OT Djursamlare...
Hejsan, jag har en vän (runt 40 år, och jag vet, jag är 15, men hon är snäll ok :'D!). Jag börjar misstänka att hon är en djursamlare… Hon är jättesnäll, och har bra hand om djur. Men hon har riktigt många djur, och jag är rädd att hon inte kommer kunna hantera fler, och nu vill hon köpa mina dabbagamer också!
Jag vill inte sälja dabbisarna till henne, för jag vet att hon tar sig an mer än vad hon klarar av! De djur hon har nu är:
1 hund
3 katter
8 undulater
4 marsvin
6 sköldpaddor
2 leopardgecko
x antal fiskar
5 råttor
2 dvärgpapegojor
8 nymfparakiter
5 salamandrar
4 vandrande pinnar
2 leguaner
2 skäggagamer
8 sniglar
4 bönsyrsor
1 vandrande löv
4 jättetusenfotingar
+ ett antal foderdjur
förstår ni vad jag pratar om?
Jag vill inte sälja mina dabbagamer till henne, men vill inte såra henne heller. Hon är en bra vän till mig, och hon har våran gamla leguan och min förra salamander
Ush, vad ska jag säga till henne? Vill inte göra henne ledsen, men vill inte sälja dabbisarna till henne. Nu har hon börjat erbjuda mer pengar också, när jag tydligt skrev i annonsen "ett bra hem är viktigare än pengar". Jag har inte heller så bråttom att bli av med dom, så jag tänker vänta tills rätt hem dyker upp…
Glömde nämna att hon bor i en lägenhet…

Hur luktar det där inne? :P
golf.ifokus.se

Hur stor är lägenheten?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
om du som säljare inte känner att det är rätt att sälja till henne så gör inte det då
Hoppas djuren är försäkrade och regelbundet vaccinerade.. En olycka/ sjukdom kan ju dyka upp…

Hon kan inte hinna ha något jobb om hon ska städa alla burarna och åka runt till olika affärer och köpa djurmat. hon behöver inte fler djur. var ärlig mot henne. kanske hjälpa henne att omplacera några. fast hon kanske tar bra om allihopa?
Hon bor på en etta… Har vart hos henne en gång, det var riktigt stökigt… Jag är ju så van med illerlukt, råttlukt m.m så jag tänkte inte på lukten dock. Hon jobbar natt och tar hand om djuren på dagarna, sover 5 timmar och jag har förstått det rätt…
Ojoj… Och jag som tycker att jag har fullt upp med skolan, iller och 2 ödlor, haha!
Jag ska vara ärlig… Måste öva mig på att säga nej :/…
Låter bra, ärlighet varar längst! Tänk på att du menar väl både om henne & djuren. Så behöver du inte känna dåligt samvete.
Kram
Oj, Ja det låter onekerligen som om hon har nog.
Sara

Oj, det var då en hel del djur hon hade…
Jag som tycker att det är nog med en iller (+ 2 råttor som jag skall skaffa sen…) Och då är jag ju ändå bara hemma om dagarna… :S Hur orkar människan

