Taurin
Taurin är ett livsnödvändigt ämne som illrarna behöver.
Det är dessutom "flyktigt" dvs. det försvinner fort från ex kycklinghjärtan när de bara är inne i frysen en vända, eller ett tag. Dessutom är det vattenlösligt.
Nu till min undran, vad "GÖR" taurinet? Är det ett protein eller…?
Var kan man hitta mycket av det?
(flytta om den ligger i fel kategori, kunde inte bestämma mig hehe)
Paulina
Wikipedia:
"Taurin (C2H7NO3S) är en organisk syra (ett derivat av aminosyran cystein) som människor och djur bildar själva i kroppen för att reglera hjärtat och muskelsammandragningar."
Sara
Taurin begränsar även utsöndringen av hormonet Serotonin.
Sara
#2 intressant att det begränsar serotoninet. Vet du vad det har för betydelse för illern?
Vi människor blir lite mer "tillgivna" av serotonin, vilket kan märkas då det frigörs lite extra när vi dricker alkohol (om jag inte är heelt ute och cyklar)
Dessutom så tros flertalet depressioner bero på just brist på serotonin. Sidospår, jag vet ;)
Paulina
taurin är främst viktigt för att förebygga och undvika framtida hjärtfel. En iller som får för lite taurin, uppvisar inte bristen direkt utan det blir märkbart längre fram när illern då får hjärtfel.
Oki, hade på känn att det var åt det hållet.
Källor där taurin finns då? Känner mig osäker på att ett torrfoder kan tillgodose allt sådant (inte bara taurinet nu, men som ex. då det är så "flyktigt") även om det är ett "bra" foder?
Det bästa vore ju om de små odjuren åtminstånde kunde tänka sig äta lite kött en gång i veckan, men det är ju som pesten.. Skam den som ger sig dock.
Paulina

Taurin är en aminosyra som är viktig för utveckling av vissa vitala organ.
Taurin finns i Kyckling, kött fisk/skaldjur. jag kan inte hitta någonstans att det skulle försvinna eller förstöras när du fryser det. För mig skulle det då innebära att det i sådana fall även förstörs vid upphettning vilket i sådan afall leder till att det inte skulle finnas något taurin i illerfoder.
Dessutom så skulle vi människor inte få i oss taurin genom maten när vi fryser och eller steker kött, kyckling och fisk/skaldjur, vilket vi får då den mängden taurin vi får i oss kommer just från kött, kyckling och fisk/skaldjur. De som dricker mycket redbull eller tar kosttillskott får i sig taurin från det.
Hjärta är det som är mest rikt på taurin. Och taurin degraderas vid frysning…även vid upphettning skulle jag gissa på, därför tillsätts det ofta efter att fodret upphettats (har iaf för mig att jag läst det på nån torrfoder hemsida *letar*). Jag är ju av den tron att torrfoder inte är fullvärdig kost för iller. Det finns mycket vitaminer och mineraler som bryts ned vid upphettning, för att inte tala om hur mkt som degreaderas av att bara stå framme i en skål i flera timmar. taurin är även vattenlösligt, och mcyket försvinner då om man tex tinar hjärtan i vatten.

Orijen är ett av de få torrfoder där taurinet tillsätts efter sista upphettningen. Det har jag fått lära mig av Kvant, mycket påläst ägare till Dog fun här i Malmö.
#8 aha, där ser man =)
En annan fundering.. Jag fick höra när jag funderade på iller, för 4 år sedan, att taurin var jätteviktigt just för illrar, men det är väl vilktigt för vilka däggdjur som hellst? Eller producerar illrarna inte det i lika hög grad?
Paulina
Jag håller inte med om att torrfoder inte skulle vara ett fullvärdigt foder för iller.
Om det är det bästa fodret är en annan fråga men fullvärdigt anser jag att det är om det är ett av de bättre fodren.
Bortser man från insulinom (3 av 10 illrar) har bara en av mina döda illrar (10 st) haft hjärtproblem eller andra sjukhistorier som anses orsakat av undermåligt foder.
Tigger som hade hjärtproblem hade förstorat hjärta och inget som beror på fel foder.
Sara

#9 Då det gäller kattor så är taurin mer vässentlig än för andra djur pga att taurin är det enda (hos kattor) som kan konjugera bilesyran till bilesalt, skulle nog tro att det är därför det är mer vässentligt även hos illern.

Har nu varit ute och letat på nätet ,lite hjälp av pojkvännen fick jag. Det vi har kunnat hitta efter mycket om och men är att Taurin förstörs vid upphettning så där får jag ge mig. Däremot kan vi inte hitta något gällande frysning. Så om det är någon som har en källa till vad det står att Taurin skulle förstöras vid frysning får gärna dela med isg av den.