Igelkott och Iller.
Hej!
startade en tråd om detta på helgon.net, men utan särskild lyckad framgång^^
Så, det jag undrar är ifall dessa går ihop? De kommer isf leva ihop som bebisar, så snart de är leveransklara.
Var en som skrev att det fanns folk som haft/har kottar och illrar tillsammans. Själv har jag inte hört om det, därför jag undrar.
Så ni som har eller haft, skriv erfarenheter! =)
Mvh
Jacqueline
Mikaeala_B har haft kottar och iller…så om det är någon som kan svara på det så är det hon…vet inte hur mkt hon läser här längre, men kika annars in på www.igelkott.ifokus.se

Äter inte illrar kottar?
Carpe Diem

#2 inte Elliott iallafall, dom är ju vassa!! Han träffade en igelkott på väldigt nära håll för ett tag sen… han flög ut ur busken.
Oooh igelkottar och illrar, de är en mycket intresant kombination tro mig ;)
Jag har inte haft problem med det och ser inget hinder att skaffa mig iller igen i framtiden och fortfarande ha kottar.
Släpp aldrig uppsikten bara och se till att hålla koll för oväntade saker kan ske, men dock så är kottarna duktiga på att försvara sig så de skall inte vara nått problem, beror på hur "på" illrarna är, Maja va väldigt på och de va väl inte så uppskattat från mina kottars sida kan ja ju säga, så de kan ju bli ett stress moment för dom….
Men ser absolut inget problem med det!
måste ju medge att man gillar när ens namn dyker upp i trådar haha
www.blueberryhedgehogs.com
två av mina illrar funkade helt okej några korta stunder med kottarna. men min ena tjej var en ful jäkel och lyckades nafsa ett litet märke på min ena kottes nos. Nu tänker jag inte ens testa igen.
Kottarna sover under dagtid oftast så då kan de få vara i varsin kaninbur en stund så kan illrarna få hela lghten. men de bor numer i mitt sovrum.
och här kom en. jisses vilken fart på kottarna i natt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#5 jo vet ett fåtal fall också där iller lyckast nafsa till. ett fall med större skada…
men av egen erfarenhet så har jag aldrig vart med om de, men mycket hänger på individerna själva!
Kan man ha Igelkottar som husdjur? Hur har ni fått tag på dom?
#7 japps de kan man, kika in på igelkott.ifokus så får du se hehe..
Köper från uppfödare oftast, många som har annonser ute på blocket etc.
Hur rolig är en igelkott att ha? Sover inte dom under hela dagarna ocg bara rör sig typ 2 meter under natten?
Matar ni dom med kattmat?
#9 De är olika, har själv alltid haft dagaktiva och sedan mycket nattaktiva. så de varierar helt enkelt. även om dom är nattaktiva från början om så säga….
Ger torrfoder till katt som grund, sedan på de div grönsaker och insekter som finns att köpa, jag kommer köra mina på igelkotts foder som jag beställer från utlandet och blanda med torrfoder för katt.
Sedan hur kul dom e, de är nog från person till person att avgöra. Jag är helt frälst över dom, dom har stor charm men de är ju absolut inget "keldjur" om så säga, även om dom hittar på div hys och förgyller ens vardag.

#11 skulle inte vilja påstå att dom inte kan bli de, ger man sig bara katten på att dom ska bli de så blir dom kanske inte 110% rumsrena men skulle iallafall vilja påstå 98% en av mina gamla skötte de där alldeles utmärkt och va 100% rumsren så vistt går de=)
Och håller helt med ;)
Shit vad coolt. Trodde bara man hade en igelkott om man hade råkat köra över mamman med gräsklipparen (hemskt, men tro mej, det har hänt när dom ligger och trycker i en lövhög)
Vi matade våran vilda kotte när jag bodde på landet med kattmat (Typ på burk med kyckling bitar i) han älskade det. Hörde att man inte fick ge mjölk pga lever svikt eller något..
#13 igelkottar är laktosintolleranta därför ger man inte mjölk ;)
Då har du lärt dig något nytt ;) dom finns som tam djur med :D
Både Afrikansk pygmeigelkott och Egyptisk långörade

# 12 som med iller alltså…
En del har bara bestämt sig för att 10 cm ifrån lådan är oki ;o)
#15 jo tack jag vet :P eller precis utanför den eller varför inte hänga ut rumpan utanför lådan när man ändå står i den, funkar de med tyckte mina :P

#11 Ååååh den bilden!!!
Sanslöst gullig!!!!
Tycker att det påminner om en illervalp, med taggar då förstås =D
kotar är ju jätte kul sällskapsdjur. finns ett forum här som ni kan kolla in på och ställa fler frågor.
Min io som kommer från mikaela. Den tjejen är så fruktansvärt aktiv om kvällarna. springer över allt. kommer fram och nosar på fötterna sedan iväg igen. Vem som kan plocka upp henne för hon är så fruktansvärt tam. Grabben är lite små försiktig ännu men han är bara bebis.
Sedan behöver de bada ev smörjas in med barnolja. Tillaga god mat till. Syssel sätta och sedan se på när de busar runt.
Jag har flera hörn toaletter i varje rum de är i. Sedan tidningspapper under då de brukar bara se toan sedan tycker de att man kan bajsa.
Men ändå är de rätt duktiga på att göra det runt lådan så man hittar det.
Inte lika ful som min ena iller som går i de mest oåtkomliga hörn så man får leta runt.
Jag känner mina illrar. Kan fortfarande låta två av dom vara runt kottarna men vill ju inte låsa undan den tredje så det är bättre att hålla isär.
Men sånt är väldigt olika från djur till djur som sagt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tack för bonusbilden Mikaela!
De är helt sanslösa. Vilken art är dina kottar? Gissar på Afrikansk pygmè ;) Men vad vet jag, detta är ett helt nytt område för mig. :)
#20 den ljusa på bilden är den zickan har av mig =) och helt rätt gissat dom är Afrikanska pygmeér snart med tyskt åbrå också :P
Du får hoppa in på forumet igelkott och kolla på lite mer bilder i fototråden som dom öppnat där ;) massa söta charmiga bilder :D
Vad är skillnaden mellan en pygmé och en vanlig svensk igelkott? Är det bara storleken/färgen som skiljer? Dom verkar jätta coola att ha som husdjur. Men kan man inte gå ut med dom? typ i koppel?
#22 skillnaden är storleken och färgern, då tamigelkottar just av afrikanska finns i div färger och teckningar.
Visst kan man ta ut dom, men enbart om vädret tillåter dom är känsliga för kylan! så är de varmt så kan man ta ut dom, men ej vintertid. Koppel är nog inte så lätt att få på dom :P haha har alltid haft mina lösa!

Mikaela…såg att din Kotte Ingela vann "sveriges sötaste djur" i aftonbladet.
Grattis!!!
#24 tror ite att det e den mikaelan :( …. eller mickan? Har du en ingela kotte?
#24 tro de eller ej, men de är många som har skickat sms och sagt grattis till mig för de där, men som jag fått säga en massa gånger idag, de är inte min kotte :P
Och inte jag heller ;) lätt att förväxla eftersom att de är samma namn som jag har men de är icke min kotte ;) haha
men hade jag ställt upp med någon av mina så hade dom lätt vunnit ändå;) haha

# 26 Då får jag be så mycket om ursäkt :S
Eller, nej det tänker jag inte göra.
Tycker det är urhäftiga djur så jag vänder lite på det o säger
Grattis till att ha sånt kul djur som jag skulle vilja ha 
Klart att dina skulle ha vunnit *ler*
#27 hahahaha ;)