säger din magkänsla att du inte ska sälja djuren till henne så gör inte det. ens egen magkänsla är oftast den man bör följa, och som du säger så låter det som alldeles för mycket djur för att bo i en etta
Visst är det många djur men känner själv flertal som har fler djur än de där i lägenhet också, jag är även en av dom som haft mycket djur men klassar varken mig eller mina vänner som djursamlare utan enbart personer som brinner för ett intresse av djur. sedan har alla olika intressen och de finns många olika arter etc och klasser med djur. När jag bodde hemma hade jag följande
4 hundar
4 katter
2 kungsboa
2 kungspyton
4 majsormar
2 vattenagam
3 skeggagam
3 hästar
26 råttor
7 möss
2 sköldpaddor
x-antal fiskar
1 basilisk
1 Gp råtta
2 nymfparakiter
sedan kan listan fortsätta men dessa hade jag på samma gång och hade försäkring på alla som de fanns försökringsbolag som kunde täckna på, vaccinerades när de skulle och foder inga problem, dessutom studerade jag + jobbade och ser inga som hälst problem med att kunna sköta mina djur på ett bra sätt. Alla friska och krya.
men när de gäller dig som säljare så tycker jag som de flesta att du skall gå på din magkänsla men tycker dock inte att man skall gå på hur mkt djur en människa har så länge dom sköts på rätt sätt och de finns tid för dom.
Så säger din magkänsla nej så sälj inte dom =) Du måste göra de som känns rätt för dig själv
www.blueberryhedgehogs.com
Håller med!
Jag skulle defentitivt gå på hur många djur hon har.. Jag är ledsen #12 & #13 men personligen ser jag inte hur man ska kunna ge sina djur all den tid som varje enskild individ behöver när man har så många… Jag anser inte att djur måste vara sjuka, ovaccinerade, utan foder etc etc för att må dåligt, de måste få aktivering och den tid de behöver för ett rikt liv. (Jag säger nu absolut inte att dina djur mådde dåligt #13)
Om jag skulle sälja/ge bort ett djur skulle jag inte vilja göra det till någon som har så mycket djur att jag anser att djuret jag ska sälja inte får den tid det behöver utan att något av de andra djuren blir lidande.
Vet om flera personer som jag själv anser har för mycket djur för att hinna med alla djur. Det handlar inte bara om att ge dom mat och se till att de inte är sjuka, det handlar om att ta hand om dom och aktivera dom och ge kärlek.
Och dessutm har hon alla dessa djur i en ETTA. Visst kan man ha hund i en etta, visst kan man ha katt i en etta… Men med alla dessa terrarier och burar kan det inte finnas mycket golvyta kvar för dessa djur. Skulle aldrig sälja nåt till en människa som bor så. Sen behöver djuren kunna gå undan om de vill vara i fred vilket är svårt med så många djur i en ETTA.
Du kan säga det schysst till henne. Antingen säger du att du har ett hem på G men att de inte kan hämta dabbisarna förrän om några veckor och under den tiden letar du vidare… En liten lögn, men på så vis behöver du inte såra henne. Eller så säger du bara rent ut som det är- Jag vill inte att dabbisarna flyttar till dig då jag tycker det är bättre att du ägnar den fritid du har till de djur du redan äger istället för till ännu fler djur.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#14 håller med. Om hon är 40 år bör hon kunna acceptera sanningen tycker jag
Djursamlare uppskattar inte sanningen oavsätt om de är 15 eller 50 år gamla. De vill djuren så väl men istället blir det inget bra.
Sara

