Kal svanstipp
Jag har en illerhona på 1 år som är världens finaste på alla sätt. Nu har hon dock tappat hår längst ut på svansen, kanske 2-3 cm (inte helt kal, hon har några fjun kvar). Det där oroar mig! Varför är det så? Det har kommit de senaste veckorna och jag har funderat på om det är så att hon själv biter sig i svansen. Kan det i så fall kan bero på att hon känner sig ensam? Jag jobbar heltid och hon är ensamiller, men när jag är hemma får mycket tid och hon får springa fritt i hela lägenheten (60 kvm). Vi går också ut och går i parken ett par gånger i veckan, och hon får ibland gå fritt utan koppel på mindre ytor.
Vad tror ni det kan bero på? Och vad ska jag göra?
Tacksam för råd.
Tror inte det beror på att hon känner sig ensam utan mer med fällning och hormoner.
Att hon tappat pälsen i dessa tider tyder på att det är vinterpälsen som försvunnit. Varför den inte växt tillbaka kan bero på fenomenet sommarsvans som en del illrar får. Varför de får sommarsvans vet man inte säkert men det tros vara pga strul med hormonerna.
Om hon inte får tillbaka pälsen med vinterpälsen eller om hon blir tunnpälsig alt kala fläckar så bör du kontrollera hennes binjurar hos veterinär.
Sen kan de pga parasiter få pälsbortfall och om hon gnager mkt där så kanske det är nått sånt.
Sara

Du fick bra svar av sara här. Så håll koll på henne du bara så er du om det är dags att åka in.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
hur bor hon när du jobbar?

#3 Hon går fritt i lägenheten då också.
det är garanterat vanlig sommarsvans. har hon små svarta prickar i huden där pälsen saknas?? i så fall är det blackheads och det förekommer ofta i samband med sommarsvans. Själva pälsavfallet är inte farligt för illern..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Åh, vad skönt att höra! Det låter på din beskrivning som att det kan vara sommarsvans.