogen…nu har det hänt,lite har hon svullnat och ändrat sitt betende.
Dessutom har hon klättrat,jajamen 3 hyllor upp på hyllan på balkongen och grävt ut blommor
Så det verkar ta sig.
Har 2 frågor
1) När får jag kastrera henne? Direkt eller bör man vänta lite?
2) Brukar de ändra humöret? Från att ha sovit massor och väl krupit fram 2-3 gånger om dagen (vad vi ser tror hon härjar en del om natten också) så är hon mycket vaken,nästan lite klängig och vill ha mycket sällskap och är mycket mycket intresserad av de andra illrarna specielt hanen Malte, nu är ju de andra kastrerade så det blir inga valpar eller dyl.
3) Hur går en kastrering till i stort?Har vart med och gjort detta ingrepp på katter,är det samma sak? något speciellt att tänka på före och efter? Bör hon vara själv dagarna efter? osv.
äntligen! som man säger ;)
1) Du kan kastrera henne så fort hon får en tid. Tala däremot om för veterinären att hon är i brunst, då vissa inte vil kastrera då. Pch du kan då bli tvungen att hitta y veterinär-
2) Det skiljer från individ till individ, men det där klängiga hör ofta ihop med brunsten.
3)Det är samma som på en katt eller hund. De söver henne, sedan skör de upp ett par centimeter på buken, och plockar bort livmoder och äggstockar, och dyr/häftar igen.
Vilken veterinär brukar ni åka till?
Jag ringer runt lite och kollat.
Känns lika bra att få det gjort så fort som möjligt, eller är det dumt?
Senast de vaccinerades var på Trestad,kastrerar även de illrar? Vad finns det annars för alternativ? Bor i Stenungsund? Blå stjärnen kanske?
Sen en fråga till (frågvis)
Är det någon speciell eftervård? Tratt? Tvättning? Lossar stygnen själv eller åker man in igen och tar bort dem.
Samt umgänget med andra illrar,bör hon vara ensam och hålla sig lugn ett tag?
Ungefär vad kostar det? Dryga tusenlappen som för katt eller ännu mer?
Trestad kastrerar även illrar, jag kastrerade båda mina där en hona och en hane men jag fick ganska svåra komplikationer av hanens kastering så jag är lite skeptisk till dom trots allt tyvärr.
Men dom sydde iaf fiona på insidan såret och limmade sedan och hon behövde inte ha tratt förutsatt att hon lät såret vara. Limmet och stygnet lossnade av sig själv och ja behövde inte göra nått.
Harley fick ha tratt några dagar eftersom hans sår gick sönder och blödde massa och han fick opereras två gånger så var det väldigt viktigt att han inte rörde i såret mer så han fick ha tratt som säkerhet..
Fiona fick vara ensam när hon va kasterad för harley va okasterad och lät henne inte vara ifred alls..
För Fiona betaldade jag 1242.- och för Harley 663.- på trestads. Vet att det finns en klinik i majorna som ska vara bra och billiga sarae vet vilka de e. Blå stjärnan finns ju även dom oxå men dom kostar ju ofta lite mer..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#2 jag rekomenderar smådjurskliniken i Majorna göteborg. De är suveräna, trevliga och rätt bra i pris. De är inte iller experter, men kastrering och andra enkla ingrepp är det bra på. jag går hellre dit än blåstjärnan
Sådärja. Tid bokad nästa tisdag i Majorna.
Tack så mycket för alla svar.