#16 ja men jag tänkte mer om hon bara är ärlig och säger att ditt hem känns inte som det rätta då jag tycker du ha så mpånga djur redan. sen behöver man inte disskutera det vidare.
#17 man kan ju inte räkna me att de inte kommer bli en disskusion :)
#0 du kan ju säga att du inte vill sälja dom.. eller att du redan sålt dom.. en vit lögn kan faktiskt hjälpa ibland.
vet hur svårt de e att säga nej.. :/
Håller med #14 också, så sant det du säger. Man ska ju tänka både ekonomiskt, realistiskt och att man ger varje individ "egen tid"
#12 håller med. Jag har haft sjukt mycket djur under samma tid. Jobbade heltid. Var ändå medryttare på två hästar 2 ggr veckan.
Det beror väl lite på vad man har för intressen samt vad man väljer bort i vardagen. Jag har ju inte så stor social bit då jag valt att ha massa djur. De kompisar jag har har också djur så vi gör mycket djur relaterat ihop. resten av mina kompisar har jag ingen kontakt med längre för jag hinner inte.
Och då har jag också väldigt känsliga djur som papegoja tex, får hon minsta tråkigt börjar hon ju att plocka sig. Eller gp som förstör allt om hon inte aktiveras mycket. Men ormar, tusen fotingar, vandrande pinnar, ödlor ect kräver inte så mycket. Förutom allt det där så hjälpte jag till som jourhem, semesterhem. Och jag hjälpte en kille som delade en lokal med sina djur.
Har man flera hundar tex så tar ju dom mer tid. När jag skaffade en hund fick jag ju minska ner på nått annat.Inte spara lika många ungar tex. På en hund kan man tänka att man kan ha 20 ormar istället. Det är inte i närheten av lika mycket jobb som en hund kräver.
Din kompis har ju inte många djur som kräver sådär jätte mycket. 7 av dom arterna behöver man inte hantera alls egentligen. Ödlor behöver inte hanteras varje dag. Går ju fort att fixa käk. Hund, katt, fåglar, marsvin, råttor och kanske leguan är ju de som tar lite tid att sköta om.
De djur jag hade ett tag på 50kvm när jag blev tvungen att flytta från större till mindre var:
Chinchilla
Leguaner
Hamster och råttor från zoo och killen med lokalen som varierade till och från. Många hittade hem fort.
egna råttor.
Nymfkakadua
Möss
Skäggagamer
Eldhuvudsagamer
Gerbiler
Kanin
Boaorm
majsorm
Kungssnok
Vattenagamer
Leopardgecko
Hade mer men kan inte komma på vad det var.
Då hade jag en säng och ett skrivbord till mig själv. resten av lghten av djurens.
Men det tog två år innan jag fick tag i en större lght så mycket gavs bort. Sedan blev jag överkänslig mot damm, slutade med att jag aldrig mer kan ha ödlor som måste ha syrsro och mask för jag allergisk mot det.
Nu har jag köpt stor lght på landet med dålig komunikation. Bara för att ge djuren större utrymmen samt att jag lovade min hund vissa saker.
Jag har ju valt bort att umgås med kompisar mot att hålla på med djuren. Det är över ett år sedan jag var på bio och 2½mån sedan jag var på krogen. Gamla kompisar utan djur har försvunnit sakta ur mitt liv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag vet. Hon sköter djuren ok. Men många av dom hade inte särskilt fina burar när vi var där. Hon spenderar mycket tid vid datan och när vi var där så var det otroligt stökigt och trångt.
Jag säger inte att djuren blir misskötta eller något. Men jag märker att hon börjar tappa lite grepp. Hon ligger i skuld till mig en del också.
Men hon är jättetrevlig och bra person… Så absolut inget påhopp.
Men vi har ju alla olika åsikter. Tänkte skriva en massa nu men ångrade mig. Ush, då blir jag påhoppad!
Ne du får skriva på :-).. Bara du själv so vet hur det var där. men det är ju olika på person till person. För min del kändes det inte som mycket men för en annan kan 2 hundar vara mer än vad de klarar av
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#21: Du ska inte vara rädd för att bli påhoppad. Om någon hoppar på dig så bara hojta till så tar jag itu med det.
Här kan alla skriva. Alla har rätt till att ha sina egna åsikter.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#21 jag menade absolut inget jag skrev som ett påhopp till dig utan ville mer klargöra att folk har olika många djur och vill bara klargöra att folk spänderar hellre all tid på djuren än på socialt umgänge etc, va absolut inget påhopp och ber om ursäkt ifall du kände så.
Det är bara det att vi som har många djur oftast blir kallade för djursamlare eller div saker för att folk tror att de är omöjligt att man kan ta hand om så många djur på en och samma gång.
Men du vet ju hur denna personen har de hemma etc så du är ju den enda som kan avgöra va som är rätt och fel, helt klart!
Därför så skrev jag även att du skall gå efter din egen magkänsla.
Jag tycker att du skall skriva vad du vill och säga vad du vill till alla, man kan skriva sina känslor och tankar och de har man rätt till utan att känna att man blir påhoppad, alla behöver bara tänka på att de kan låta fel över internet och tänka ett steg längre att något som låter fel kanske inte va menat på de sättet, de är ju på detta sättet som man kan föra en konversation på ett bra sätt.
Alla har åsikter och har rätt till det, ingen kan tycka samma sak hela tiden, så självklart skall du skriva vad du tycker och du vill utan att bli påhoppad
#14 Självklart är det mer än bara utfodring, försäkring etc som spelar in, men väljer man att ha så mkt djur så har man även valt bort sitt social liv! Precis som jag och många andra som inte vill bli kallade för djursamlare så har vi gjort vårat val att lämna all tid åt djuren och inget annat, jag är inte ute ofta, jag går inte på bio ofta jag går inte i stan och köper nya kläder eller vad alla nu väljer att göra.
Jag sliter hårt för att få mina djur att må bra, och det inkluderar att dom skall få motion och ha en bra livsstil och levnad som dom borde, alla djur skall ha biotoper som anpassas till de dom trivs bäst med, alla djur skall ha sin motion och inte sitta i burar hela dagarna utan de finns så mycket mer som behövs för att dom skall trivas och må bra och få ett värdigt liv, och detta är det inga som helst problem att uppnå om man bara ger sig katten på att det skall funka.
Kärlek ger jag alla mina djur, precis så mkt som dom förkännar, hundar tränas, råttor springer lösa och vad allt dom nu behöver flera timmar om dagen. Fåglar flyger fritt etc, detta är inte omöjligt och detta är vad jag vill få fram.
Dock känns de som att denna tråden nu dock inte längre handlar om vad dess syfte va så tänker inte komentera mer om att de är omöjligt att få alla sina djur i så stora skalor ett normal och bra liv, utan vill få fram som innan att skall #0 sälja sina ödlor så skall det vara till en person som de känns rätt till!