Iller
Svara så fort som möjligt!
1) Vad kostar en iller? (minsta till högsta)
2) Blir de ofta sjuka?
3) Vad brukar/kan de äta?
4) Är det vicktigt att kastrera dom?
5) Vad är det vicktigaste att ha till en iller?
6) Vad måste man vaccinera dom mot? och hur ofta?
7) Vad bör man skaffa som första iller? vuxen elr valp
8) Vad är bäst att ha 2 elr 1? honor, hanar elr båda?
9) Om man ska åka bort i ca 1-2 veckor ska man ta med dom, hitta någon som kan passa den/dom eller bara lämna dom hemma?
10) Om någon i familjen är allergisk, vad ska man göra då? för vissa säger att om man är allergisk så kan man tåla iller bättre än anndra djur. hur ska man göra för att få reda på om man kan ha iller?
Hoppas ni kan svaret på alla frågor! skulle va roligt om jag fick svar på alla frågorna.
MVH /Matilda
Ska svara så gott jag kan, tänk på att svar skiljer sig mycket från person till perosn, alla har vi olika erferenheter och åsikter
1) Vad kostar en iller? (minsta till högsta)
Inköpspriset kan ligga från några hundra upp till 3000 kr. men man bör inte stirra sig blind på priset. De illrar som koster några tusen brukar vara chippade, vaccinerade, besiktigade och försäkrade, samt att du brukar få livstidssupport av uppfödaren. De billigare brukar inte ha varit hos veterinäre, och då måste du göra det själv. Ska du köpa valp rekomenderar jag at du gör det från uppfödare, då får du en hanterad valp som redan har fått början till uppfostran
2) Blir de ofta sjuka?
Illrar är både sjukdoms och olyksbenägna. vanligast är cancer sjukdomar, och man får i dagsläget nästan räkna med att ens iller en dag kommer att bli sjuk. Därför är försäkring livsviktigt. Man kan även påverka lite själv, genom att ge ilelrn bästa möjliga kost, och hålla dem i så naturlig miljö som möjligt.
3) Vad brukar/kan de äta?
Illrar är strikta rovdjur alltså äter de kött, rått kött och ben är suverät at ge, sen kan man även ge torrfoder, då är det mycket viktigt att ge högkvalites illerfoder elelr kattungefoder, inget man köper i mataffären, utan från djuraffär (bra illerfoder: Vitalin, totally ferret, ANF)
4) Är det vicktigt att kastrera dom?
En hona som inte kastreras, går i brunst, och blir de ej parade, tagna ur brunst med hormonspruta etc kan de dö av aplastisk anemi (benmärgsdepression). Hanar i brusnt luktar ofta väldigt starkt, de revismarkerar även ofta överallt, de kan även bli agressiva och kikiga, så en kastrering är oftast att föredra.
5) Vad är det vicktigaste att ha till en iller?
FÖRSÄKRING!!! Högkvalites foder/mat, gott om utrymme (ej bur) och mycket aktiveringsmöjligheter
6) Vad måste man vaccinera dom mot? och hur ofta?
Valpsjuka med vaccinet Febrivac Dist, en gång om året
7) Vad bör man skaffa som första iller? vuxen elr valp
Det är så oerhört individuellt. Mna kan ha tur att få en underbar omplacering, likaväl som man kan få en underbar valp. Eller så har man otur å får en monster omplacering eller monster valp. Gå på magkäsla, och skaffa dne iller som känns rätt för dig.
8) Vad är bäst att ha 2 elr 1? honor, hanar elr båda?
Det bästa är att börja med EN iller. Att ha en ille rär att likna vid att ha en hund. de kräver ,mycket jobb och uppfostran, och att uppfostra 2 valpar som nybörjare är oftast dömt att misslyckas (men visst finns det undantag). Så skaffa en iller, och längre fram när illern är bitfri och lådtränad kan du fundera på att skaffa en kompis. Kön spelar ingen roll, vad som avgör om 2 illrar går ihop är personkemin.
9) Om man ska åka bort i ca 1-2 veckor ska man ta med dom, hitta någon som kan passa den/dom eller bara lämna dom hemma?
Helst läma dem hos någon med illervana som kan ta hand om den. Se illern som om den vore en hund. skulle du lämna den ensam i 1-2 veckor?
10) Om någon i familjen är allergisk, vad ska man göra då? för vissa säger att om man är allergisk så kan man tåla iller bättre än anndra djur. hur ska man göra för att få reda på om man kan ha iller?
Som allergiker tål man egentligen inte iller bättre. anledningen till att illern har rykte om sig att vara allergo vänlig är för att de är såpass ovanliga, och man kan inte bli allergisk mot något man inte utsatt sig för. Har du pälsdjursallergiker i familjen är risken stor att de kan komma att utveckla allergi mot illern, inte direkt men kanske efter några veckor, månader eller år. Så diskutera igenom med familjen noga vad ni gör om någon skulle bli allergisk INNAN ni skaffar illern. De är inga slit och släng djur, och de mår inte bra av att byta hem hela tiden.
Man kan testa sig mot iller allergi, men har man inte haft mycket kontakt med iller innan, kommer det testet ästan garanterat visa att man inte är allergisk. för mig tog det drygt 2 år som illerägare innan min allergi utvecklades.
Men ett bra tipås är att träffa så många illrar som möjligt, dels för att du ska vara säker på att det är rätt djur för dig, och dels för att de i familjen som är allergiska skall få en chans att se om de kanske redan reagerar på ett tidigt stadium

#1 tyvärr så finns det dem som lämnar sina undar ensamma hemma i 1-2 veckor när de åker bort.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
#2 hmm sant tänkte inte på att det faktiskt finns sånna människor

#2: Va? Driver du med mig? Inte kan de lämna dem ensamma så länge.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#4 önskar att jag har fel, men tyvärr inte. människor är grymma. men som tur är så är det inte många som lämnar sina stackars hundar ensamma i flera dagar..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

#5: Men det är väl så att man inte ska bli förvånad. Men jag har lika svårt varje gång jag hör om vanvård för det anser jag att det är. Att inte bli förvånad. Hur fn tänker folk.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack för alla svaren, ska lyda råden! :) men har någon nåra tips om iller föreningar elller några affärer i stockholm som säljer iller mat och anndra prylar?
teba rekomenderar jag för att dem är billiga i frakt och du får snabb leverans :)
finns även affärer där uppe som jag hört, men är vilsen där uppe så där vågar jag inte rekomendera något.
Hagsätra zoo finns i sthlm, de har ett stort utbud för iller. De har också hemsida med onlineshop…

Tycker du låter lite osäker på hela husdjursdelen. Ska man inom Sverige är det oftast trevligast för alla djur o följa med om möjligt, om inte, ska dom helst vara hemma där dom känner igen sig.
Att ens ställa frågan med påstående "eller lämna dom själva?" på en semestervecka får mig bara o känna stark avsmak, jag tycker inte du verkar mogen Att skaffa iller, eller husdjur överhuvudtaget som ens tror att det kan vara ett alternativ.
Kanske inte var så du menade men jag reagerade starkt på det…