adoption, tips?
jag ska adoptera en iller tjej som nån hade lämnat på en djuraffär i närheten av där jag bor (i spanien) hon är ca 1 år tror dom jag har vare och hälsat på henne håller på att flytta så jag ska hämta henne när vi har fått alla grejer till den nya lägenheten, hon är jätte snäll lite skakig men bits inte eller nått sånt.
har någon något tips eller nått jag ska tänka på?
hon har tappat hår kring halsen men de växer ju ut, hon har tappat hår på svansen också på grund av att de har börjat bli ganska varmt här nu.
du bör ta henne till en veterinär för en hälso undersöknig, samt vaccinering. I ert fal båda valpsjuka och rabies. Att hon tappat päls på svansen kan antingen vara sommarsvans, eller ett tecken på binjure tumör. Försök få en uppfattning om hur gammal hon är- Be veterinären kolla efter parasiter, så som öroskabb, loppor och löss
först hade veterinären som jobbar där tänkt ta henne hon köpte en bur och lite leksaker och sånt, hon kastrerade henne för hon var brunstig (heter de så på svenska? kommer inte ihåg:P) och på grund av de hade hon börjat tappa hår. och kom fram till att hon borde vara ungefär lite mindre än ett år, så hon har ju kollat upp henne rätt mycket, men jag ska självklart vaccinera henne mer eftersom jag vill kunna ta med henne till sverige om jag ska åka hem.
#2 ahh men då så, då åter det som att hon är kollad. ja, är hon under ett år så är risken för binjuretumörer minimal. Yup det heter brunstig ;) Kolla hur tänderna se ut på henne, det är oftast det som ger en störst möjlighet att åldersbedömma.
Se till att ni införskaffar er högkvaites foder till henne,samt att ni illersäkrar ordentligt. Ilrar är ju rätt klipska och nyfikna djur. de ställen vi tror är säkra för dem, bevisar de snabbt inte var fullt så säkra ;)
Lycka till med tösen, och lägg gärna in bilder på henne ;)
vetrinären visade mig tänderna på henne och menade på att hon var drygt ett år, ska till den nya lägenheten och säkra lite sladdar och sånt så de inte är i vägen ska köpa nått typ galler som jag kan sätta för balkongdörren.
när vi hämtar hem henne blir nog på söndag så ska jag ta kort på henne och lägga upp så folk får se hur fin hon är.
när dom ringde mig så sa jag först att jag bara skulle åka och titta på henne för att jag egentligen inte var intresserad av att adoptera utan jag var mer inne på att köpa en mycket yngre iller, men när jag såg henne och fick umgås med henne lite så vart jag så kär hon är så mysig.
sitter dem i burar i djuraffärerna i spanien? Vad kul att du ska skaffa iller i alla fall :) Lycka till!
jo här i spanien har dom alla djur i bur, dom säljer allt här. ganska hemskt faktistk, hundvalpar och katt unga och ja alla andra djur som man kan tänka sig.
iller tjejen jag ska adoptera är inte ute i affären hon sitter i den buren vetrinären köpt på hennes kontor, och har fått följa med henne hem på kvällarna, vetrinären är iller van men har en hund också och det hade blivit ett svartsjukedrama när iller tjejen kom dit så dom kan inte ha henne lös eller nått hemma så därför bestämde hon att de nog var bäst om nån annan kunde ta hand om henne.
hon har inget namn har ingen aning om vad jag ska kalla henne häller, nån som har nått förslag?

#6 Lättare att komma på ett passande namn om man får se hur tösen ser ut så namnet passar just henne=)
jo antar de ska kolla runt lite på nätet så man får lite tips sen så tror jag att de kommer lite naturligt sen när hon får komma hem till mig. :) längtar så :)

#8 Jamen precis, sen när hon blivit lite "varm i kläderna" så ser du hennes rätta personlighet och då kommer nog namnet direkt;) annars är det bara göra som jag gjort;)
hur har du gjort? :P

#10 titta i tråden "Svårt att finna ett namn som passar" =)

Kul att du hittat iller!
Glöm inte försäkra den åxå, illrar har en tendens att behöva veterinärvård då och då! :)