Uteburen är klar.
Såhär ser min nya utebur ut. Illrarna har ett rör från huset och kan komma och gå som de vill. De har varvat tiden mellan att vara ute och sova så jag har inte sett dem uppe i huset alls nästan :( Men de är glada. Nu ska den bara inredas.
Så lyxigt! Mina illrar är avundsjuka!
Sara

Oj! Vad fint :) Lite kojja, lite gräv och rör som blir det ju himmelriket!
va mysigt :D

Jättefint! Hur har ni gjort längst ner, har ni satt något för där så dom inte kan gräva sig under? :D Annars kanske det blir en iller mindre. Det skulle ju vara tråkigt med sånna sötbollar.
Så fin løpegården er blitt Sarah.Kommer du og bygger en for meg også siden jeg har så dårlig fantasi hehe

Vad fint det blev Sarah. Längtar till vi också har ett hus med tomt så vi kan bygga något itll busarna.
Jag undrar som #4, hur har du gjort i "botten"? Ser ut som om de skulle kunna gräva sig ut nu om de skulle vilja se om det är bättre på andra isdan.

Vi har grävt ner bräder på sidorna. Vill att de ska ha natur under tassarna :) Min ryrr har protesterat vilt då jag gräve en smal smal väg för bräderna.
#5 Skickar killen som är byggmästare här ;)
riktigt snyggt =) Illerdrömmen sann ;)
Tips på inredning är en liten sandlåda/grop, kanske inte jättefin sand men nå annat material att rumstera i kanske kan vara skoj.
Tunnlar som delvis går under marken skulle säkert vara skoj det med. Jag skulle vara som en unge i en godisfabrik om jag fick inreda en sådan 
Paulina

Det jag är mest avundsjuk på är att du verkar ha en händig karl, min klarar knappt av att slå i en spik så mina illrar får nog klara sig utan utegård….
"Chaos is a friend of mine."
#9 redig kvinna bygger själv ;) Bjud in några vänner, bjud på grillat och nån cider en fin sommarkväll, dela ut rosa hammare eller så så står nog en utebur där dagen efter ;)
Paulina

#10 ja bra ide… Frågan är bara hur buren lär se ut sen efter några cider, kan bli ganska intressant:P
"Chaos is a friend of mine."
#10 vad sägs om cider grillat och rosa hammare nästa lördag i skara`? hehehe
#11 du får ha i åtanke att inte bjuda in några törstiga jäklar ;) alt är att max tre cider får konsumeras innan buren är klar, efter blir de fri tillgång på egenhändigt spetsat bål och singalong ;)
Min moster gjorde så med altanen, det funkade =)
#12 Skara? Ja, går skjuts från Östersund så kommer jag och byggnadsmästarna ;)
Paulina

sarah - det där var ju hur mysigt som helst :) ..
Verkligen : )

Lyxigt för illrarna :)
Om man bara bodde i ett villa istället för lägenhet…

Ja att flytta till hus är det bästa jag gjort. Den ytan man kan erbjuda djuren och möjlighetern att ge hittekatter ett hem känns underbart.

Jag ska flytta in i din utebur… den såg mysig ut=)

#7: Ursäkta om jag är frågvis, men har du inte något under buren som gör att de inte kan ta sig ut den vägen. Jag menar om de gräver sig neråt och under brädan, kan de då ta sig ut?
Annars ser den hur mysig ut som helst. Jag har visserligen en händig karl, men min illergård tar tiiid :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hur många illrar gräver uppåt? Om de skulle gräva ner under bräderna så lär de knappast vända uppåt för att fly. Men allt har barnsjukdomar. Vi kollar till buren flera gånger om dagen och lägger dit stora stenar där de grävt i närheten av staketet.

Mina gräver uppåt när de gräver gångar. Bara därför jag undrade. Men mina kanske är lika konstiga som sin matte, det är inte omöjligt. :-)
Bara så intressant att höra hur andra har gjort d¨man själv håller på.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vi har slagit ner brädor ca 30 cm. Om de gräver 30 cm djupt och sen upp igen är jag imponerad. Men på varje ställer de börjat gräva längs staketet har vi satt dit stora stenar.