Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 974 ggr
illris_
0

köpa iller.

Hej, jag har funderat om jag ska skaffa mig en iller, men först så ska jag leta efter en massa fakta o sånt om dom.. kanske ni vill hjälpa mig lite? kan man bygga en jätte fin och stor bur till dom så att dom kan bo utomhus..hela året? kan man ha dom utomhus alltid,?. vad bör buren va gjord av och hur stor? vad är det för ngn mat man ska ge dom? visa gärna ngn bild på hur det ser ut… jag har just nu 4 kaniner.. finns det ngn likhet mellan kanin och iller vad gäller mat och leksaker bur m.m. hjälpa gärna mig lite..:P

//MVH emmie persson.

Telefonkontakt
0

Illrar äter kaniner gärna och illrar ska inte sitta i bur. :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Sara
0

Ska du ha illrarna i bur så finns det lagar på hur stor buren måste vara och vad illern behöver ha för skydd osv.

Tror det är minst 5 kvm för en iller och sedan 1 kvm extra för varje iller. Buren bör ha nät runt om, över och under. Sedan behövs ett lager med underlag över nätet.

Dock anser jag att de mår bäst av att bo inomhus som en innekatt.

Illern äter kaniner så där finns ingen likhet. Illrar är rovdjur och kan stressa kaninerna så de ska inte vara så nära varandra.

Det finns speciell illermat om man inte vill ge dem BARF (kött, senor, ben osv).

Leksaker kan i princip vara vad som helst.. Förpackningen är oftast roligare än leksakerna.

Sara

illris_
0

#1 okej, men kan man ha dom ute som man har typ kaninerna… jag vet nt så mkt om dom ännu.. hur stor ska buren vara?

illris_
0

#2 okej, tack.. men är illrar allergivänligare än katter elr det är samma? kan man få illrar lika tama som katter? finns det risk att illrar smiter (så som kaniner gör). elr det är nt vanligt? hur många bör man ha? ska buren bara va gjord av nät? bör dom ha hus elr liknande som dom kan gömma/sova i? är illrar mkt skygga?

Sara
0

Man kan ha dem ute men då måste du greja med dem mkt så de blir sysselsatta och så bör de vara vana med att vara utomhus.

Minsta burmåttet för en iller är 5 kvadratmeter.

För att få en trevlig och väluppfostrad iller så skulle jag inte rekomendera att ha den i en bur oavsätt om det är lagligt.

Det är jättebra att du frågar. Glad

Sara

Faxlin
0

Om du ska ha illern utomhis alltid ska man se till att göra iordning ett vinterbonat hus inne i själva buren.
Där sovdelen ska vara mindre då det är lättare för dm att hålla värmen då. Lite som uppbyggnaden av en vinterbonad kanin bur  faktiskt.
Sedan krävs det en större del med nät. Runt om och både i golv och tak då illrar är duktiga klättrare och grävare. Men gör en stooor gård typ hundgård men med finmaskigt nät. Så fyller man den med massor av saker som kan få illern att leka och utforska och få utlopp för sina instinkter.
Men det är viktigt med den mänsliga kontakten. Glöm inte bort att en iller kräver mer uppmärksamhet och tid än en kanin, annars blir den inte social och trevlig.

Men det går att ha illrar boendes ute på det sättet dygnet runt och året om.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sara
0

En iller är som en blandning mellan hund och katt. De blir mer tama än en katt då de kan tränas att göra konster.

Illrar smiter väldigt lätt.

Ska illern sitta i bur så anser jag att de ska vara minst 2 så de inte blir så ensama.

Dock tycker jag inte att du ska skaffa iller om du tänker ha den i bur. Illern mår bäst av att få vara lös inomhus tillsammans med familjen.

Sara

illris_
0

Okej, tack.. nu vet jag lite mer.xD finns det många olika sorter/raser av illrar? villken skulle passa bäst som ute iller?

skrollan
0

#8 varför ska du köpa en iller om du ska ha den utomhus för?

AlbaStiffler
0

#0> Kul att du vill skaffa iller. Men jag tycker du ska ändra lite på sättet du tänker dig illern som husdjur. Av samma anledning som jag inte sätter min hund i bur konstant så skulle jag aldrig ha mina illrar i bur. De flesta av oss här har sina illrar konstant lösa i huset/lägenheten i de flesta rum. Vissa har sina illrar i vissa rum och vissa har sina illrar lösa för det mesta men kanske i bur på natten. Själv ser jag ingen anledning att ha mina illrar i bur då de mår så mycket bättre av att bo "utsläppta" i huset… Så mitt råd till dig är att om du vill skaffa iller, så tänk på det mer som en hund… och tänk på att det kräver ungefär lika mycket som en hund i omvårdnad, aktivering, tid och pengar. Skulle vilja säga att det är långt ifrån samma sak som att ha kanin… :-)

Kul iaf att du är intresserad, fråga gärna mer! :)

LinLin
0

Jag har bara ett tips: var kritisk när du läser de svar du får! Det finns massor med åsikter men inte så mycket fakta.

Bland annat finns det t.ex. många som har sina ute året om och det är trevliga och fina illrar ändå (eller just därför..). Man får bara jobba lite mer på den där sällskapsbiten.

Gnutten
0

Det här verkar vara ett sånt där trevligt forum där folk delar med sig av erfareheter och åsikter, du kanske ska leta rätt på det mystiska "nya" forumet  som det står om överallt, där allt tydligen handlar om fakta!! Flört