Små kullar?
Jag har länge funderat på detta och när det kom på tal i en annan tråd så kom funderingarna fram igen.
Hur fungerar "ägglossningen" hos en illerhona?
En människa har ju ägglossning en gång per menscykel då oftast ett ägg släpper och kan bli ett barn.
Fungerar det likadant på en iller fast det är kanske 2-4-10 ägg som lossnar? Det borde ju isåfall reglera hur många valpar det blir.
En människa har x antal ägg och kan inte producera nya ägg. Är det så för illern oxå?
Sara

jisses vilka funderingar du har.. intressant!!
illrar är "induced ovulators (hmm svenskan? ) vilket innebär att de behöver yttre stimulans för att få ägglossnig. Först kräv ju ljusstimulans för att komma i brunst, sedan krävs yttre stimulans i form av bett i nacken samt penetrering för att honan överhuvudtaget skall få ägglossning. Efter penetrering påbörjas ägglossningen som kan ta över ett dygn (äggen vandrar nerför äggledaren), efter det är äggen motagliga för befruktning i upp till 24 timmar eller något har jag för mig.. Jag har för mig att honan kan producera nya ägg, men jag kan ha fel här. Antalet ägg som blir befruktade beror främst på hur många ägg hon "släppte", sedan på hur många som verkligen blir befruktade. Fler parningar innebär oftast större kullar. En hona kan nog släppa upp till 20 ägg har jag för mig, men det är som sagt ytterst sällan alla blir befruktade, eller implanteras i livmodern.
fast samtidigt, om man funderar…oftast får ju honor störst kullar i yngre år.. ju äldre honan är,, desstå mindre blir kullarna ( nu menar jag inte honor i 3-4 år åldern utan betydligt äldre än så), det finns en hel del honor som kasnke haft 10-12 valpar i kullen som snitt, men ju äldre de blir desstå mindre blir kullarna. Vissa har vart nere på 1-2 valpar i "slutet"…. kasnke har de bara ett "fast" antal ägg….
#2 att kullarna minskar med "hög" ålder kan ju oxå vara en del av naturens gång, att honan helt enkelt inte är lika kapabel till att klara stora kullar som hon var i sina yngre dagar.
Det ser vi ju hos människor, ju äldre man blir, desto svårare kan det vara att bli gravid, och risken för sjukdommar, missfall och annat trist ökar när man blir äldre (över 40) bara generellt talat, jag vet ju som sagt inget om illrar på det området, tänkte bara lite med mitt "sunda förnuft".
Paulina
Med sunt förnuft kan man komma långt!! 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Antalet ägg som honan släpper har också att göra med hur tillgången på föda ser ut (vissa instinkter finns kvar i våra sällskapsillrar trots domesticeringen). Ett bra år med mycket föda gör att honan släpper många ägg och chansen att fler befruktas ökar.
Sen har ju också själva domesticeringen och aveln stort inverkan. Ju mer framavlad ett djur är desto större kullar. Vilda djur har generellt sett mindre kullar än domesticerade djur och det gäller illrar också.
# 5 Bra info!
Sara